Jump to content

Montere raymarine autopilot selv? Utfordringer å vite om?

Frissy

Recommended Posts

Har handlet meg autopilot til seilbåten og hadde egentlig tenkt å sette bort jobben, men etter litt tanke har jeg kommet til at dette burde jeg kanskje klare selv, samt med noe hjelp fra min gode venn youtube ogforhåpentligvis noen gode tips herfra forumet. 

Det er en raymarine autopilot til ratt på seilbåt. (ja jeg vet jeg burde hatt den som er dyrere og rett på roret, men da hadde det ikke blitt autopilot) 

Er det noe som er  viktig å huske på?

Er det avstander fra enkelte komponenter til feks annen elektronikk som er viktig. 

Er det annet som er viktig å tenke på i forbindelse med plassering av de ulike komponenter?

ACU100, EV1, P70

Skal kobles sammen med raymarine kartplotter a95

Selve fluxgate kompasset har best av å plasseres midt i båten, godt over vannlinjen. Det må plasseres godt unna alt av jern (som ofte kan være magnetisk). Plassering nær motoren eller elektriske motorer gir også problemer. Plasser det et sted der det ikke er naturlig å legge fra seg ting som kan være magnetisk. En kamerat av meg som hadde montert autopilot på pidestallen (eller hva det heter) i seilbåten sin skulle demonstrere hvor fint det var med autopilot. Det var lite vellykket, båten gikk i ring! Årsak? Han hadde glemt et skrujern inntil kompasset!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 7 minutter siden:

Selve fluxgate kompasset har best av å plasseres midt i båten, godt over vannlinjen. Det må plasseres godt unna alt av jern (som ofte kan være magnetisk). Plassering nær motoren eller elektriske motorer gir også problemer. Plasser det et sted der det ikke er naturlig å legge fra seg ting som kan være magnetisk. En kamerat av meg som hadde montert autopilot på pidestallen (eller hva det heter) i seilbåten sin skulle demonstrere hvor fint det var med autopilot. Det var lite vellykket, båten gikk i ring! Årsak? Han hadde glemt et skrujern inntil kompasset!

Hei. Takk for svar. Du skriver nær... hva vil det si? cm/m?

Frissy skrev 1 time siden:

Hei. Takk for svar. Du skriver nær... hva vil det si? cm/m?

Jeg klarte i hvert fall ikke å få kalibrert piloten, en Autohelm ST4000 korrekt da jeg forsøkte med kompasset 10cm høyere en motoren, 50 - 100cm fremfor denne. Er det en magnet det er snakk om, feks. en høyttaler, blir marginene enda mindre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Some @Lars H. nevner, må kompasset (EV1) plasseres unna magnetisk materiale, elektromotorer, høyttalere og ledninger som fører mye strøm.  Minimumavstand 1 meter. Den bør også monteres så nært midten av båten som mulig, og så nært vannlinjen som mulig.

Om du ikke kan oppfylle alt dette tror jeg ikke det er superkritisk. Selv har jeg plassert enheten på et tverrskott, litt bakenfor midten, 50 cm over vannlinjen og halvveis mellom senterlinje og ytterkant av båten. Fungerer fint.

Kravene til ACU100 skal monteres vertikal på en tørr plass.

Kontrollenheten P70 monteres slik at du rekker den greit fra der du står når du betjener skjøtene.

Fint. Takk for gode svar. P70 har jeg plass til på pidestallen så den kommer der. Acu 100 virker jo som jeg kan sette inn bak i skapet bak eltavla evt ved batteriene. Alt etter hva som blir greiest med trekking av ledninger. Ev1 er da tydeligvis utfordringen.  Siden det er seilbåt er det jo en del som er under vann men burde gå greit å finne en Ok plass. Nær midten og over vannlinjen.  Blir en planleggingstur denne uka. 

Framtia skrev for 1 time siden:

på min båt har jeg slitt med å finne god plassering til EV-1. Beste plassen jeg har funnet så langt er under senga i akterkabin. Men det er heller ikke perfekt, påvirkes av ting som måtte bli lagt i senga. Unngå metallobjekter og ledninger med spenning. 

Ja ser den. Under ene senga er det varmtvannsbereder og under den andre er det batteribank. Tenker litt på et av skapa i forpiggen. Der er det i hvertfall lite unntatt strøm kabler frem til baugtruster batteri, men tror vel at det er over 1 m dit. Er det viktig med avstand fra ev1 til acu100? 

Redigert av Frissy (see edit history)

kabler til baugthruster har ikke spenning når du bruker autopilot, så det vil vel neppe være noe problem. Ville ikke satt den nær acu100. Vant og mast er andre objekter man bør unngå. Tror skapet i forlugar er det mest vanlige stedet å plassere, men der har jeg både batterier og diverse andre ledninger. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Etter at jeg feilsøkte, testet og kalibrerte en hel del på den Raymarine-autopiloten jeg har i dag pga. dårlig kursstabilitet, spesielt på nordlig kurs har jeg konkludert med at installasjon av rategyro er helt nødvendig for å få et godt resultat. Fluxgate ga ikke tilskrekkelig presisjon selv om dette var montert midt i båten, vannlinjeområdet og i separat rom uten noen andre installasjoner i nærheten.

Da jeg installerte rategyro ble det som natt og dag, nå er piloten 100% kursstabil uansett kurs.

Se forøvrig fin beskrivelse på denne problematikken i innlegg nr. 2 i tråden under som nå begynner å bli noen år.

