Jump to content

Baugpropell - bytte brytepinne uten å ta opp?


bjoris

Recommended Posts

Jeg har nå hentet "vidunderet" fra Tønsberg til Stord, en deilig tur i flott vær forresten, men noe er det jo allitd. I Lillesand tok baugpropellen kvelden, og jeg er redd jeg har meg selv å takke.

 

Brukte den helt inne ved land (veldig grunt) og hørte at den plutselig gikk saktere. Stoppet da og forsøkte igjen senere, da fungerte den normalt et par ganger for så å ta kvelden ved å gå helt lett, høres ut som om propellen er borte. Når jeg da har prøvd et par ganger til blir det av og til mye skapelyder så jeg har ikke turt mer og nå skal jeg manne meg til å hoppe uti her vest på.

 

Håper er at det har kommet noe i den som jeg kan ta bort, men er redd brytepinnen er røken siden den flere ganger gikk som om det ikke var propeller der. At den så skrapet håper jeg er at det er den brukne splinten som ligger å lugger... Høres det rimelig ut?

 

Spørsmålet er egentlig om det er realistisk å tro at jeg skal kunne klare å bytte brytepinne uten å ta opp båten? Antar det er som en vanlig påhengspropell at du tar av en skrue og en skive og deretter kommer til baugpropellen. Tenkte å ta båten helt inn i stranda så jeg har fast grunn under beina...

 

Råd og tips mottas med takk!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vanligsvis er det 2 brytepinner. Den ene som skal være svakest er plassert mellom motor og gearhus. Dvs at du kan bytte den ved å skru løs motor og løfte den av brakett. Den kan gjøres på vannet.

Det er enkelt.

For å komme til den andre brytepinnen så må du på land med båten. Den sitter på innsiden av propell når du demonterer denne.

 

I ditt tilfelle kan jo også propell være skadet slik at den må skiftes. Det kan du sjekke ved å ta et lite dykk (hvis du ikke har vannskrekk).

 

 

Good luck!

Link to post
Share on other sites

Sjekk innvendig først. Er det en Sleipner baugpropell så er det kun to skruer å løsne og så løfte av motoren. Ha reservepinner for hånden før du starter operasjonen, så sparer du deg litt arbeid. Enkel operasjon, som etter litt trening utføres på under kvarteret alt etter tilgjengelighet.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekket propell og den er hel og pen. Antar derfor at det er brytepinnen og vi får håpe det bare er den lille som vi da kan ta av motoren som dere beskriver og bytte uten løft på land etc. Dette går nok fint. Skal bli godt å få den i orden, det er mye vindfang i båten og med vanskelig bås så savnet jeg den i dag når jeg kom hjem

 

Lurte på om det er normalt at man skal kunne snu baugpropellen lett (det var en ørliten lyd også) med en finger eller er det beviset på at brytepinnen er røket?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...