Jump to content

Nykjøpt Sandstrøm avfukter - trenger noen tips

Luke

Recommended Posts

Jeg var og handlet denne på Lefdal i går. Jeg vet ikke om den var på tilbud, men prisen var uansett ok, kr 1995.

https://www.lefdal.com/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e

Avfukteren er testet hjemme og den fungerer meget bra. Nå kom jeg til å tenke på et mulig problem. Båten er en halvplaner på 29 fot med akterkabin og targabøyle/kalesje. Den skal ligge i boblehavn i Oslo. På landstrømmen står det "max 400/500 W". Jeg konstaterte at avfukteren var oppgitt til å trekke 650W, men så også at den hadde tre effekttrinn. Nå blir jeg litt i tvil om dette går.

Er det noen som vet hvor mye effekt den bruker når hastigheten (kanskje bare viften) settes til Low og Medium? Er det forskjell mellom innstillingen Cont og de forskjellige fuktighetsgradene mht effektforbruk?

Har plassering i båten noen betydning for avfukting? Er varmen den avgir noe å regne med?

Jeg er helt nybegynner på området, men har lang erfaring med fuktige båter (og kvelder ;) så takk for svar fra de som har brukt avfuktere og spesielt denne modellen.

Dette er en kondenserings-avfukter, med en ‘ kjøleskap-maskin’ som lager en kald flate som fukten skal kondensere på. Den virker bra i romtemperatur, ikke så bra ved lavere temperaturer. Den kalde flaten må jo være kaldere enn omgivelsene, men ikke minusgrader, da rimer det på kjøle-elementet. I båt pleier man bruke en adsorbsjons-avfukter, materiale type silica-gel som trekker til seg fuktighet, og som regenereres ved at en luftstrøm taa utenfra og varmes opp, og blåser silicamaterialet tørt igjen. Dette prinsippet virker i kalde omgivelser. Og så blir fukten blåst ut, du trenger ikke tømme tanken regelmessig.... i boblehavn ønsker du ikke at kondensvannet går ut i avløpet, det har du jo vinterkonservert...

Guest Avmønstret#
Code0 skrev 34 minutter siden:

Dette er en kondenserings-avfukter, med en ‘ kjøleskap-maskin’ som lager en kald flate som fukten skal kondensere på. Den virker bra i romtemperatur, ikke så bra ved lavere temperaturer. 

Tror ikke det. Dette er nok en absorbasjonsavfukter (ellerhvadetnåheter): 

"Sandstrøm SDH08L15E er en effektiv avfukter som tørker opp uten kompressor eller kjølemiddel"

Ser ut som en videreutvikling av den modellen de hadde før som var klin lik Meaco (ellerhvadennåhet). Som har fungert prikkfritt i vår båt i flere år nå. 

---

Luke får nok stor glede av denne. Men det er ikke stort poeng å kjøre den veldig mye når temperaturen drar over på minussiden. Lufta bærer svært lite fukt da. 

Så vidt jeg forsto skulle denne avfukteren fungere ned til null grader. Jeg gjorde da noe undersøkelse før kjøpet. på et utenlandsk fora ble det sågar hevdet at modellen jeg kjøpte var produsert på samme fabrikk som en mer kjent merkevare til dobbel pris.

Jeg har også besøkt en kinamann på Ebay og bestilt et hygrometer med trådløs utegiver ;) Til prisen av et par bayer. Det ble et aktivitetsarmbånd i samme slengen. Greit å følge med på blodtrykket!

Jeg leter litt på nettet, fant en bruksanvisning til et produkt som skal være identisk (Meaco DD8L), se bilde. De bruker hygroskopisk masse til å ta opp fuktighet, men i stedet for å blåse varm / fuktig luft ut, kondenserer de det til vann. Det kondenserer over en kald flate, (uten kuldemedie og kompressor) så det må vel være som kondensasjonstørketrommelen hjemme, at luft fra rommet kjøler denne flaten ( til romtemperatur).

829993FA-4928-44F2-9853-C0155721ED03.png

Redigert av Code0 (see edit history)

Ts: er båten tett, ventiler tapes etc, så vil den ta ut mye fukt i begynnelsen, et par dager, og deretter roe seg ned. Husker en vinter jeg kun brukte oppsamler, da tok den ut under 2 liter pr uke etter en periode hvor den tok ut mye. Me det var en ganske tett båt. 

Har både Sandstrøm, 3 år gammel, og 2stk DD8L. 

I sakens anledning kan det nevnes at Maeco har utmerket kundeservice ved importør. 

Dyner og madrasser har jeg liggende ombord helt året. Avfukteren er alltid med på tur.

Redigert av Eureka (see edit history)
Dr Nelson skrev 22 minutter siden:

Kan du koble slange til denne? Altså Sandstrøm

Hvis bildene er korrekte, så kan man skimte en "nippel" og et hull for å tre ut slangen på ett av bildene. Se på det hvor vannoppsamleren er halvveis dratt ut. Der ser du et hull i fronten på oppsamleren hvor slangen tres inn, og en svart "tut" hvor slangen skal tres på. Slangestussen på utsiden legges ned i vasken.

Pass på at hvis slangen blir stående loddrett på bunnen i vasken vil den ikke tømme seg for vann, og du får problemer. Jeg løste det med å lage 2-3 hull med ca. 1 cm mellomrom oppover på slangen fra enden i vasken. Da renner fremdeles vannet ut selv om slangestussen skulle bli stående rett opp og ned i vasken.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 1 time siden:

Hvis bildene er korrekte, så kan man skimte en "nippel" og et hull for å tre ut slangen på ett av bildene. Se på det hvor vannoppsamleren er halvveis dratt ut. Der ser du et hull i fronten på oppsamleren hvor slangen tres inn, og en svart "tut" hvor slangen skal tres på. Slangestussen på utsiden legges ned i vasken.

