Roger og Olina Startet 27.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2017 Hei, har fått et lite oppdrag på å sjekke ut hva det er av smarte løsninger vedr kameraovervåkning av båthavn og opplagsplassen. Det er vel ca 25-30 båter av stort og smått. Poenget er at de som har båt der, skal kunne gå inn på eks en app eller ip adresse for å se om alt står bra til. Vi må jo ha opptak også. Vi har strøm i havna, og vi har ett båthus der vi treffes. Som alle små foreninger, så prøver vi å finne løsninger som ikke koster skjorta. Så her mottas erfaringer og tips, med stor takk Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Sjekk dette https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-skjema/veiledere/kameraovervaking/ Det er GARANTERT en i båtforeningen eller en nabo som er skeptisk og varsler datatilsynet. Om ikke alt er innenfor regelverket blir dette svært ubehagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Godt tips Kyrholmen. Dette vil bli tatt opp på medlemsmøte og her må alle være enige. Kamerane vil ikke kunne få inn noen naboer eller offentlige veier. Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 (redigert) Hei, jeg har en kunde av meg som kjører en enkel løsning. Det dere trenger er. Internett tilkobling med statisk IP 300,- + /mnd (er fiber mulig er det definitivt best, må ha litt båndbredde hvis video skal være fjern-lagret) Brannmur/router med portforwarding muligheter 1000,- + IP kamera fra Kina av god kvalitet 5-700,- + Lagringsplass for opptak lokalt, NAS enhet med mulighet for tilkobling mot IP kamera, f.eks synology med surveliance station (tror dem kommer med app også) 2000,- + Plass for lagring av filer i skyen, f.eks domeneshop eller lignende, fra 120,- /år til 720,- /år beroende på ønske om kvalitet og lengde på backup Konfigureres slik, Internett settes opp på brannmuren med statisk IP, NAS settes opp i nettverket bak brannmuren, IP camera settes opp i nettverket bak brannmuren, surveliance station settes opp på NAS, IP kamera får statisk IP i nettverket, kamera hentes inn via IP på surveliance station i NAS og konfigureres (her legger man inn hvor lenge den skal lagre videoen etc.), peke en angitt port (443 eller 80 f.eks.) i brannmuren ned til IP kamera sin lokale IP, legg inn statisk WAN IP på et subdomene som f.eks kamera.baathavn.no:443 slik at man kan benytte den for å se live video, konfigurere NAS sin backup/lagringsintervall mot skylagringsløsning. Som du sikkert forstår er dette ikke noe en ikke IT kyndig slenger sammen på en ettermiddag. (Håper noen i havnen din er IT flink) Skal dere sette opp en slik løsning selv er altså rimeligste løsningen et sted rundt 3720,- år i driftskostnader og 3500,- i etablering og da regner jeg ikke med kostnaden for konfigurasjon. Hvis dere er fornøyd med å kun se live er det nok med Internett, brannmur/router, IP kamera. Finns sikkert noen som leverer hele pakken men da sikkert til en litt annen pris. (har ikke kontroll på hva dem tar) /IT Tekniker edit, glemte at du trenger minst 2 disker i NAS enheten, påregne 500,- stk Redigert 27.Oktober.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Takk for godt forslag. Det er to utfordinger med forslaget ditt.. Som du selv skriver, så bør det være en fiberlinje, Det har vi ikke. Her blir det overføring av varsler og bilde klipp på 4G. Tror nok jeg skulle ha klart å sette opp dette slik du beskriver det, men en må ha en del kompetanse for å drifte/vedlikeholde dette og poenget er at jeg vil ikke være den "alle" skal ringe til... Det bør være mer ett plugg and play system. Satt opp på jobb noe lignende, med fast ip, 4 disker i raid Cisco brannmur, fire PoE-kameraer med varmefungsjon (så ikke opptak starter bare det blafrer i ett tre) 802.3af PoE porter eget passord - cisco brannmur og passord til Vivotek ND8322P 8 kanaler som er Linux NVR.. Kjører da på EZ app Tror jeg kommer til å gjøre det så enkelt som dette: 1 ASUS RT-N12 D1 - Wi-Fi repeater + Loopcomm S1 - rekkevidde-forlenger 4 H4S-Wi-Fi kameraer 1920x1080 og 1 4-kanals HD PLUS-opptaker (trådløst) i tillegg så er tanken å sette opp en Ubiquiti UniFi Network Video Recorder som kjører raid eller som backup.. Ett mye mer klønete oppsett, men veldig enkelt å bruke Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Hm... Rådet om å lede på datatilsynets sider gjentas. Les gjerne bøte-sakene - de er nesten som å lese lærebok Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 (redigert) Ja men så fint da er du veldig kyndig og må ikke leie inn noen til å konfigurere Overføring av bilder og video på 4G nett via trådløst nett fra en hjemmerouter via en range extender, bare den setningen gir meg frysninger. Tror heller jeg ville sett på noe ala dette her i så fall http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4&item=162623907923&category=48638&pm=1&ds=0&t=1509137238272&cspheader=1 SIM direkte i enheten, SD kort for lokal lagring og varsling ved movement, hvordan det er med live stream vet jeg ikke. Redigert 27.Oktober.2017 av ne.andersson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 27.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Smart den der ja, bakdelen er at de ikke kan overføre bilde til en pc eller lignende hverken trådløst (Wi-Fi) eller via kabel.. Skjønner at du grøsninger. Tanken er å kun sende 4-5sec snutter til appen. Resten blir lagret på disk.. Sitér dette innlegget Link to post
ne.andersson Svart 27.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2017 Den har jo opplasting mot FTP ser jeg nå :) Finns sikkert noen bedre løsninger, denne var bare noe jeg fant ved første søk, kanskje noen andre små havner har erfaring med en enkel leveranse. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 28.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2017 Dersom du er kjent med ubiquiti produktene vil vel kanskje en ren løsning derfra være en tanke? Lokalt nett med ubiquiti punkter, G3 kameraer og en hybrid cloud løsning som i utgangspunktet lagrer alt lokalt - men som kan "ettersende" til skyen. Oppsettet ville da vært noe sånt som: -X antall "unifi mesh" (nok til å dekke plassen) -unifi nvr recorder -x antall G3 kameraer (uvc G3) satt til laveste oppløsning Dette er plug and play, og har ubiquiti sitt management. Da trenger du evt kun en 4g ruter i tillegg. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
-morten- Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Jeg er også interessert i et kamera over båthavna vår! Jeg har et IP kamera på hytta tilkoblet 4g(MyDlink) , men er interessert i noe mer sikkelig kamera for å ha i havna! må kunne gå inn på nett for å se! Noen som har erfaringer med slikt utstyr.. ikke simpleste sort? hva er ev. pris for et sikkelig overvåkningssytem? vi har strøm på havna og det er også opplyst med lysmaster Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
godthaab- Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Vi handlet nettopp nytt i havna vår via lokal forhandler. Komplett oppsett med 8 kameraer og webtilgang. Kom på 40k eksl mva og montering. Sitér dette innlegget Prosjekt: Godthaab Link to post
soft Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Ta en titt på foscam.no, Kjøp et p2p kamera, trenger bare å være på nett, ice eller 4G router Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.