Jump to content

Tilkobling varmtvann/vannvarmere Volvo D4


Jean-Luc

Recommended Posts

Hei.

Har planer om å sette inn en liten diesel vannvarmer mellom kjølevannsløfe som går mellom motor (Volvo D4 260) og varmtvannsbereder.

Men er litt usikker på vannretning fra motor og ville gjerne at vannvarmer pumpet i samme retning.

Har ett uttak på motor  fra noe som kan se ut som en pumpe..

Og et uttak som går inn i bunnen på ekspansjonstank.

Vil anta at retning er da ut fra "pumpe" og inn på ekspansjonstank.

 

Noen her på Forum som vet dette med sikkerhet?

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei. monterte nylig en eber d5 vannvarmer om bord hos meg, har en D6 350 om bord. kan ta bilder av tur/retur senere i dag når eg skal i båten. men du finner enkelt ut hva som er tur om du starter motor, etter noen minutter kjenner du at ene slangen er merkbart varmere enn den andre. det er tur slangen som først blir varm:)

Link to post
Share on other sites

Hei.

Takk for godt tips.

Har du foresten satt vannvarmer i serie med VV tank og motor..?

Er slik jeg har tenk å sette det sammen, etter å ha lest litt tråder om emne.

Ulempen er vell kanskje at en varmer opp hele motor og det dermed tar litt tid før en har varmt vann..

Link to post
Share on other sites

Er det eber du tenker å montere og? På dieseltilførsel koblet eg bare ett T-stykke på dieseltilførsel slangen til luftvarmeren, så eg slapp lage ett hull til i diesel tank. Eg brukte 2 ettermiddager på og montere, meste parten av tid gikk til planlegging av hvor varmeren skulle stå og strekking av kabler. Bare å ta kontakt om du har spørsmål vedrørende montering eller flere tips?

Link to post
Share on other sites

Hei.  Er en Webasto, tror den er ganske lik den du har, ser iallfall lik ut. Er i planleggings fase jeg no, samt skaffe/ finne deler, og tror jeg begynner å få kontroll.. Hadde tenkt som du har gjort å sette inn et T stykke mot luftvarmer for diesel.. Utfordringen  min er at det er ganske trangt der jeg har tenkt å sette den, så må ut med vv tank for å få den montert, samt for å få lagt ut eksos.. Jeg tar opp tråden om jeg står fast..

Det jeg er litt spent på er hvor lang tid det går før jeg har varmt vann.. har lest her inne at det kan gå opp mot en time, hva er din erfaring?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...