Jump to content

Hva skjer hvis en øker diameter på propell Sandvik28

joelle

Recommended Posts

Når du øker stigningen vil du få "mer fart" på en måte, propellen skjærer seg lenger inn i vannet for hver omgang. Logikken i det er at da år det fortere. inntil du ligger i skrogfart. Skal du gå ofrtere enn deplasement skrogfart (dette er vel en snekke?), må båten "ut av vannet". Den vil løfte seg mer foran, og gå i oppoverbakke på sin egen baugbølge. Hvis du allerede går i skrogfarten med den eksisterende propellen, vil du ikke få noe særlig fartsøkning uten at motorkraften økes.

Det høres ut som at du går tilsvarende ned på diameter, så det er mulig det opphever noe av "problemet" . Men du får da øket turtall og faren for at det blir miksmaser i stedet, uten  forventet forbedring i fremdrift, er da til stede.

Jeg er ikke ekspert på dette.

Det eneste sikre er å prøve det ut, etter min mening.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hei. Om en 19x 18 er korrekt har jeg ikke noen formening om ,men en 21 x16 propell tilsvarer ikke, da opp på størrelse har en høyere virkning  enn ned på stigning. I steden for å prøve seg frem bør du kalkulere propell ut i fra omdreining, kraft, vekt og utveksling.   Om du går inn i propell kalkulator vil den sannsynlig vis gi deg et svar på hva som tilsvarer  når du velger diameter selv. Vil tippe på 21x14 og det er vel ikke gunstig ........... kanskje en telefon til Sleipner eller winrace propeller vil gi noen svar.......

lykke til !

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...