Code0 Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Skulle jeg tørke ut vått tøy, håndklær osv i en fart, så hadde jeg gjort det samme selv, kjørt varmluftinnblåsning og avfukter samtidig. Varmluftblåseren får opp innetemperaturen, jo høyere innetemperatur, jo raskere fordamping (når du avfukter, så ikke lufta går imetning) og avfukteren får mer å jobbe med. Jo kaldere det er ute, jo mindre fuktighet blåser den inn. Avfukteren dro jo ut en liter, så noe nytte gjør den jo. Til vedlikeholdsavfukting / holde RF nede for å unngå sopp / mugg, er det tilstrekkelig med bare avfukteren. Ser at både avfukter og en typisk Eberspracher sirkulerer ca 100 m3/h. Link to post
Fjordgubbe Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 6 hours ago, Pinkvin said: Gir liten mening å kjøre dieselvarmer og avfukter samtidig ja... Avfukteren rekker kanskje såvidt å tørke lufta litt før den forbrennes og spyttes ut som eksos og ny fuktig luft trekkes inn i båten for å forbrennes. Og henter varmeren luft til oppvarmingen ute så blir det jo helt katastrofe mtp fukt. Tviler på at noen vanlige avfuktere klarer å holde tritt med en dieselbrenner. Så da blir nok fort avfuktingen å kaste perler for svin. Ja, heilt rett, dette blir heilt håplaust, og med høg innetemperatur skulle det og berre mangle at det ikkje vert henta ut litt vatn frå innelufta med denne avfuktaren. Men ned mot null, kva då? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Fjordgubbe skrev 55 minutter siden: Men ned mot null, kva då? Treng en avfuktar ned mot null? Fins jo knapt fukt i lufta. Om varmaren trekk den kalde og tørre lufta inn i båten så vert det tørt inne óg. Ein måte å gjera da på når det er kaldt ute er vel å kjøyra oppvarming og avfukting etter kvarandre. Først oppvarming for å frigjera fukt frå overflatar osv og over i lufta, så avfukta til slutt? Og så syklusar oppvarming/avfukting etter det. Men om det er ned mot null gradar trur eg det knapt er naudsynt. Link to post
Sjøbliss Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Min eber henter luft i motorrommet. Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Kjellg Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Pinkvin skrev 13 minutter siden: Treng en avfuktar ned mot null? Fins jo knapt fukt i lufta. Tja, vet nå ikke det. Her er et bilde fra tidligere i uka her i Tromsø. Som du ser så er det ikke helt tørt i lufta selv om det var klarvær og sol. Kom litt skyer i går. 3-4 grader og RF på opp rundt 90% Link to post
Luke Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Jeg skjønner godt at min Eberspächer trekker fuktig luft inn i båten. Denne kombinasjonen med å varme opp båten og plassere avfukterens vifteluft mot de fuktige tekstilene fungerte utmerket. Jeg tviler sterkt på om bare avfukteren i 7 graders temperatur ville klart det samme på fem timer. Båten ble forlatt i går kveld med Sandstrøm på medium. Så får jeg se en av de første dagene hvordan apparatet klarer seg under mer normale driftsforhold. Link to post
Eureka Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 2 literen er full allerede tenker jeg ? Kapasiteten er 8 liter i døgnet. Link to post
Code0 Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 @Kjellg...alt er relativt... 100% relativ fuktighet betyr at lufta ikke kan absorbere mer..., ikke at det er mye fukt i lufta. Ved 0 grader C kan lufta kun holde 4 gram vann pr kg luft, blir det mer blir det enten rim eller regn. Og 4 g / kg er ikke mye. Mettet luft (100% RF) ved +25 grader holder på 20 g/kg. På kalde dager vil du ofte se over 90% RF, fordi kapasiteten (til å holde på vanndamp) er så lav... Link to post
