Jump to content

Fabrikasjon av stor aluminiumskatamaran, antatt kostnad?

HandyAndy

Recommended Posts

Hvor mye anser folket her på båtplasse.no at man havner på for å få bygget en stor motorkatamaran i aluminium:

- Aluminium 5083

- Skrogvekt + overbygg ca 35T

- Fabrikasjonskost inkl. materialer, kutting, kapp, NDT ca 100 kr/kg

- Pris ferdig båt blir da typisk: 35000 x 100 / 0,2 = 17,5 MNOK?

- Har ikke tatt med eventuell DNVGL/TüV oppfølging

Har tegningesgrunnlag godt nok til forespørsel. 

Og, ja, dette er selvfølgelig et ekstremt prosjekt som koster og trolig ikke blir noe av - men sitter her på føden og venter på at kona skal føde nr to, og det tar litt tid...... så har tid å drømme litt.

Tegninger er kjøpt hos Bruce. "Bildene" er av en lignende båt, King Cat 80.

Skjermbilde 2017-10-27 16.34.09.png

Skjermbilde 2017-10-27 16.35.24.png

Skjermbilde 2017-10-27 16.35.46.png

KingCat-80-open-FB.jpg

King-Cat-80-5.jpg

Jeg har erfaring med bygging av alubåter og katamaran. Om det er hele tegningsunderlaget så er det enormt mye jobb igjen før du kan starte noe bygging!  Hva med motorarrangement ,systemtegninger, elinstalasjoner? Hvilken fremdrift skal det være? . Rekner med det er spanttegninger og skjæretegninger med?

Er ikke helt sikker på hvilke regler som gjelder for lystbåt, men det du må tenke på er at båten også skal ha en verdi etter bygging! om det ikke forekommer noen klassing eller byggedokumentasjon, så blir det lite verdi.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

• 2 uker senere...

@Framtia bra tips. Skal sjekke de ut!

@-morten- Jeg har en hel ringperm med spanttegninger, samt motorarrangement, VVS, lensepumper og kapasitet mm. Jeg kan kjøpe kuttefiler, men det koster ekstra (mye ekstra).

Fremdrift er foreslått til vannjett, men det kan også være med drev. Se bilde av foreslått installasjon. 

Mener designet er ihht Lloyds, som skal være noe strengere enn DNV. Er helt enig med deg i at om det svkal være restverdi så må alt gjøres etter boka med 3. part oppfølging. F.eks. fra DNV. Dette koster selvfølgelig en del.

Jeg har hørt at skrogpris typisk er 20% av totalpris på båt. Høres det fornuftig ut? 

Skjermbilde 2017-11-05 11.06.02.png

Skjermbilde 2017-11-05 11.08.53.png

Redigert av HandyAndy (see edit history)

20% kan sikkert stemme!  det er ikke stålet som koster på en større båt! det er utrustning og systemer. Har vært med å konstruere katamaran på 50fot DNV klasset arbeidsbåt/forskningsbåt der var det MTU v8. tror det var kamewa vannjet. Hadde fått en bra lystbåt for prisen av den instalasjonen!!  Vet ikke hvordan spantene er oppbygget, men jeg er vant til konstruksjoner uten kjøpte bjelker og profiler. skjæreunderlag og knekking er en formidabel jobb på en sånn båt. Det må lages tegning av hver eneste del. Tror heller ikke du får noe verksted til å gjøre dette manuelt! på en alu konstruksjon er det flere tusen letthull bl.a. 

Bare maskinromsarrangement til denne båten blir ganske svært, med hjælpiser, strømopplegg, hydraulikk, eksos, så kommer gråvann, bruntvann, varmtvann osv osv.  tankplaner.   Om du har tenkt å drive i gang dette prosjekte bør du underrette oss her på BP! :-) 

Lykke til!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det var da voldsomt til prosjekt da..... Trodde foresten ikke Bruce Roberts om det er han som har tegnet solgte deltegninger.. Ja om ikke dette er uskalerte study plans da. Uansett spenstige tanker og en fantastisk båt. Aluminium hadde ikke hvert mitt førstevalg.

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

@-morten- helt klart en vanvittig jobb med alle spant og stivere. Det vil også være en utfordring å få sveiset dette sammen uten å få store deformasjoner pga varmeutvikling. Laservsveising skal fungere bra til profiler, men dette koster, og er ikke vanlig å ha hos vanlige fabrikatører. Ang. detaljtegninger så har jeg erfaring med å få dette inkludert i kg prisen på fabrikasjon, gitt at man har en 3D modell støttet med GA tegning, samt "normalt" tegningsgrunnlag. Jeg jobber til vanlig som prosjektleder for levering av eksoskanaler og varmevekslere (WHRUs) til gassturbiner offshore, så fabrikasjon i aisi 321 og CS (svartstål) er jeg kjent med å sette ut. Dette med båt er jeg ikke kjent med - men ser jo noen paraleller når det kommer til selve skroget. Og det er er en dårlig kominasjon når man bruker 30% av døgnet på å drømme om båtbygging.

