Jump to content

PROPELLAKSEL LØSNET.


Frivakten

Recommended Posts

Skulle ut en en tur idag og begynte å bakke. Jeg har problemer med gearet og ville forsikre meg at den ikke hadde blitt værre. Derfor kjøret jeg litt att og frem i båsen. Da jeg hørte noen nye lyder, stoppet jeg motoren og tittet ned i motorrommet. Det var kommet en masse vann. :nonod: På med lensepumpen. Da ser at vannet kommer fra akslingen. Jeg måtte teite fettkoppen hele 8-10 omdreininger før vannet stoppet. Så oppdaget jeg at de 2 låsemutterne på akslingen var helt løse og hadde beveget sånn midt på akslingen. :eek::eek:

 

Ved h.j.a. Emnereregisteret har jeg funnet ut båten neppe synker hvis jeg teiter mutterne, men jeg vet ikke hvor mutterne skal stå; mot pakkboksen bak eller sånn midt på akslinge mot gearboksen. Ser ut som jeg må rekvirere slep til nærmeste marina i morgen. :cryin::cryin:

Edited by alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Mangler det noe her..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Bare for å avslutte tråden; mutrene som var løse var talgpakkboksen. Den består av en hul og bred mutter som inneholder 3 stk talpakninger. Denne hule mutteren teites (ikke for hardt) med handmakt til enden av hylsen (gjenget rør fra gummibelgen/muffe?). Så teitet jeg låsemutteren som er links. Jeg prøvde å teite den hardt med handmakt, men den løsnet umiddelbart da jeg prøvde motor og gear igjen. Gjentok prosedyren, men teitet nå låsemutteren med verktøy. Nå er det tett, men greasen fra smørekoppen tyter litt ut og gjennom talgpakningen og ut mot akslingen. Men jeg tror at alt er iorden.

 

Emneoversikten er fin, selv om det kan være svært mye å lese igjennom. Det jeg savner er tegninger over de mest kjente systemene (gear/ styreanordninger/kontrollhendler etc). Hvis man diskuterer tekniske ting uten et kart/tegning foran seg, vet man ikke alltid hvor man er. Og da vi bruker mange forskjellige benevnelser om de samme tingene, er det lett å misforstå. F.eks. talgkopp, smørekopp, dings, muffe, belg o.s.v.

Edited by alfa1 (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Hei, vet av egen erfaring at det ikke alltid er lett og forklare hva en mener naar en ikke er utlaert mekaniker! Har selv skaffet meg masse brosjyrer fra forskjellige leverandører, f.eks sleipners brosjyre som viser alle slags aksel løsningner er et must for deg. Ellers er maritims katalog samt watski og fint og ha paa din favorit leseplass....(skal ikke si hvor min er!)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...