Kjellg Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Code0 skrev 19 minutter siden: @Kjellg...alt er relativt... 100% relativ fuktighet betyr at lufta ikke kan absorbere mer..., ikke at det er mye fukt i lufta. Ved 0 grader C kan lufta kun holde 4 gram vann pr kg luft, blir det mer blir det enten rim eller regn. Og 4 g / kg er ikke mye. Mettet luft (100% RF) ved +25 grader holder på 20 g/kg. På kalde dager vil du ofte se over 90% RF, fordi kapasiteten (til å holde på vanndamp) er så lav... Aha, ja da lærte jeg noe nytt i dag også :) Har ikke vært i båten siden tirsdag så jeg tenkte å ta meg en tur bort i morgen. Avfukteren står på halv effekt så får vi se hvor mye den har klart å trekke ut. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Litt grov og dekker alt for mye, men poenget blir illustrert. At luftfuktighet er relativ, veldig relativ i grunnen ;-) Går det an å si progressivt relativ? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Skal installere Eber selv og tenker egentlig å legge "innsug" til både forbrenning og luft som skal varmes opp inne i båten. Forbrenningslufta vil skape et vakuum og innsug av frisk/ny luft gjennom ventiler osv i båten, noe som gir god luftgjennomstrøming og utskifting av luft. Lufta som går gjennom vifta for oppvarming vil resirkuleres.. delvis, dvs blandes med lufta som blir dradd inn pga forbrenningen. Tror det blir en lykkelig løsning både mtp å få god lufting og god oppvarming. En dieselvarmer vil hele tiden trekke inn like mye luft som den presser ut som eksos, og det er jo litt. Men det blir ikke kompatibelt med avfukting, da må jo båten være potte tett, og det er jo ikke mulig med en dieselvarmer. Om en ligger på landstrøm kan jo el-varme være ett alternativ. Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Pinkvin skrev 25 minutter siden: Litt grov og dekker alt for mye, men poenget blir illustrert. At luftfuktighet er relativ, veldig relativ i grunnen ;-) Går det an å si progressivt relativ? Her noen mer realistiske kurver jeg laget en gang for fuktighet i hus og båt. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kyrholmen Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Dieselovn med skorstein er drømmen.. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Lars H: Den var bra. Så for å lage seg et forholdstall så er (sånn veldig cirka) 50% fuktighet ved null grader det samme som 25% fuktighet ved 10 grader. Og det ble vel egentlig veldig lite pedagogisk... eh. Men det betyr at mengden vann i lufta synker med halvparten når temperaturen går fra 10 til 0 grader... eller snubler jeg i egen logikk nå? Nei det blir vel riktig det... sånn ca da bare. Og da tilsvarende fra 10 til 20 grader. Så 50% luftfuktighet på en fin sommerdag betyr fire ganger så mye fukt i lufta som 50% luftfuktighet på en fin høstdag med null grader. --- En burde jo nesten heller holde seg til antall gram vann pr kubikk i stedet, som er uavhengig av temperatur. Og så ha noen tall rundt det ifht hva som er bra/ikke bra for treverk i båten, tekstiler osv. Hvis en har det som en ramme så kunne en sagt noe om at ved relativ luftfuktighet på xx og temperatur xx så er det ikke noe særlig poeng å drive med avfukting lengre. Link to post
Code0 Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 @Pinkvin...ved 50% relativ fuktighet er det ikke nødvendig å avfukte.., uavhengig av temperatur... da korroderer det ikke, soppen vil ikke gro osv....under 40% begynner folk plages av tørr luft, statisk elektrisitet, innendørs om vinteren blir det under 30% om du ikke koker poteter uten lokk... Det er jo derfor vi opererer med relativ fuktighet... 10 g/kg er topp lakentørk i + 30 grader, men det renner av veggene om veggtemperaturen er null grader... Link to post
Kjellg Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Litt off topic - Hørte en gang at det blir tåke når duggpunkt er tilnærmet lik temperatur. Går det an å si noe om dette ut fra tabellene til LarsH? Link to post