Mulig det er kommet bedre løsninger på det som leveres som nytt i dag.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

men er det ikke slik at den nye Evolution serien ikke kan ha tilkoblet noe annet kompass enn EV-1 sensoren?

lagt til: Raymarine har et veldig godt forum, se her for tråder om deres autopiloter: http://forum.raymarine.com/forumdisplay.php?fid=23

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Da har jeg fått dette autopilot og bruksanvisning i hus og følgende gjelder for montering av EV-1 sensor

• over eller under dekk (står ingenting om under eller over vannlinje eller senter) 
  • maks 5 grader picth eller roll (så da bør vel den settes fast når båten er på vannet.....)
  • kan monteres på skott eller mast
  • min 1 m fra magnetisk forstyrrelse eller el-kabler
  • unna veldig varme
  • pil skal peke i retning av retning båten går. Kan godt stå til side for senter

ACU 100 

• monteres over eller under dekk
  • vertikalt
  • så nærme batteri som mulig

Utover dette er det ingenting som Raymarine setter som krav.  

Da burde jo mulighetene være greie for å få alt under dekk. Men da tenker jeg å sette ACU altså kontrollboksen, ved siden av batteriene, der er det plass, så se hvor jeg kan enkelt strekke kabel til ev1. 

Sørg for å få oppdatert programvaren til alle enhetene. Jeg hadde en tidlig softwareversjon på samme pilot, som gav en heller begredelig opplevelse.

Vår EV-1 er nok ikke optimalt plassert, men baugen pleier å peke sånn noenlunde rett frem likevel, og land dukker alltid opp på den andre siden til slutt. Har gitt litt spennende resultater når jeg har hatt en stor verktøykasse liggende i nærheten av sensoren som jeg så flytter mens autopiloten er aktiv – heldigvis kun i forhold der en kursendring på 60-70 grader ikke betød allverden.

Euklid skrev for 2 timer siden:

Sørg for å få oppdatert programvaren til alle enhetene. Jeg hadde en tidlig softwareversjon på samme pilot, som gav en heller begredelig opplevelse.

Vår EV-1 er nok ikke optimalt plassert, men baugen pleier å peke sånn noenlunde rett frem likevel, og land dukker alltid opp på den andre siden til slutt. Har gitt litt spennende resultater når jeg har hatt en stor verktøykasse liggende i nærheten av sensoren som jeg så flytter mens autopiloten er aktiv – heldigvis kun i forhold der en kursendring på 60-70 grader ikke betød allverden.

Godt poeng. Tror plotter sikkert også kan få seg en oppdatering. Kan jeg bruke plottere. som oppdaterings bank. Altså legge alt inn på kortet i plotter og så vil den oppdatere alt derfra? Kanskje ikke så mange andre muligheter....

Enkleste er å koble plotteren til et trådløst nettverk (med internettilgang), og gjøre alt derfra. Om du ikke har wifi-tilgang der båten ligger gjøres det enkelt nok via en mobiltelefon – men det kan fort gå en del data for å få ned disse oppdateringene.

Jeg har forresten seilt langt lengre enn det som kan anbefales med en slik autopilot; på min 32 fots båt varer en drivenhet rundt 4-5000 nautiske mil. Så med vanlig bruk kan det jo holde ganske lenge.

Euklid skrev for 12 timer siden:

Enkleste er å koble plotteren til et trådløst nettverk (med internettilgang), og gjøre alt derfra. Om du ikke har wifi-tilgang der båten ligger gjøres det enkelt nok via en mobiltelefon – men det kan fort gå en del data for å få ned disse oppdateringene.

Jeg har forresten seilt langt lengre enn det som kan anbefales med en slik autopilot; på min 32 fots båt varer en drivenhet rundt 4-5000 nautiske mil. Så med vanlig bruk kan det jo holde ganske lenge.

Takker for godt innspill ang oppdatering. Bør jeg ta ut minnekort med kart/ruter jeg har laget før oppdatering slik at ikke det blir ødelagt?  

Ang driver så tenker jeg denne vil hode for oss, det er for det meste ferieturer og småturer i beskyttet farevann. Så får en heller oppdatere hvis jeg opplevere at det ikke holder til tøffere oppgaver. 

Har prøvd å tegne et koblingskart se under. Men spørsmål:

-plotter  Raymarine a95 er allerede i funksjon sammen med vind og dybde tridata fra Raymarine og derfor er jo allerede denne koblet til strøm og backbone kobling. Trenger jeg nok en strømtilkobling til backbone nettet eller trenger jeg kun strøm direkte til acu100? 

-er det det samme hvor i ledningsnettet de ulike komponentene er koblet til så lenge de går inn i backbone nettet? 2D83DC69-4ED5-4956-9C8C-BB9D37BF3E9E.jpeg.236e6f91347ac9b031e3e48ead719096.jpeg

Redigert av Frissy (see edit history)
  • 7 måneder senere...

Glede!!! Har nå fått prøvd autopiloten i helga og kan bare si en ting:

ALDRI MER SEILBÅT UTEN AUTOPILOT. Forsåvidt gjelder det vel en del andre båter også.

Fantastisk rett og slett. Tok litt tid med montering, men verdt hvert sekund. 

Fikk motvind ved en overfart, og satt meg rolig ned med kaffen, slapp helt oss styre med tanke på bølger, kurs mm. Skal selvfølgelig lære meg litt annet også med tanke på mulighet for å lage en rute på plotter og bruke den på autopiloten. 

PS jeg fulgte med foran for autopiloten er ikke spesielt god til å følge med på andre båter.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...