Jump to content

Sikring av småbarn i åpen båt?


Sinus_nor

Recommended Posts

Hei alle sammen. Som noen har fått med seg ble jeg pappa for snart 2 uker siden. Den nye båten ligger på vannet, og jeg gleder meg til mange fine turer med kone og barn når været bedrer seg.

 

Jeg trenger råd fra dere som har hatt/har små barn ombord. Hvordan sikrer en disse best. Får ikke   med kona og barnet på vannet hvis ikke alt er perfekt! "Emma" er 3,5 kilo og 49 cm. lang, men vokser fort. Mulig hun runder 4 kg når vi vil ta en tur om noen uker,

 

Er det gode redningsvester til disse minste å få tak i? Er de gode å ha på?

Finnes det en bil/båt-stol med flyte-elementer som er bra?

 

Båten er en 15 fot skjærgårdsjeep som ligger i ferskvann (Vansjø/Østfold). Jeg vil bare dra ut når været er på sitt beste. Dvs. ingen vind/bølger å snakke om. Tar hensyn med henhold til farten også, maks fart med familien på tur vil vel ligge rundt 6 knop. Dvs. puttre rundt å nyte turen. Kan tenkes vi vil gå i land noen ganger. Men turene vil ikke vare mange timene.

 

Bilder av båten: http://home.broadpark.no/~vhennum/

 

Ja, da håper jeg dere kommer med noen gode råd til oss om hvordan disse små kan best sikres i båten. Tanks!

Link to post
Share on other sites

Redningsvester for bleiebarn har vært mye kritisert, fordi de ikke har snudd barnet raskt nok eller ikke tilstrekkelig. Dette har visstnok sammenheng med vekt i våt bleie osv. Utrolig nok har det heller ikke vært mulig å teste dette skikkelig, da man ikke har hatt egnede dokker til dette bruk (levende småbarn er vel ikke så aktuelt, i motsetning til hvordan en f.eks. kan teste voksne).

 

Helly Hansen har imildertid i år lansert en helt nyutviklet babyvest som skal snu barnet raskt nok og sikre flytestilling med munn og nese høyt nok over vann. Jeg husker ikke hva vesten heter, men den er omtalt i flere båtblader i vår. En velutsryrt båtbutikk som fører Helly Hansen bør ha den, ev. kan en vel henvende seg direkte til HH.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Redningsvester for bleiebarn har vært mye kritisert, fordi de ikke har snudd barnet raskt nok eller ikke tilstrekkelig. Dette har visstnok sammenheng med vekt i våt bleie osv. Utrolig nok har det heller ikke vært mulig å teste dette skikkelig, da man ikke har hatt egnede dokker til dette bruk (levende småbarn er vel ikke så aktuelt, i motsetning til hvordan en f.eks. kan teste voksne).

 

Helly Hansen har imildertid i år lansert en helt nyutviklet babyvest som skal snu barnet raskt nok og sikre flytestilling med munn og nese høyt nok over vann. Jeg husker ikke hva vesten heter, men den er omtalt i flere båtblader i vår. En velutsryrt båtbutikk som fører Helly Hansen bør ha den, ev. kan en vel henvende seg direkte til HH.

Problemstillingen var omvendt: småbarn med tør bleie som i tillegg har plast utenpå har stor oppdrift på feil sted av barnet slik at gjerne stumpen flyter opp. Og det er uheldig, mildt sagt. Var jeg deg ville jeg selvfølgelig har valg en god og passende vest, men i tillegg hatt barnet uten bleie - evt 'lett-bleie' uten plast utenpå - når jeg var nær vannet.

Link to post
Share on other sites

Det du skal se etter når du skal kjøpe vest til datteren er: Hel krage som ikke klapper sammen rundt hodet når barnet ligger i flytestilling, videre skal vesten ha skrittstropp (dette gjelder ikke bare barn, men alle redningsvester også for voksne), fordi vesten må/skal ikke skli opp slik at man kanskje blir kvalt av vesten, vesten skal ha skikkelige stropper og ring på ryggen, slik at det er lett å heise/hale ombord, spesielt for baby vester er at den bør ha mulighet for å endre oppdriften på vesten enkelt, bakgrunnen for det er at tyngden på babyen endrer seg med innholdet i bleien. Alle disse er elementer du bør vurdere nå du skal kjøpe sikkerhetsutstyr til det kjæreste du har.

 

Jeg har bestilt tidligere nevnte vest fra Redningsselskapet til mitt første barnebarn som er ventet i midten av juni. Må jo ha med ungen på sjøen ganske tidlig, ikke sant :smiley::seeya::wink: :wink:

 

Det sies at alle nordmenn er født med ski på beina, men mitt barnebarn blir født med redningsvest i bestilling............................................