@Ingar Dreamcat 50 har jeg sett på finn.no og googlet med opp på. Ser jo veldig bra ut, men er litt for "lukket" etter min smak. Som tidigere hobbyskipper i middelhavet har jeg varme sommerkvelder i bakhodet. Uansett mye båt for pengene etter min mening. 

@Knude Må starte med å si at jeg har byggetråden din som hurtiglink. TY 47 fra Bruce Roberts er en kjempefin båt! Gelder meg til å se på videre arbeid. Mye å lære - og jeg ser jo at det er polyester det går i. Ellers er jeg veldig glad i tanken på aluminium og båt, gitt at det blir gjort rett.

Stemmer, dette er kun uttdrag fra study plans i tråden over. Vet du om det er mulig å få med 3D modell fra Bruce Roberts? 

Spørsmål: Er det noen her inne som har gode tips til nettsider med kit eller tegninger til alu båter (i alle størrelser)? Kan jo være en ide å få laget noe mindre først :) Som kan gå på lastebil (max 4 m høy og 4,5 m bred for å slippe politieskorte). 

Legger ved en link til Brizio som lager utrolig fine båter i aluminium, ikke ulikt Targe båtene: http://www.brizoyachts.fi/index.php?id=69

Hvilken modeller som har kutte filer ferdig fremgår av hjemmesiden til :http://www.bruceroberts.com/

TY 47 var tegnet i 3D og om jeg ville ha bygget i aluminium eller stål så kunne jeg få ferdig disponerte ut i fra størrelsen på platene, Autocad filer som sendes direkte til leverandøren av platene. Da kommer alt ferdig kuttet og merket. Når det bygges i glassfiber så får man spante riss i  1-1 skala og lager da forma direkte på tegningen .I mitt tilfelle var den tegningen 5x5 meter.

Jeg og kona besøkte en fabrikk i Bangkok som produserer flere modeller av Bruce Roberts sine tegninger. Vi var ombord i Powercat 35 og det var en stor båt. Når man kommer opp i denne :http://www.bruceroberts.com/CATS-19m-24m.htm størrelsen er det nesten for mye plass.

Det med godkjennelse er ikke så vanskelig da du har to valg. Enten så blir skrog og dekk bygget av proffe og du legger en god del egeninnsats i prosjektet. Da vil det fort gå 5 år fra fartøyet blir "tatt i bruk" og til den blir ferdig. Da er den å anse som CE merket og kan omsettes i markedet. Så kan et firma bygge båten for deg. Verftet får all dokumentasjon ( beregninger) som ligger til grunn for Lloyd sin typegodkjennelse.  Normalt vil standardene som ligger til grunn være hakket strengere enn CE standardene og kan brukes i teknisk dokumentasjon for fartøyet.  Da er det naturlig at verft som bygger står for CE merking. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

@Knude Takk for info. Kuttefilene er tilgjengelig til ca 30.000 NOK. Her er linken som du sikkert har sett:  http://www.bruceroberts.com/public/HTML/CAT785-24M.htm

Så postene dine fra Thailand. Jeg har produsert eksoskanaler med en samlet vekt på 350.000 kg stål i Thailand for to år siden, og de gjør en meget god jobb der borte. Ulempen blir å få det fraktet til Norge eller Middelhavet. Oppfølgig vil også kreve sitt. Jeg ser for meg å få skrog og dekk fabrikert i f.eks. Ungarn basert på tegningsunderlag sjekket av DNV. Ungarn har ikke typisk båtverft, men bygger etter tegning og har ok pris. Leier så inn DNV til å føge opp hovedaktiviter ihht en inspeksjon og testplan. På den måten blir alt "rett" og CE merket. Båten kan så gå for egen maskin på Donau/Rihnen til f.eks. Antverpen/Rotterdam. 

Har veldig lyst til å sette i gang noe, men må være noe mindre enn 24 meter, selv om det hadde vært artig å faktisk få bruk fopr D5L'n. Det begrenser seg med steder når eneste passende kai er ferigekaia...

Om du synes skjæreunderlaget til 30000 virker avskrekkende, så er det veldig billig! Det er noe du må ha for å få produsert den . Til samenlikning den katamaranen jeg var med på å lage i 2002 kosta bare sjøvannsventilene 12000 per stykk  per motor! mellomakslingene 40000 per stykk, bare for å sette det litt i perspektiv! Det var jo mindre motorer en de Cat`ene som var stipulert, men kosta vel opp mot en mill per motor uansett. Begge vi konstruktørene er jo MTU fan, så vi fikk overbevist kunden! Ingen over ingen ved siden av!  Spørs jo hvilke CNC maskiner dem har i Ungarn og da..Har erfaring med vannjetskjærer laser og stansemaskiner. Noen leser direkte fra en Autocadfil, mens andre må konvertere til et spesifikt program, som følger maskina.