Lars H. Svart 27.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2017 Når du når 100% relativ fuktighet, klarer ikke luften å holde på fuktigheten lenger, og det dogger og det blir tåkete. Det merker du godt når du dusjer og fuktigheten stiger. Når det gjelder måling av relativ fuktighet, er det mange dårlige målere på markedet. Clas Ohlson, Jula og slike, selger ikke kvalitet og en kan få svært feil målinger. Mitt Jula hygrometer viser 40% når korrekt verdi skulle vært 60%! Da jeg utførte målinger for Meteorologisk Institutt på en boreplattform, brukte jeg en eksakt metode og en tabell. Det foregår ved at en først måler temperaturen med et tørt godt gammeldags sprit- eller kviksølvtermometer en stoler på og noterer denne temperaturen. Så fester man en litt fuktig gassbind/tynn klut rundt spissen av termometeret og sveiver det rundt i luften. Da vil termometeret vise stadig lavere temperatur til den stabiliserer seg og en kan notere denne temperaturen. Deretter er det bare å gå inn i diagrammet nedenfor, og der horisontale og vertikale temperaturer krysses, finner en nøyaktig relativ fuktighet. Det er litt knotete operasjon, men den fungerer. Om ikke annet kan en finne feilvisningen på Clas Ohlson måleren ved litt forskjellig fuktighet i luften. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Enno meir om luftfuktigheit (Ikkje alltid like lett å bli klok på): Absolutt luftfuktighet Absolutt luftfuktighet er et mål på hvor mye vanndamp det er i luften. Den kan utrykkes på to måter: Kilogram vanndamp per kubikkmeter luft. Volumet til luften endrer seg med luftrykket, derfor angis også absolutt luftfuktighet i masse vann per masse luft, for eksempel i gram vann per kg luft. Ved 30 °C kan 1 kg luft inneholde ca 30 gram vann, men ved 0 °C kan luften inneholde ca 4 gram vann. Relativ luftfuktighet Relativ luftfuktighet er forholdet mellom den aktuelle vannmengden i luft og den maksimale vannmengden luften kan inneholde. Relativ luftfuktighet forkortes til RF. RF utrykkes i prosent, og er relatert til en gitt temperatur. Maksimal vannmengde (mettet luft) ved denne temperaturen er altså 100 % RF. Relativ luftfuktighet utendørs i Norge Den relative luftfuktigheten er i snitt 80 % i hele Norge, hele året. Variasjoner mellom 70 og 90 % er normalt. Det er en vanlig misoppfatning at treverk tørker og stål ikke ruster om vinteren, på grunn av tørr vinterluft. Det som er riktig er at den absolutte fuktigheten er lav om vinteren. Korrosjon og fukt i treverk bestemmes ut fra den relative luftfuktigheten, og den er stabil hele året. Fuktnivå ved økning og senking av temperatur Ut i fra ovennevnte forstår vi at når vi har en gitt mengde luft og øker temperaturen, vil den relative fuktigheten synke. På samme måte vil fuktigheten øke når luft kjøles ned. Eksempel på fuktøkning: I august og september er temperaturene ganske høye, samtidig som fuktnivået er noe høyere enn på våren og tidlig på sommeren. Det er da problemene i krypkjellere er størst. I en krypkjeller er det normalt mye betong og berg (med høy varmekapasitet). Dette er isolert av huset og terrenget, og holder en lav temperatur. Når den varme uteluften kommer inn i krypkjelleren gjennom ventilene, synker lufttemperaturen og den relative luftfuktigheten stiger. Eksempel på fuktreduksjon: Om vinteren er det stor temperaturforskjell inne og ute. Når huset ventileres gjennom ventiler kommer det kald luft inn, som varmes opp. Da synker den relative luftfuktigheten. Derfor er det ekstra tørt innendørs om vinteren. Den samme virkningen får man ved mekanisk avtrekk, eller med ventilasjonsanlegg som har varmegjennvinner av typen kryssvarmeveksler eller motstrømsvarmeveksler. Ved bruk av slike ventilasjonsanlegg kan inneluften bli så tørr at det er uheldig for inneklimaet. Noen slår derfor av ventilasjonsanlegget fordi det kan bli for ubehagelig. Treverk blir også unødvendig tørt. Ved bruk av ventilasjonsanlegg med kammervarmeveksler eller roterende varmeveksler føres en del av fukten som kondenserer i gjenvinneren tilbake til huset, og det blir ikke så tørt. Eksempel i bil: Når uteluften passerer fordamperen i klimaanlegget, er denne så kald at luften kondenserer og vann renner ut i en dreneringsslange under bilen. Da reduseres det absolutte fuktnivå, mens det relative fuktnivået er 100 %. Temperaturen er under doggpunktet. Deretter varmes luften opp i varmeapparatet. Denne temperaturøkningen reduserer det relative fuktnivået slik at tørr luft kommer inn i bilen. Det har til tider blitt anbefalt å stille varmeapparatet på kald luft for å få best defrostervirkning, fordi