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med den lille, håper hun vokser opp til å bli en ekte "Havfrue"  Uansett mener jeg at man ikke må senke skuldrene for mye når det gjelder småunger og båt, selv om redningsvesten er på plass, den må etter min mening ALDRI erstatte konstant årvåkenhet :nono:  Har selv måttet hoppe i Vågen i Bergen etter yngstemann (da 2 år ) som fikk av seg vesten i et uoppmerksomt øyeblikk og klarte å komme seg over rekka.  Heldigvis hørte jeg plasket, og kom meg uti i løpet av et nanosekund, men en slik opplevelse unner jeg ingen.  

Link to post
Share on other sites

Ja jeg kjøpte HH's vest som vant testen i forbrukerrapporten. Den kostet meg 499.- men ser idag at den er på tilbud hos Coop OBS til 349.-  :smiley:

 

Grunnen til at jeg valgte denne er nettopp denne vesten, var toppkarakter den fikk i forbrukerrapporten, samt at moren min jobbet 30 år hos HH, og jeg er godt kjent med de fleste produktene deres. De har alltid vært av svært god kvalitet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Tar her opp en gammel tråd.. Redningsvest-flyteplagg til småbarn. Sønnen er nå snart 1 1/2 år og veldig aktiv. Forrige sesong var han enda så liten att det ikke var noe problem da han savidt bare krøp. kjøpte da en redningsvest. Oransje fra Helly Hansen. stor og klumpete. Verre blir det nå til sommeren da han for tiden er høyt og lavt. Synes redningsvesten blir for klossete. Noen som har noen gode råd evt erfaringer. Hva med sikkerhetsele og line. Noen som bruker det. Opplevde att en 3-4 åring falt mellom vår og deres båt ifjor. Han hadde vest på og det gikk bra. Var jo også ett par andre episoder sist sommer som det ikke gikk bra med. trist.. Ser vel for meg å låse døra ned til salongen på natta så han ikke kommer seg ut om han våkner. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen. Som noen har fått med seg ble jeg pappa for snart 2 uker siden. Den nye båten ligger på vannet, og jeg gleder meg til mange fine turer med kone og barn når været bedrer seg.

 

Jeg trenger råd fra dere som har hatt/har små barn ombord. Hvordan sikrer en disse best. Får ikke   med kona og barnet på vannet hvis ikke alt er perfekt! "Emma" er 3,5 kilo og 49 cm. lang, men vokser fort. Mulig hun runder 4 kg når vi vil ta en tur om noen uker,

 

Er det gode redningsvester til disse minste å få tak i? Er de gode å ha på?

Finnes det en bil/båt-stol med flyte-elementer som er bra?

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer ! Og om dette er din første, velkommen til en ny fase i ditt liv

Helly hansen kidsafe - best i test 2-3 år på rad, har også testet denne på begge ungene mine (14 mnd og 2,5 år nå) i basseng, den er uten sammenligning den som snur barna fortest og holder de stabile på rygg med skikkelig god støtte for hodet. Har lite problemer med å få ungene til å ha de på. Eneste jeg ikke liker er at hodet får en litt rar vinkel om de ligger på ryggen (og det skal jo de små) og sover med vesten på. se vesten på dette bildet:

http://www.parents.org.uk/images/kidsafe-lifejacket.jpg

Etter det jeg husker har er minsta hos oss en som går fra 5-10(15?) kg og eldsta har en som går fra 10(15?) til 25. Er ikke helt sikker på disse grensene, men du skal uansett ha den minste, ikke uro deg gor at hun er litt for liten akkurat nå, unger vokser som ugress og det er ikke lenge før hun skal ha den neste vesten... :-)

 

Båten er en 15 fot skjærgårdsjeep som ligger i ferskvann (Vansjø/Østfold). Jeg vil bare dra ut når været er på sitt beste. Dvs. ingen vind/bølger å snakke om. Tar hensyn med henhold til farten også, maks fart med familien på tur vil vel ligge rundt 6 knop. Dvs. puttre rundt å nyte turen. Kan tenkes vi vil gå i land noen ganger. Men turene vil ikke vare mange timene.

 

Bilder av båten: http://home.broadpark.no/~vhennum/

 

Ja, da håper jeg dere kommer med noen gode råd til oss om hvordan disse små kan best sikres i båten. Tanks!

<{POST_SNAPBACK}>

Bag funker som bare det i båt, ta med noen stropper for å holde den stødig. Til neste år er bilsete en sikker vinner, stropper til denne også, har ikke hørt om stoler med flyteelementer. Uansett om ungen sitter fastspent i stolen, vil flyte-elementene snu stolen sli at ungen blir liggende ned => Lite gunstig.

