joelle Startet 26.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 26.Oktober.2017 (redigert) Er på vei at skifte propell på min Sandvik 28, har lest meg opp i gamle tråder her inne å det ser ut til at en 19x18 som vill være det som passer min båt best. jeg har nå en 21x16 med 49cm diameter for hånda kan dette være greit? litt usikker på emnetittel hvis den er passende Redigert 26.Oktober.2017 av joelle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 26.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 Når du øker stigningen vil du få "mer fart" på en måte, propellen skjærer seg lenger inn i vannet for hver omgang. Logikken i det er at da år det fortere. inntil du ligger i skrogfart. Skal du gå ofrtere enn deplasement skrogfart (dette er vel en snekke?), må båten "ut av vannet". Den vil løfte seg mer foran, og gå i oppoverbakke på sin egen baugbølge. Hvis du allerede går i skrogfarten med den eksisterende propellen, vil du ikke få noe særlig fartsøkning uten at motorkraften økes. Det høres ut som at du går tilsvarende ned på diameter, så det er mulig det opphever noe av "problemet" . Men du får da øket turtall og faren for at det blir miksmaser i stedet, uten forventet forbedring i fremdrift, er da til stede. Jeg er ikke ekspert på dette. Det eneste sikre er å prøve det ut, etter min mening. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Knude Svart 26.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2017 (redigert) Hei. Om en 19x 18 er korrekt har jeg ikke noen formening om ,men en 21 x16 propell tilsvarer ikke, da opp på størrelse har en høyere virkning enn ned på stigning. I steden for å prøve seg frem bør du kalkulere propell ut i fra omdreining, kraft, vekt og utveksling. Om du går inn i propell kalkulator vil den sannsynlig vis gi deg et svar på hva som tilsvarer når du velger diameter selv. Vil tippe på 21x14 og det er vel ikke gunstig ........... kanskje en telefon til Sleipner eller winrace propeller vil gi noen svar....... lykke til ! Redigert 26.Oktober.2017 av Knude (see edit history) Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.