Jump to content

Feil i tenningskrets (nøkkel-batteri-starter)


janet

Recommended Posts

 

Jeg har 2 feil i tenningskretsen i båten.

 

FEIL#1; denne feilen kommer og går

              av og til når jeg skal starte så drar ikke starter rundt som den skal, den ynker seg slik den ville gjort om det var lite Ah/lav spenning på batteri,

              det er det ikke, batteriet er breddfullt, kopler jeg inn et batteri til så går det greit,

              her har jeg et par tips å forfølge, sjekke at selve bryterne på batterikablene er ok, det er 2 brytere på negativ kabel og 2 brytere på positiv kabel

              mellom batteri og starter/motor

 

FEIL#2; kommer og går? tja, det har hendt at jeg ikke har sett feilen

              vrir tenningsnøkkel til TENNING-PÅ, det som skal skje - skjer - bl a starter bensinpumpe

              vrir tenningsnøkel videre til START,  jeg hører tydelig at magnet-rele/solenoide slår inn - starter går ikke rundt

              prøver en rekke ganger - same same, rele slår inn - starter går ikke

 

             kopler inn en kabel på en skjøt ca midt mellom tenningsnøkkel og starter og presser kabelen mot positiv pol på batteri med finger - starter fyker rundt med en gang

             gang på gang - dette feiler ikke

             prøver uten jumper kabel og bruker nøkkel igjen - nei, rele slår inn - starter går ikke

 

             (jumper kabel er av mindre dimensjon enn kabelen den erstatter)

 

Hva angår feil-1 har jeg en jobb å gjøre, sjekke selve bryterne.

 

Hva angår feil-2 har jeg nok også en jobb å gjøre, men hva? Noen tips om hva som kan forårsake feil-2?

 

   

V8 rules.

 

Link to post
DieselDahl skrev for 6 timer siden:

Kanskje har du dårlig kontakt i en polsko eller en hovedstrømbryter. Feil på tenningsbryter forekommer også men siden du har relè som slår inn er det nok dårlig kontakt mellom batteri og starter, evt starterrelèet.

 

takk, ja mulig jeg har det, men kanskje jeg ordla meg noe uklart over;

 

problemet; som jeg ikke klarer å trenge gjennom er at

alt som har med batterier, batteribrytere, batterikabler, polsko etc er helt urørt, det er det samme hele tiden mens;

 

nøkkelen vris til START - rele slår inn - starter går ikke rundt - gang etter gang etter gang

og jumperkabelen direkte fra batteri til en skjøt ca midt på kabelen fra nøkkel til starter resulterer i øyeblikkelig start, gang på gang på gang

 

(jumperkabelen er av mindre tverrsnitt enn kabelen fra nøkkel til starter

 lengden på kabel fra nøkkel til starter er ganske lik lengden fra batteripol til starter via jumperkabel)

 

 

 

V8 rules.

 

Link to post

Den kabelen som du sier er skjøtet, hvor du setter  jumperkabelen innpå, har du sjekket at denne går fra tenningslåsen og direkte til starteren/rele? Hvis den gjør det, så er jeg ganske sikker på at problemet ligger ved låsen. Dårlig kontakt blir dårligere ved belastning. Dette kan være på kabelsko mot lås, ledning i kabelsko eller inne i låsen. 

 

Det første du burde gjøre er å følge ut kablene så godt du kan og tegne et skjema over disse og hvor de går. Det gjør det mye lettere for både deg og oss :wink:  

Link to post
Dixie 2100 skrev 7 minutter siden:

Den kabelen som du sier er skjøtet, hvor du setter  jumperkabelen innpå, har du sjekket at denne går fra tenningslåsen og direkte til starteren/rele? Hvis den gjør det, så er jeg ganske sikker på at problemet ligger ved låsen. Dårlig kontakt blir dårligere ved belastning. Dette kan være på kabelsko mot lås, ledning i kabelsko eller inne i låsen. 

 

Det første du burde gjøre er å følge ut kablene så godt du kan og tegne et skjema over disse og hvor de går. Det gjør det mye lettere for både deg og oss :wink:  

 

takk, ja

jeg har kablet dette selv (har kablet alt i båten selv, bortsett fra selve ECU loomen) og har koplingsdiagram

(men dessverre ikke på elektronisk form)

 

fra lås går kabel til skjøten, dog er der en inline sikring mellom lås og skjøt

(på sikring er det brukt han/hun krympe terminaler)

(på skjøten er det brukt han/hun krympe terminaler)

(på lås er det krympe ring terminaler)

(på startreleet plugges inn en hun krympe terminal)

fra skjøten går kabelen rett til magnetreleet på starter

 

skjøten er der for å kunne kople fra når motor løftes ut av båten

 

jeg skjønner jo hva du sier re dårlige kontakter og belastning etc

 

det er mulig jeg tenker helt gæernt

men jeg tenker slik at når magnetreleet slår inn så bør starter svive så lenge det er åpnet for hovedstrøm til starter

og releet slår faktisk inn hver gang jeg vrir på nøkkel

 

ok nok,

jeg lyt trå til å måle spenningstap gjennom tenningslås, gjennom inline sikringen

og mellom inn-i-tenningslås og skjøten

(måling av tap frem til startrele kommer ikke på to-do listen med det første

 "halve" motoren må plukkes fra hverandre for å komme til starter)

 

 

V8 rules.

 

Link to post
Dixie 2100 skrev On 30.10.2017 at 6.03:

Den kabelen som du sier er skjøtet, hvor du setter  jumperkabelen innpå, har du sjekket at denne går fra tenningslåsen og direkte til starteren/rele? Hvis den gjør det, så er jeg ganske sikker på at problemet ligger ved låsen. Dårlig kontakt blir dårligere ved belastning. Dette kan være på kabelsko mot lås, ledning i kabelsko eller inne i låsen. 

 

Det første du burde gjøre er å følge ut kablene så godt du kan og tegne et skjema over disse og hvor de går. Det gjør det mye lettere for både deg og oss :wink:  

 

gjorde en del feilsøking på dette i dag,

det er åpenbart at jeg har et signifikant spenningstap i kretsen, har et målepunkt i en fordelingsboks straks før tenningslås,

spenningstap fra batteri og dit er omlag 1V

 

(det er en positiv bryter (BEP 701 batteribryter) mellom positiv skinne og tenningslåsen - denne må undersøkes)

 

har i dag testet litt med breddfulle batterier og batterier med gradvis synkende spenning,

det virker som om det ikke er tilstrekkelig at jeg hører magnetreleet på starter klikke for at starter skal begynne å jobbe,

det virker som om det klikker og ikke slår ordentlig inn om ikke spenningen er på topp

 

Enn så lenge antar jeg at hovedbrytere, dvsr og batterivelger-brytere (som alle sitter mellom batteri og positiv / negativ skinne) er OK.

Hvorfor antar jeg det? Tja, fordi starter går rundt som et olja lyn så fort den begynner å gå. De største lensepumpene går i normalt

tempo (20 A sikringer, så de trekker vel ca 15 A eller så), så de får nok det de skal ha av strøm/spenning.

V8 rules.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...