Jump to content

Ikke alltid oppdatering av kartbrikke etc. er like lurt


Gudrun

Recommended Posts

For ikke lage kluss med en tråd som pågår som går på et spesielt merke lager jeg heller denne som går mer på generelt oppdatering.

Kan legge til at i dagens dataalder sees jeg nok på som en for lengst utdød dinosaur når jeg er innom et eller annet dataasyl. 

 

Ok, så til saken:

For en del år siden hadde jeg en kartplotter av velkjent merke. Fulgte med båten. Dessverre var kartbrikken fra en annen kant av landet så måtte ha nytt kart der jeg holder til.

 

Vel og der begynner skøyen. Kontaktet en lokal forhandler for den aktuelle plotteren og joda bare putt kartbrikken i en konvolutt så skal vi fikse det. Jeg nevnte jeg skulle fiske med litt bunnredskap så om det kanskje fantes noe kart med bedre dybdeangivelse og bunnbeskaffenhet enn disse "bare suse forbi kartene" :giggle:? Joda, vi fikser var svaret.

 

Brikken ankom og puttet i ihht. instruks fra forhandler. Av en eller annen pussig årsak lå den originale manualen fortsatt ombord og der var det beskrevet en masse om bytte brikker og vet ikke hva. Nå er vel slike manualer og instruksjonsbøker noe av det aller første som blir levert den lokale gjenbruksstasjonen, så burde jo skjønt det var noe muggent her. Det er som kjent nedfelt i genene til båteiere at det har vi aldri bruk for. :saint:

 Så skulle det skje: Nytt kart skulle vises på skjermen. Pussig, det skjedde ikke all verden nytt. Hmmm. Under seilas fikk jeg ikke opp så mye av detaljer rundt meg. Ny telefon til forhandler. Snakk med importør av plotter. Åh, send oss brikken, du må oppdatere softwaren, så ordner alt seg.

Ny runde med innstallering og nå så alt bra ut ved kai.  Men under seilas (14-15 knop)klarte ikke "båten i midten" å følge med. Den sakket akterut i forhold til kartet.  Ny oppdatering i posten via brikke. Nye penger skiftet eier.

Ble anbefalt et brukerforum for kart og plotter med engelsktalende medlemmer.

Før jeg visste ord av det var det en drøss med medlemmer som hadde løsningen klar. Ikke noe problem! Trodde jeg var kommet i himmelriket, endelig skulle det bli orden på sakene. 

Var plutselig innom all verdens menyer jeg ikke før ante eksisterte og klikket og haket av og på og vet ikke hva før lagring. Nye turer på fjorden. Kanskje noe bedre? Tja, men bare kanskje.  Importøren antydet det hadde vært noe bugs i en oppdatering, så bare send brikken. Ny innstallering. I 15 knop sakket båten først av i kartet for så å forsvinne helt ut av skjermens nederkant. Vel kunne så vidt skimte den helt nederst, tror det må ha vært i baugspydet jeg så.:lol: 

Så plutselig med noe som for meg minnet om over 80 knops fart i kartet var den tilbake før den på nytt sakket akterut. Var den tom for diesel kanskje? Stod det noe i manualen om å etterfylle drivstoff, tette drivstoff-filtre, var den kanskje ikke bygget for dagens miljødiesel??

 

Dybder og land slet med å dukke opp på skjermen omtrent før jeg var passert. Fargene dukket opp idet grunner og holmer var nesten på vei ut av skjermen. Sakket jeg ned til 9-10 knop virket alt betydelig bedre. Nye råd via nettet.

Jeg lurte en stund på om det kanskje hadde stått "Kun for snekkeiere" på oppdateringen. :giggle:

 

Etter å holdt på med dette en stund la jeg denne for meg helt nye hobbyen på hyllen. Det skjedde veldig brått. Vel må innrømme det skjedde kanskje samtidig med at båten ble solgt. Oppga og viste kjøper at plotteren var blitt treg etter oppdatering. Som storskipper med gullstriper opp til armhulene i et meget kjent rederi var han ikke helt ukjent med sånt ombord.  Spesielt når elektronikken i styrehuset ble en del år, så kanskje han bare skiftet den ut, han fikk se.

Har aldri vært så glad som da han ringte fra båtens nye hjemmehavn og var storfornøyd med alt.

 

Så det er ikke alltid det lønner seg å oppdatere til det siste av det siste når elektronikken blir noen år.

Vel med mindre man da ikke liker å sitte alene ombord i båthavnen, trykke i menyer og kaste penger ut vinduet på oppdateringer.

På den annen side, hva gjør man ikke for å komme seg ut av huset...:giggle: 

Link to post

Du burde begynne å skrive underholdningsromaner! Og da slike romaner der alt og alle er anonymisert. Så kan jo vi som leser romanen fantasere og gruble over hva (kart) som er puttet inn i hva (plotter) og som ikke har fungert for forfatteren. :easter:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

i sommer sendte jeg inn min 10 år gamle C-map wide brikke til Maritim for oppdatering. De ringte meg heldigvis og spurte opp plotteren var like gammel -noe den er og da skulle de sjekke med importør av Interphase. Maritim kom tilbake med svar at importør ikke anbefalte oppdatering da de nye C-map kartene innholder så mye mer info at plotteren ville bli treg. Hadde jeg oppdatert brikken hadde det kanskje ikke vært noen vei tilbake da jeg ikke kan få en ny brikke med de nye kartene for å prøve ut. Må da kjøpe ny brikke til 3500, -

 Vil da kanskje heller bestille ny brikke fra dansk nettbutikk til omtrent samme pris som oppdatering koster her i norge.

Link to post
  atletico1 skrev On 23.10.2017 at 14.12:

i sommer sendte jeg inn min 10 år gamle C-map wide brikke til Maritim for oppdatering...

Vis hele sitatet  

 

Det betyr da at du har 10 år gamle eller eldre kart på plotteren. Jeg skulle anta at det er oppdaget mange "skjær i sjøen" etter dette.

Jeg skriver dette på prinsipiell basis, ikke som kritikk til deg. For, jeg tror det er temmelig mange som navigerer med gamle kart. Både papirkart og elektroniske kart.

Jeg har ingen innsikt i hvor mange grunner og skjær som har kommet inn i kartene de siste årene, men noen er det garantert. Er dette en sikkerhetsrisiko?

Link to post

Min Interphase Chartmaster 11CVS+ kartplotter er 12 år gammel. Nå har jeg vært litt slapp med kartoppdatering (C-map) og kartene er faktisk hele 3 år gamle. Da jeg oppdaterte de sist, var det imidlertid ikke noe problem. Så får jeg se til våren. Da er det på tid med nye kart. Kartplotteren er forøvrig oppdatert til siste mulige versjon hos Jeppesen i Italia.

 

Det kommer nok ikke så mange nye holmer og skjær inn i hovedleiene, men merkingen endrer seg. For ca 10 år siden flyttet feks. svenskene en fyrlykt fra en holme til en annen litt SØ for Kyrkosund på Koster. Nattseilas der med gamle kart, på papir eller digitalt, kunne nok blitt problem i dårlig vær.

 

I Oslofjorden innenfor Drøbak er hele merkingen endret, så sørg for nye kart der!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...