index Startet 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 28.Oktober.2017 (redigert) Jeg har en Yamarin 4300, som manglet alt av lanterner når den ble kjøpt. Da den også blir brukt en del I mørke hadde det vært greit med lanterner som er enkelt å montere og er godt synlige. Originalt har den hattt en rundtlysende på stang akterut, og that's it. Er det godt nok å montere en ny slik, eller burde jeg hatt sidelanterner også? Utfordringen er at det ikke er tilgang mellom innerliner og skrog noe sted, så om jeg skulle montert sidelanterner eller en sånn tofarget sopp I baugen så må ledningene trekkes synlig via håndrekker etc. Så en enkel løsning ville være å foretrekke. Gjerne på batteri, det er uansett ikke snakk om lange turene hver gang I mørket... Redigert 28.Oktober.2017 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kyrholmen Svart 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Ganske sikker på at du har hull i rekkene foran på siden til å trekke ledninger til sidelanterner i. Dette kom som orginalt ekstrautstyr på din båt, og det vil forundre meg om hullene i rekken ikke er der.. Min anbefaling er ihvertfall rundtlysende topplanterne, og skikkelige adskilte sidelanterner. Om turen er kort eller lang, om det er sjeldent eller hver dag har ingenting å si, det er tåpelige argumenter -synes jeg. Enten er båten utrustet for å seile i mørket, eller så lar man vær. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 28.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Jeg tolker trådstarter slik at han akter å ha lanterner iht regelverk, men at bruken er så få timer i sesomgen at de ikke nødvendigvis trenger å være tilkoplet båtens batteri, men ha individuelle / innebygde batterier etter lommelyktprinsippet. Ikke tåplig i det hele tatt. Er båten under 12 m, men kan gå fortere enn 7 kn, trengerr du rundtlysende hvit, samt rød og grønn. (i) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 12 meters lengde kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og sidelanterner. (ii) Et maskindrevet fartøy på mindre enn 7 meters lengde og hvis høyeste fart ikke overstiger 7 knop, kan istedenfor de lanternene som er foreskrevet i punkt (a) i denne regel vise en rundtlysende lanterne med hvitt lys og skal hvis praktisk mulig også vise sidelanterner. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2017 Kyrholmen skrev 59 minutter siden: Om turen er kort eller lang, om det er sjeldent eller hver dag har ingenting å si, det er tåpelige argumenter -synes jeg. Hva er det som er tåpelige argumenter I mitt innlegg? Jeg spør om egnede løsninger siden jeg gjerne vil ha lanterneføringen I orden, men kan gjerne klare meg med batteridrevne løsninger for å slippe å trekke kabler siden turene er såpass korte. Jeg kan ikke se noe tåpelig I dette? Litt rart at båten er levert med kun rundtlysende lantern når den let oppnår 25 knop. Var reglene annerledes før? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 index skrev for 23 timer siden: Litt rart at båten er levert med kun rundtlysende lantern når den let oppnår 25 knop. Var reglene annerledes før? Nei, reglene har vært de samme i mange 10-år. Men det nye er at det har kommet en rekke båtselgere som påstår ting i hytt og vær uten å ha peiling. Jeg har ikke tall på hvor mange skjærgårdsjeepeiere som har kommet til meg og sagt at "selgeren påstod/lovet/garanterte" at det var nok med en rundtlysende hvit lanterne. Da er mitt svar: "Ja, det er nok, forutsatt at båten ikke KAN gå fortere enn 7 knop - og vær oppmerksom på at du samtidig pålegges å holde av veien for all annen trafikk." Det skulle være helt klart at din båt må ha minimum en rundtlysende hvit, som er plassert minst 0,5 meter over rekken/sidelanternene, og den må altså ha sidelanterner, men du kan bruke en kombinert, dvs med rød og grønn i samme lanterne plassert i båtens senterlinje. Med dagens gode LED-lanterner er det slett ikke "tåpelig" å satse på batteridrift, tvert imot, det er ganske fornuftig. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Napoli Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 (redigert) Hva med disse led-stripsene i grønt/rødt som selges på eBay som navigasjonslys? Da kan du evt trekke en ledning under fenderlisten frem. De er vel muligens ikke 100% etter forskriften, men gjør nytta. Og - av ren nysgjerrighet - er det noen som med sikkerhet kan si om de er godkjente eller ikke? Hadde vært kjekke på guttungen sin båt og... Redigert 29.Oktober.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
index Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Poseidon skrev for 2 timer siden: Det skulle være helt klart at din båt må ha minimum en rundtlysende hvit, som er plassert minst 0,5 meter over rekken/sidelanternene, og den må altså ha sidelanterner, men du kan bruke en kombinert, dvs med rød og grønn i samme lanterne plassert i båtens senterlinje. Med dagens gode LED-lanterner er det slett ikke "tåpelig" å satse på batteridrift, tvert imot, det er ganske fornuftig. Takker, Poseidon. Båten har kun hatt rundlysenoe siden den var ny i 1995, men har neppe blitt brukt stort i mørket. Batteridrevne led lanterner, helst for rekkemontering, hadde vært helt suverent. Jeg får søke litt rundt og se hva jeg finner. Noe må det jo være der ute.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
alf-inge Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Kanskje noe sånt som denne i baugen: https://www.marineshop.no/navigasjon-og-elektronikk/lanterner/batterilanterner/navisafe-navi-light-tricolor-135-hvit-112-5-rød-112-5-grønn-114449-p0000158771. Den kan kjøres med bare rødt/grønt. Og så en tilsvarende rundtlysende hvit på stang akter. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Den ser ikke så dum ut! Kunne kanskje stått på bøylen over vindskjermen også Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 alf-inge skrev for 3 timer siden: Kanskje noe sånt som denne i baugen: https://www.marineshop.no/navigasjon-og-elektronikk/lanterner/batterilanterner/navisafe-navi-light-tricolor-135-hvit-112-5-rød-112-5-grønn-114449-p0000158771. Den kan kjøres med bare rødt/grønt. Og så en tilsvarende rundtlysende hvit på stang akter. Nei, hvis du har denne "tricoloren" så skal men IKKE ha rundtlysende i tillegg, det ville gi to hvite sektorer akterover. Det man skal ha er en hvit topplanterne i tillegg, dvs 225 grader, minst 0,5 meter over denne tricoloren. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
alf-inge Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 (redigert) 4 hours ago, alf-inge said: Kanskje noe sånt som denne i baugen: https://www.marineshop.no/navigasjon-og-elektronikk/lanterner/batterilanterner/navisafe-navi-light-tricolor-135-hvit-112-5-rød-112-5-grønn-114449-p0000158771. Den kan kjøres med bare rødt/grønt. Og så en tilsvarende rundtlysende hvit på stang akter. 56 minutes ago, Poseidon said: Nei, hvis du har denne "tricoloren" så skal men IKKE ha rundtlysende i tillegg, det ville gi to hvite sektorer akterover. Det man skal ha er en hvit topplanterne i tillegg, dvs 225 grader, minst 0,5 meter over denne tricoloren. Den jeg linker til, kan kjøres uten hvit sektor, bare rød og grønn sektor. Da kan man bruke en rundtlysende hvit som kombinert topp- og akterlanterne. Redigert 29.Oktober.2017 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 alf-inge skrev 59 minutter siden: Den jeg linker til, kan kjøres uten hvit sektor, bare rød og grønn sektor. Da kan man bruke en rundtlysende hvit som kombinert topp- og akterlanterne. Oops, da må jeg bare beklage at jeg ikke studerte den nøye nok. For da skulle alt være i sin skjønneste orden! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Hei Index ta en kikk på denne, har kjøpt en sånn til gummibåten selv https://www.seasea.se/lanternstång-1m-topp-komb-svar Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
index Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Den var ikke dum, Gunga Din! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.