Pass på at hvis slangen blir stående loddrett på bunnen i vasken vil den ikke tømme seg for vann, og du får problemer. Jeg løste det med å lage 2-3 hull med ca. 1 cm mellomrom oppover på slangen fra enden i vasken. Da renner fremdeles vannet ut selv om slangestussen skulle bli stående rett opp og ned i vasken.

Bildene er korrekte. Det står i bruksanvisningen at slangen (som følger med) må ligge lavere enn avløpet på avfukteren.

Jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med tømming hvis slangen går i vasken så lenge avløpet er plassert høyere. (?)

Det jeg mente er at hvis slangen blir stående loddrett mot bunnen på vasken så vil den ikke slippe ut vannet som kommer i slangen. Det samme hvis slangen står loddrett med kun en liten glippe mellom slangen og bunnen på vasken. Det kommer bare smådråper uten annet trykk enn vekten av vannet ut av slangen, og derfor kan overflatespenningen være sterk nok til å holde vannet i slangen.

Min slangestuss er ikke alt for lang, og stussen er ganske stiv og dermed lite medgjørlig. For å fikse dette festet jeg en sjakkel nederst på slangen, men da ble åpningen mellom slangen og bunnen på vasken for liten, så overflatespenningen gjorde at vannet bare bygget seg oppover i slangen. Når vannet kommer helt opp stopper maskinen for å unngå søl og/eller ødelagt maskin. Derfor min anbefaling om å ha et par-tre ekstra hull nederst på slangen, så vannet alltid har en utvei hvis originalåpningen ikke slipper ut vann.

Noe sånt:

59f0ef7b0acd7_Sandstrm_slange2.png.47c84cfd942152c59385003f4e57a5b2.png

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Code0 skrev for 14 timer siden:

Jeg leter litt på nettet, fant en bruksanvisning til et produkt som skal være identisk (Meaco DD8L), se bilde.

Angående Sandstrøm vs Maeco så har det vært mange diskusjoner om dette, for eksempel Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?
385 innlegg i den tråden og jeg mener konklusjonen var at de ikke er like, Maeco'en fungerer ved lavere temperatur.

Var en silikonslange som fulgte med maeco'n.. 

alternativt er vel å skråkutte enden av slangen ? 

Det oppstod en feil på den ene maecoen min. Rotoren til viften knakk. Sendte mail til importør, som ihverfall tidligere var aktiv her. Fikk kjapt svar om at en omreisende representant kunne komme innom meg og bytte del som alternativ til å sende inn. Men jeg fikk heller ny vifte i posten siden jeg hadde begynt demonteringen selv og skjønte hvordan jeg byttet. 

Etter 2 dager kom delen i posten, kostnadsfritt, selv om den var 4-5 år gammel. 

Den servicen får du ikke på Elkjøp! 

Vet ikke hvordan det er med siste modell fra Sandstrøm, men min går ikke i stand by hvile modus på viften når 50% rf er oppnådd. Det gjør maecoen, hvilken er veldig greit når man sover i båten. 

Har Sandstrøm sin og er meget fornøyd. Jeg har ikke varme på i båten så den fungerer ned til noen få minusgrader. Blir det for kaldt fryser vannet i slangen. Ut i fra analogt amperemeter i båten kan det se ut som den trekker 200-250 watt på laveste innstilling. På "tomgang" er det kun vifta som trekker noe og det er vel kun en håndfull watt. Jeg lar madrasser, puter, dyner og alt være liggende i båten gjennom vinteren. Det er ikke noe å utsette på klimaet. Avfukteren fjerner og det som måtte være av båtlukt. Jeg har den alltid med, og skrur den gjerne på noen timer innimellom om vi ligger med landstrøm. Det frisker opp innemiljøet i båten på klamme dager.

Fjordgubbe skrev 1 time siden:

Ser det er mykje fokus på kor mykje som vert tømt ut. Fokuset burde meir vore på RF, ogso ved låge temperaturar. Det er meir interessant.

+ 0,5 grader. RF ligger mellom 46 og 50%

DD8L står da på halv effekt.

Ute ligger det på mellom 65 og 73 siste døgn. Ute måleren står 50-60 moh. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

I kveld sto min nye Sandstrøm på i fem timer. Jeg plasserte den på bordet i forkabinen og hadde slangen ned i en tiliters kanne på dørken. Sengetøy og puter var lett fuktige. Redningsvestene meget fuktige. Skalket lukene, satt Sandstrøm på fullt og fyrte opp Eberen. Ble litt lei etter en time, hadde noe å gjøre i forkabinen. Så resten av tiden var hele båten åpen.

Det står et gammelt analogt hygrometer i akterkabinen. Det viste 90% da jeg kom ved 7c. Etter fem timer viste det 70%. Var vel 25c i hele båten da. Ca en liter vann i kannen på de fem timene. Hadde vel regnet med mer. Viktigere, redningsvester, sengetøy og puter i forkabinen virket helt tørre. Jeg er veldig fornøyd. Nå står den og går på medium.

Guest Avmønstret#
Eureka skrev 27 minutter siden:

Men eberen din henter kanskje luft utenfra?

Gir liten mening å kjøre dieselvarmer og avfukter samtidig ja... 

Avfukteren rekker kanskje såvidt å tørke lufta litt før den forbrennes og spyttes ut som eksos og ny fuktig luft trekkes inn i båten for å forbrennes. Og henter varmeren luft til oppvarmingen ute så blir det jo helt katastrofe mtp fukt. 

Tviler på at noen vanlige avfuktere klarer å holde tritt med en dieselbrenner. Så da blir nok fort avfuktingen å kaste perler for svin. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...