Det er i hvertfal bra om noen følger drømmen sin og bygger drømmebåten! Har mange ganger tenkt tanken å konstruere og bygge egen båt, men slått det fra meg..

• 11 måneder senere...
Knude skrev 15 minutter siden:

Var vel ikke akkurat noe for en småbarnspappa.  Kostnad på et prosjekt av denne størrelsen tør jeg ikke tenke på engang.

Tenkte det samme. Fatter ikke at noen orker å drømme om det en gang :crazy: For min del var det nok å pusse opp ei jolle til dykking og hummerfiske :giggle: Men for all del, folk har forskjellig kapasitet :thumbsup:

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Kikket litt tilbake på de to katamaranene i tråden. Noen som har sett disse i faktisk bruk eller ble/var det byggeprosessen som "var greia"?

Etter å ha sett noen bilder av konstruksjon og propellere på Dreamcat 50, så setter jeg store spørsmålstegn ved konstruksjonen. Kan se ut som om propellene er overflatepropeller, mens båten gjør 15 knop. Tunnelene rundt propellene tror jeg er veldig uheldig utformet, og vil kun fungere i lavere hastigheter, noe også toppfarten gir signaler om.

Men resten av båten ser jo grei ut, men litt trist å se noen bruke så mye tid på et prosjekt, og tilsynelatende ha god kompetanse på en rekke områder, men så ikke bruke eksterne ressurser på det man selv ikke har kompetanse på.

Guest Avmønstret#

Ser ut som om den havnet i Oslo/østlandet en eller annen gangen. Ble oppgradert ganske betydelig interiørmessig selv om dørken ga meg akutt eplepsi og snekkerattet fikk meg til å flire så er det tross alt bagateller. Syns den så ok ut når den var lagt ut til salg igjen for et par år siden eller så. 

Men jeg forstår fortsatt ikke hvordan man kommer ombord i den båten.. må man klatre opp leideren akter og skræve over rekka?

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=74694197

Litt mer her. Havnet i Bunnefjorden:

https://www.batliv.no/innhold/bater-og-utstyr/?article_id=24922

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Ser ut til at Dremcat 50 har fått hjemmehavn her i Holmestrand. Den har ligget her i sommer, men jeg kjenner ikke til båt/eier og har ikke sett den i bruk. (Så den ble slept til havn av redningsskøyta ved et tilfelle i sommer, så da hadde den nok vært på tur:sad:)

Jeg liker det utvendige utseendet på båten, og det hadde vært interessant å sett innvendige løsninger osv. Ser ut til å være en litt spesiell planløsning, vet heller ikke om båten nå er helt ferdigstilt innvendig.

Er uansett mektig imponert over de som har kompetanse, evne, kapasitet og utholdenhet til å bygge en slik båt fra scratch.

Aner ikke hvorfor båten ble solgt første gang, men det er utrolig trist hvis det oppstod noe som førte til at båtbygger måtte selge, uten å ha mulighet til å fullføre drømmen og nyte lange dager på sjøen i "skipet" etter å ha lagt inn en slik formidabel innsats....

Redigert av Olepo (see edit history)
Guest Avmønstret#
Olepo skrev for 3 timer siden:

Ser ut til at Dremcat 50 har fått hjemmehavn her i Holmestrand. Den har ligget her i sommer, men jeg kjenner ikke til båt/eier og har ikke sett den i bruk. (Så den ble slept til havn av redningsskøyta ved et tilfelle i sommer, så da hadde den nok vært på tur:sad:)

Jeg liker det utvendige utseendet på båten, og det hadde vært interessant å sett innvendige løsninger osv. Ser ut til å være en litt spesiell planløsning, vet heller ikke om båten nå er helt ferdigstilt innvendig.

Er en god del innebilder i finn annonsen som det er linket til over. 

Er uansett mektig imponert over de som har kompetanse, evne, kapasitet og utholdenhet til å bygge en slik båt fra scratch.

Ja det er ganske utrolig i grunnen...

Aner ikke hvorfor båten ble solgt første gang, men det er utrolig trist hvis det oppstod noe som førte til at båtbygger måtte selge, uten å ha mulighet til å fullføre drømmen og nyte lange dager på sjøen i "skipet" etter å ha lagt inn en slik formidabel innsats....

Mener det er båtliv som har en repotasje om salget av båten, du finner det om du googler. Bygger av båten ble syk og klarte ikke å fullføre, så ble båten solgt til de to kompisene som hadde den i Bundefjorden. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...