Jump to content

Utveksling gir Polar 770 med ny motor?


johan3848

Recommended Posts

Hej,

Har en Polar 770 som skall få en ny motor nästa år, och jag har ett spörsmål om jag ska våga välja en högre utväxling på mitt gir (backslag). Så här är det:

Båt: Polar 770 -87. Verklig vikt med 2 personer, full tank 3000 kg, med ny motor 2900 kg.

Propeller: Mikado Skewback 18"x19" axel 35 mm

Gammal motor: VP TAMD31A 124 hk vid 3800 rpm + MS4A reduktion 2.63:1. Vikt med gir: 400 kg

 

Ny motor som skall installeras: Steyr MO144M38 144 hk vid 3800 rpm + ZF45A gir. Vikt med gir: ca 300 kg, -100 kg jämfört med gamla motorn / giret.

 

Min fråga:

Jag har möjlighet att välja 2,4:1 eller 2,0:1 utväxling på mitt nya gir. 2,4 ligger ju närmast det gamla som har 2,63. Gamla motorn har inga problem att komma upp i max varv och känns heller inte särdeles belastad i farter strax under maxfart, innan aktern tagit sig upp ur vattnet.

 

Vågar jag välja 2,0 i reduktion, för att kunna få en högre toppfart och lägre turtall på marschfart, eller kommer det att bli för hög belastning på motor? Nya giret har trollingventil, så det kommer gå att åka sakta i hamnen utan problem.     

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...