Jump to content

VP md17c, tung å sveive, vann i sylinder?


Aheksem

Recommended Posts

Hei!

Jeg har den siste tiden hjulpet en venn av meg som har en Albin Cabin Deluxe med en volvo penta MD17C, som har hatt nesten ett helt liv på ferskt vann i mjøsa ¨later til å ha trivdes med det. Motoren har runda 20.000 timer, så den har jo levd ett liv etterhvert. Men berer også preg av å ha blitt skrudd å stelt med, etter å ha snust litt rundt i motorrommet.
Etter en fin sommer på vannet, begynte problemene å melde seg. Etter kjøring på lav varme over tid, begynner motoren å sote noe så JÆVLIG (unnskyld utrykket), å hvis jeg ikke setter den i fri å ruser den dør den heller ut. Til å begynne med, var dette ikke noe stort problem, å skjedde bare fra tid til annen, men etterhvert som sommervarmen har avtatt har også symptomene forverret seg. Fått mange forslag om hva det kan være, å skal jeg høre på alt det tror jeg heller jeg skal starte med å spille lotto! :P Men det jeg har bitt meg merke i, er at i en periode slet den med å få i gang den ene sylinderen (innerste) i perioder, å kommer frem til at dette trolig har noe med dyser eller tilførselen til disse å gjøre, så vi velger å lufte hele systemet for å se at vi får disel frem til dysene. 
Her biter jeg meg merke i at i 3 og 2 er det god pump ved mating av fødepumpe, mens nr 3 har muligens halvparten av trykket (Faresignal 1) Vi bestemmer oss for å kjøre dyserens på faenskapet, å etter det har nr 1 vært med siden. Men problemet med at den soter ned/stopper ved tomgang er da fremdeles påtagende. For meg som har mest erfaring med bensin, tenker med en gang at dette må være noe ventiltetninger eller lignende, samt at det var tydlig hørbart at de var tide for justering av ventiler.

Før vi kommer så langt, velger vi å ta ett par turerer på skjøen, for å få med oss årets siste makrell, å det er her problemene virkelig begynner. Over natten, har motoren bortimot blitt umulig å starte, så på siste tur tror jeg vi gjorde ett hederlig forsøk på å ta livet av starteren med nesten en times kjiming, lufting og det som hører med- før den plutselig halter seg i gang. Vi kjører til sjøs å fyller balja med makrell før vi på ny prøver å få start på den "trofaste penta`n". Og joda, her er vi på`n igjen.. gode halvannen time fra første forsøk til vi hadde start på maskinen igjen, noe som var en lettelse etter å ha sett hva kystvakta skulle hatt for å tatt oss inn til nærmeste havn. 

Turen hjem herfra begynner det å bort i mot koke i åndinga til oljepumpa som har retur ned i ett luftfilter. Her blir det til slutt så trykk, at det kommer mere eksos dennne veien, kontra ut eksosen på siden av båten.  Når vi omsider er i land, etter en lang tur på lavt turtall spretter jeg av ventil dekslene på alle 3 sylinderene. Å i det jeg får sprettet av alle dekslene, får jeg til min store forskrekkelse se at det er en fuktig hinne av rustfarget vann i syl 1. Ikke mengder, men nok til at det var bekymringsverdig å se. Vi bestemmer oss like vel for å forsøke å få justert ventiler, siden litt lesing i håndboka forteller at det er relativt korte intervaller på justering av ventiler på disse maskinene.
Men det er først her jeg virkelig får en dårlig følelse... De fleste gamle pentaer er utstyrt med sveiv, noe jeg så for meg kunne være en fin greie etterhvert som jeg skulle dreie svinghjulet under justering.
Som nevnt tidligere, er jeg ingen utdannet disel-mekaniker, å spesielt ikke motorer av denne sorten. Men jeg krummer ryggen å går på med pågangsmot å sveiv.. å drar... noe så jævlig..Det er så vidt jeg klarer å dra en og en runde, men dette er rett og slett så tungt at det umuliggjorde dette å få justert ventiler. Men her begynner det jo forsåvidt å gå opp for meg at det muligens må være noe mere graverende enn ventiler som jangler litt. 

Jeg misstenker vann i innerste syl, og har en følelse av at det også er gjennomslag i motor av en eller annen grunn.

Så her kommer spørsmålet.... Er det noen her som har noen ideer? Selv har jeg kommet frem til at jeg skal forsøke å få lånt meg en komp tester, for å se hvordan de 3 er i forhold til hverandre. Men er det noe annet jeg burde se på, evnt etter?  Er det verdt å koste på det, skulle det vise seg at den har vann på innsiden og kanskje heller se meg om en byttemotor?

Eller enda bedre.. kanskje vi har en fredrikstad mann her, som kunne ha bistått med en liten diagnose av motoren før vi drar noen vidre slutninger?

Alle tips taes i mot med takk, å er også åpen for forslag om byttemotor med kasse som kan passe overens med motorfestene til MD17 til penta...

Link to post
Share on other sites

Du skriver ikke om den er sjøvanns-kjølt, men så vidt jeg har forstått er mange av disse det. Dersom det er tilfelle har du vel kanskje et problem med tæring i blokka eller toppen.

Tror du skal ha mye flaks for at dette er en "easy-fix" med bare noe justering. Må vel gå igjennom kjølesystemet og se hvor det kan være lekkasjer. Disse har vel vannpumpe montert slik at dersom det er utett simering i pumpa, kan det gi vann i olja. Hvordan er olja på motoren?

 

Finnes noen tråder om flere som har gått løs grundig fixing av slike motorer her inne fra før. Bare å søke litt. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...