Vi har hatt stolen fast i båten, flytevestpå ungen, skulle det hende noe må du få ungen ut av stolen..

 

Hva mer? Ikke så viktig i år, men til neste år; litt leker da strekkes tolmodigheten litt lenger. Husk varmt tøy! De sitter roligere enn oss voksne, kan ikke si fra når de fryser, og har generelt dårligere regulering av kroppstemp enn oss voksne. Lykke med båt & barn!

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Gratulerer!

 

Denne testen er ganske ny:

 

Redningsvest-test i VG

 

Av egen erfaring kan jeg legge til at det er veldig fint med et godt bærehåndtak oppe i nakken, slik at det blir lettere å lempe ungen i land, eller gripe fatt i et barn som har vært litt for nysgjerrig etter å se på tang og krabber.. Det siste er jo ikke aktuelt for deg før til neste år, men ikke så dumt å tenke på allerede nå.

Redigert av elna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har selv kjøpt den vesten som NSSR selger, og er meget fornøyd. Det samme er min datter. Vesten har egen oppblåsbar del i tillegg til vanlige flyteelementer. Disse skal oppveie for bleien. Dssuten er vesten kort slik at barnet kan sitte uten å forsvinne ned i vesten.

 

Se mer i denne tidligere tråden Barn i båt

 

Paul

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel få noe pes - men vil spørre følgende: Er en redningsvest den rette sikringen, dvs bør små barn gå redningsvest i båt? En redningsvest er svært ukomfrtabel for en 2-3 åring og vil hindrer naturlig bevegelse. Hva med sele og line? Og god sikkring rundt båten f.eks nett. Ungene trener seg fort opp til å bli stødige, sette sjøbein og unngå farlige situsajoner. For de som er oppvokst langs kysten vet at det er ferieungene fra byen som ramler på sjøen.

Derfor er det viktig at de ungene som ikke er så sjø og båtvante kan trene seg opp på narurlig måte uten tvangstrøyer av noen redningsvester, men under oppsyn av voksne som selv bør ha flyteplagg på i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel få noe pes - men vil spørre følgende: Er en redningsvest den rette sikringen, dvs bør små barn gå redningsvest i båt? En redningsvest er svært ukomfrtabel for en 2-3 åring og vil hindrer naturlig bevegelse. Hva med sele og line? Og god sikkring rundt båten f.eks nett. Ungene trener seg fort opp til å bli stødige, sette sjøbein og unngå farlige situsajoner. For de som er oppvokst langs kysten vet at det er ferieungene fra byen som ramler på sjøen.

Derfor er det viktig at de ungene som ikke er så sjø og båtvante kan trene seg opp på narurlig måte uten tvangstrøyer av noen redningsvester, men under oppsyn av voksne som selv bør ha flyteplagg på i båten.

Ja, du er i grunn inne på noe vesentlig. Bare for å fortelle en liten historie fra virkeligheten: Da jeg var liten, var noe av det kjekkeste jeg visste å være med bestefar ut i 14 foteren og pilke. Jeg måtte alltid ha redningsvest på meg hjemmefra, men ble kommandert til å legge denne igjen på land fordi: "Den skremmer bort fisken!" og "Har ingenting i en båt å gjøre!". Nå skal det sies at bestefar var av den gamle typen, men jeg var veldig fornyd med bestemmelsene på kaien fordi vesten var jo ukomfortabel. Men jeg kunne ikke svømme! Og jeg har ikke peiling på om bestefar kunne svømme (sikkert ikke). En gang har jeg ramlet på sjøen i mitt liv, og det var på vinteren med isskorpe inne i stranda. Uten redningsvest og svømmekunnskaper. Lærte jeg noe av det? Husker ihvertfall at vannet var kaldt!

 

Jeg jobber i oljen, og må ta på meg tvangstrøye ved utreise (redningsdrakt) og ekle vernebriller som hindrer fritt syn (men kan redde synet..). Vi må tenke sikkerhet før vi tenker komfort. Men balansegang er viktig. La ungen falle i sjøen med redningsvest under kontrollerte forhold for å få respekt for det kalde vannet. Og sjøbein må de sette uansett redningsvest eller ikke. Og de lærer seg da å sette sjøbein også med redningsvest. Line er også en form for sikring, som selvsagt bør kunne vurderes (på lik linje med sikkerhetsliner ved arbeid i høyden). Men jeg tror bevegelsesfriheten blir større dersom barnet får på seg vest og faktisk får lov å falle i sjøen for å kjenne hvor kaldt og ekkelt det er. Og det blir litt vanskelig med line og fangnett.

