bellen Startet 21.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 21.Oktober.2017 Holdt på å lufte trimpumpen på mitt Volvo Penta 290 drev. Men når jeg kjørte drevet helt opp, så kom det så langt opp at skruene som som fester hjelmen til drevet krasjet i tanhjulet til trimsensor, slik at dette ble brekt av. Jeg lurer derfor på om jeg må demontere drevet fra transom for å klare å skifte tannhjulet, eller om jeg klarer å skifte dette uten å ta av drevet? Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 22.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2017 Jeg har ikke prøvet selv, men som jeg husker det, så kan den inderste del af hjelmen ikke bevæges langt nok, hverken fremover eller bagover, til at tandhjulet kan trækkes ud .... men det er vel bare at prøve? Det er ikke en sag at lave mens båden ligger i vandet alligevel og forbindelsen mellem hjelmen og drevet skal demonteres uanset. Går det er det godt og demonteringen af drevet er heller ikke så svært endda. Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 22.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 22.Oktober.2017 Vel, jeg har skiftet dette plasttannhjulet med aksling. Det var egentlig ganske så enkelt når drevet er avmontert. Med avmontert drev var det bare å dra / svinge hjelmen helt ned ( bakover.. trekk den til deg..) slik at du har god plass til å trekke tannhjulet med aksling nedover. Nytt tannhjul m/ aksling og O-ring trykkes deretter opp igjen. Drei det litt sakte fram og tilbake slik at du treffer med sporet som dreier rundt sensoren som sitter øverst. Sensoren kommer du til innenfra og her kan du eventuelt justere den om du kommer litt ut av synk. Det er ofte svært dårlig plass til arbeid her... Pass på at du får tannen på plasthjulet som har et rundt merke til å treffe i første tann på tannstangen på hjelmen. Monterer du det slik så kan det hende at du slipper å justere sensoren etterpå. Du kan også trekke hjelmen fram igjen og dreie tannhjulet til riktig posisjon (med merket tann..) Prøv å unngå å dreie for mye på tannhjulet så kommer du ikke for langt ut av synkronisering med sensoren. Har du kommet for langt ut av synk, kan det hende at du må dreie flere ganger rundt på tannhjulet før du setter riktige merket tann på første tann på tannstanga. Tannstangen er for øvrig festet med en skrue bakerst/nederst så det er enkelt å løsne denne om du må justere senere. Jeg vet ikke om dette lar seg gjøre uten av drevet er avmontert da jeg vil tro at det blir for liten plass til å trekke akslingen ut nedover. Akslingen er ca 6 - 8 cm lang om jeg husker riktig. :-) steinar Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 22.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Oktober.2017 Takk for svar. Motor og drev er nylig montert i båten, så jeg vet godt hvordan det fungerer :) Jeg er på sjø nå, så jeg får ikke gjort mer med båten før jeg kommer hjem om fire uker. Jeg hadde lite lyst å demontere drevet igjen nå, bare for å skifte akslingen, derfor lurte jeg på om det er fysisk mulig å gjøre med drevet på. Om det ikke er mulig, så tror jeg at jeg kommer til å kjøre uten sensoren frem til neste høst når båten skal opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.