Crazym Startet 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2017 Har en 1987 mod 40hk Yamaha 2 takt - 3 syl. Problemet mitt er at den alltid i mitt eie har vært ganske så tregstartet når den har stått noen dager uten bruk. Brukes den hyppig starter den lettere. Er det noe inlysende jeg burde skifte ut? Bensinfilter eller lignende? Kan også nevne at motor dør fort ut om jeg forsøker å ruse den litt på tomgang, det takler den dårlig. Men den har aldri noen gang stoppet under drift (i gear). Jeg fikk også ett problem tidligere med at startrelè tok kvelden, jeg prøvde å skifte det ut men det hjalp lite. Har derfor koblet egen startknapp direkte på starter. Er dette egentlig noe problem i lengden? Jeg må selvsagt på med dødmannsknapp og vri om nøkkel i kontrollboksen for at den skal tenne. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Tviler på at du kommer utenom en forgasserrens før noen kan si noe om hva som er lurt fordi "alt" kan skyldes forgassere. Du sier ikke hvorfor det ikke gikk å bytte releet. Røk det nye med en gang eller hva skjedde da du hadde byttet det ut med et originalt og nytt? Kunne jo helt teoretisk vært noe elektrisk galt, men uansett tror jeg du må utelukke forgasserne. Når de er rene, pluggene er nye, ledningene til plugger og starter osv er gått over, kan du starte å feilsøke mht om det er noe elektrisk, noe med blandingsforhold som du enkelt kan justere eller lekkasjer i pakninger. Tror det "stort sett" er rusk i forgasser / dyser, men det kan hende motoren får for mye bensin også... Det er mange "how to clean your Carbs"-videoer på youtube, og du finner sikkert en som viser din motor :) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
ivar Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 hvordan arter det seg når den er tungstartet ? må du kinne lenge før den begynner å starte , eller harker og stopper den? får du pumpet opp blæra slik at den blir hard? har vært borti dårlig bensinslange , hvor tilbakeslagsventilene ikke klarte å hindre bensinen i å renne tilbake på tanken. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Crazym Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Kjøpte nytt relé både fra eBay og ett fra Norge etter motormodell. Ingen av de gjorde noen nytte, dvs det skjer ingenting når jeg prøver å starte. Har testet nye relé manuelt og det klikker over som det skal. Skal nevnes at jeg ødela det forje med å kortslutte det når jeg rotet i motor med batteri koblet til. Så ja det kan være noe mer som er gått føyken. Har liten kunnskap rundt det elektriske på disse og hvis det ikke er noe problem å koble seg utenom (slik jeg har det) tror jeg bare jeh beholder det slik. Skal se litt på det med forgassere jeg, har god tid til å lese meg opp ;) Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 ivar skrev 4 minutter siden: hvordan arter det seg når den er tungstartet ? må du kinne lenge før den begynner å starte , eller harker og stopper den? får du pumpet opp blæra slik at den blir hard? har vært borti dårlig bensinslange , hvor tilbakeslagsventilene ikke klarte å hindre bensinen i å renne tilbake på tanken. Jeg må kinne både lenge og flere ganger før den begynner å komme til live. Sakte men sikkert våkner den men den dør veldig fort ut i starten før den på en måte går seg varm av kinninga. Helt ny bensinslange på denne så neppe problem der. Får pumpa blæra helt hard ja. Sitér dette innlegget Link to post
WithVital Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 (redigert) Hvis du får renset forgasserene ville jeg samtidig sjekket om de er synkronisert. Sånn jeg forstår det gjør man det ved å se om spjeldene inne i forgasserene (ta av luftfilteret først) åpner og lukker seg på likt og like mye. Jeg hadde ikke kunnet en tøddel om motorer med mer enn en sylinder hvis det ikke var for en fyr på youtube som har en kanal som heter "Dangar Marine". Han har en serie filmer om en lignende motor (20hk). Fyren gjør en hel masse feilretting, før det hele ender med å være forgassere ute av synk (spjeldene - nederste videoen): Redigert 29.Oktober.2017 av WithVital (see edit history) Sitér dette innlegget NB! For ordens skyld, håper jeg ingen tar mitt ord for at alt (om noe) av det som ramler ut av meg er 100% korrekt. Kanskje ikke en gang sannsynlig. Jeg vet at jeg roter litt i ny og ne, men vet jo ikke hvor jeg roter når jeg gjør det. Det greieste er egentlig om du går ut ifra at alt jeg sier og gjør er det rene vanvidd... Link to post
Crazym Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Takk for både tips og videoer. Meget nyttig ? Sitér dette innlegget Link to post
LuckyFalls Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Hva med choke? Fungerer denne som den skal? På en Yamaha 55hk jeg hadde, var det en tre trinns choke, der innerste stilling var "av" midterste var "Elektronisk choke" og ytterste stilling var manuell "på". Om choken er dyttet helt inn "av" fungerer i alle fall ikke det elektroniske choke funksjonen man vanligvis har når man dytter inn nøkkelen, selv om man hører lyden av releét. Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) Har egen bryter for choke under nøkkelen på kontrollboksen. Jeg ser denne fungerer når jeg bruker den, men om den choker «nok» skal jeg ikke uttale meg om. Når jeg endelig får start pleier jeg trykke inn denne med små mellomrom slik at den holder seg til den blir varm. Men ja, mener den manuelle er helt dyttet inn når du sier det. Skal se om den har tre trinn neste gang! Redigert 30.Oktober.2017 av Crazym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 om du tar av luftfilterboksen, så ser du chokespjeldene godt. Sjekk at de får samme utslag med el choke og manuell, skal stenge helt. Evt prøv å start med den manuelle på neste gang for å se om det utgjør noe forskjell. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Crazym Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2017 Takk, skal sjekke dette også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.