Link to post
Share on other sites

Våre 2 på 5 år og 2 år har vest på når de er i båten. HELE tiden, bortsett fra når de sover om natten.

Jeg driter (unnskyld uttrykket) i om komfortgraden synker noen hakk for guttene når vesten gjør at ungen flyter og kan røskes opp faderlig fort hvis uhellet er ute. I nærheten av vannet=vesten på. punktum

Liner og tau etc havner lett rundt armer/halser/ben og da går det skikkelig gæærnt. Med vest tryner ungene i vannet (testet ifjor når guttungen på da 4 falt i vannet) og hyler og skriker slik at noen får de opp fra vannet. Med f.eks et tau rundt benet og hodet under vann hører du ingenting. *grøss*

 

Unger er uansett såpass tilpassningsdyktige at vesten ikke hindrer de allikevel. Vesten på 5 åringen (da han var 3) reddet hodet ørten ganger når han falt baklengs i steinene eller på svaberget. Innebygget bonus :-)

 

M&P så en situasjon på Bolærne i forifjor:Ungen datt i vannet under tillegging til brygge. Hyl og skrik fra ungen naturligvis. Mannskapet/Kapteinen konstaterte at ungen fløt, la til slik at de hadde kontroll på båt og unngå å klemme flat en unge og fisket til slutt opp ungen fra vannet. Rolig og sindig.

 

Joda310

vest-diktator

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hva med sele og line?

 

:nonod: Skrekk og gru.

 

Vi praktiserer vest frem til de kan svømme, da er det flytevest. Punktum, ikke noe å diskutere.

 

Vet så altfor godt at skjer det noe på sjøen, skjer det ofte fort og uventet. Et moment mindre å tenke på i en krisesituasjon, skal også skjerpe bruken selv av flyteplagg.

 

Har fått noen påminnelser om dette i det siste.

Link to post
Share on other sites

Vi kjører vest i båten, men når de går under dekk for å leke / tegne / se på film får de ta av vesten. Skal de på fordekket kommer line i tillegg. Lina hindret yngstejenta i å få et ufrivillig bad i fjor..... Ville ikke kuttet ut vesten. Trampoline hjemme og slingrete båtdekk har gitt ungene god balanse selv om de har brukt vest..

Har svært god erfaring med HH kidsafe..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor ungene på død og liv skal ut av båten? Har de en god sele og line, faller de jo ikke ut! Da er jo hele poenget med vesten borte. Minstegutten (2 år nå) hadde vest på i fjor, og det var et sant helvete. Han hylte og skreik så lenge turen varte. Prøvde han å gå rundt, så hang den store klumpete vesten (helly Hansen Kidsafe) seg fast i alt mulig, og jorde det umulig for ham å bevege seg fritt. I år er det slutt på vest i båten! Det blir løpestreng fra akterstaget til forstaget og sele med kort line. Da beholder jeg nemlig ungen der han skal være; oppi båten, ikke utafor.

 

Vest kan han ha på brygga...

Link to post
Share on other sites

Viktig at barnet vet at vesten alltid skal være på i nærheten av vannet. Vår gutt på 2,5 år er innforstått med at vesten alltid skal være på i båten og på kaien, så han forlanger nærmest å få den på når vi går ut av bilen. Har faktisk sett barn gråte når vesten skal av fordi de skjønner at turen er over for denne gang.

Link to post
Share on other sites

Hos oss er det flytevest til de som kan svømme, og redningsvest til de som ikke kan svømme. Vår datter på snart 2 blir ikke vesentlig hindret av vesten, og ser heller ikke ut til å ha noe imot å ha den på. Dette er en tilvenningssak, og her må de voksne være konsekvente og gode forbilder. Vi kan ikke kreve av barna at de skal ha vest uten å stille samme krav til oss selv. Men det er viktig at man er villig til å bruke så mye penger som kreves for å få tak i en vest som faktisk er komfortabel og sikker. Ikke noen god idé å spare her. Vi har gode erfaringer med "Baltic Bambi Super Soft".

 

For barn i båt ute på sjøen gjelder en regel til: Faller de uti, faller også en voksen uti. Vi har alltid avtalt på forhånd hvilken voksen dette er. Dette fordi det ikke er noen garanti for at vesten faktisk klarer å snu både barn og tørr bleie riktig vei.

 

Barn uten vest og voksen med som skal passe på, tror jeg kan bli farlig. Faller barnet uti, er sjansen tilstede for at det synker. Hvordan skal da den voksne med vest klare å dykke etter?

 

Christian 8-)

Redigert av Xtian (see edit history)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...