kald luft er tørrere enn varm luft. Da har man altså misforstått. Doggpunkt Doggpunktet til luften i et rom, er den temperaturen luften må kjøles ned til for at vannet skal kondensere. Eksempel 1: I et gammelt hus med enkle vinduer er temperaturen i rommet 20 °C og RF 40 %. Ut i fra disse to tallene kan man i diagrammet under finne doggpunktet, som i dette tilfellet er ca. 6,5 °C. Temperaturen på overflaten på vinduet måles med IR-termometer og er 4 °C. I dette tilfellet vil det kondensere på vinduene. Eksempel 2: I en krypkjeller er det 10 °C og RF 60 %. Doggpunktet er i dette tilfellet ca. 2,5°C. Overflatetemperaturen måles forskjellige steder i krypkjelleren og er på det laveste 5 °C. I dette gitte tilfellet vil det ikke være problemer med kondensering. Hygrostat En hygrostat er en bryter som slår av og på en luftavfukter eller en luftfukter, på samme måten som en termostat slår av og på en ovn. Hygrostater styres av relativt fuktnivå, og kan ha en fast innstilling eller være regulerbar. Ved å bruke en hygrostat, får man en jevn luftfuktighet i rommet, og man sparer strøm. Link to post
Knurr Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 Har det betydning om avfukteren står nede på dørken eller høyere oppe, f.eks på et bord? Link to post
Popeye70 Svart 12.September.2018 Link til dette innlegget Svart 12.September.2018 4 minutes ago, Knurr said: Har det betydning om avfukteren står nede på dørken eller høyere oppe, f.eks på et bord? Det burde være identisk luftfuktighet på dørken og benken, så det har ikke noe å si. Hos oss står den på benken, med utløp via slange ned i vasken. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Barbaria Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Avfukteren funker best sensommer og høst. På vinteren tar den ikke ut vann overhodet. Vi har 20 grader i båten hele året når båten ligger stille, kanskje ned i 15 grader på tur midtvinters. Samme syklus hvert år de siste 7 år. Avfukteren pakkes vekk når første snøen kommer. Og tas frem i slutten av juli. Barbaria på tur - Blogg Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Barbaria skrev 49 minutter siden: Avfukteren funker best sensommer og høst. På vinteren tar den ikke ut vann overhodet. Vi har 20 grader i båten hele året når båten ligger stille, kanskje ned i 15 grader på tur midtvinters. Samme syklus hvert år de siste 7 år. Avfukteren pakkes vekk når første snøen kommer. Og tas frem i slutten av juli. Jeg pleier å kjøre den et par perioder på våren og et par på høsten. Jeg vil ha båten god og tørr før vinterlagring og god og tørr før sesong/sommeren. Utover det har jeg ikke helt sett behovet... Link to post
Popeye70 Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Min avfukter står på hele vinteren. Når luften blir så tørr at det ikke er noe mer fukt å hente ut bidrar avfukteren fremdeles med litt varme og generell luftsirkulasjon. Jeg har den koblet på en TellStick-kontrollert kontakt, så jeg kan skru den av og på hjemmefra, men den står stort sett alltid på. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
dacapo Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 (redigert) Jeg har også en Sandtrøm som har fungert upåklagelig i mange år. Har den stående på byssebenken med slange ned i oppvaskkummen. Jeg benytter også som @Popeye70 TellStick Net for å følge med. Har satt den opp med en "event" i Telldus som slår den på ved fuktighet over 55% og av ved fuktighet mindre enn 45%. Dette fungerer fint og holder fuktigheten jevn og fin. Jeg benytter den bare i vinterhalvåret, da jeg ikke er plaget av fuktighet på vår/sommer. Benytter forøvrig også Telldus events for å kontrollere frostvakter på/av Redigert 13.September.2018 av dacapo (see edit history) Link to post
Stekepanne Svart 13.September.2018 Link til dette innlegget Svart 13.September.2018 Jeg kjører også avfukter hele året, kombinert med "ring hytta mi varm" for temp-kontroll. (kjekt å kunne guffe opp varmen hvis jeg skal jobbe i båten). Seilbåt som ligger i boblehavn. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn