mons Startet 29.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 29.Oktober.2017 Søgne Dykkerklubb skal ha en helgetur for å dykke på Jyske rev og i Limfjorden. Muligens på etpar vrak nordvest av Hanstholm også. På hjemturen trekker vi litt torsk på Gule rev. I Limfjorden kan dykkere plukke hummer hvis man betaler fiskeavgift. Det er mye hummer der, og vi håper å få med noen hjem. Er det lov å ta med levende europeisk hummer hjem når den ikke skal oppbevares i sanketeine ol i Norge, men gå rett til konsum? Vi har ikke frysekapasitet, men kan koke eller "slakte" og legge på is. Noen anbefalte metoder? Koke og legge på is for deretter å fryse når vi kommer hjem? Dele på langs, rense og legge på is for senere å fryse? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 29.Oktober.2017 Ring Mattilsynet. Det er vel dem som til syvende og sist kan svare hva som er lovlig og ikke. Vil anta at de vil ønske dem kokt før de kommer over Norges grenser. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Krimart Svart 30.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2017 Jeg mener det må være lov, det er jo genetisk sett den samme arten. Men sjekk for sikkerhets skyld. http://www.miljodirektoratet.no/no/Regelverk/Forskrifter/Forskrift-om-fremmede-organismer/ HUSK å ikke legge hummeren i vann, men la den gjerne ligge med mye tang rundt seg. Kokt, fryst skalldyr er sørgelige greier i forhold til ferskt, så kan det unngås er det vest. Koker dere vil jeg beholde den hel, ikke dele. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.