Frissy Startet 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Oktober.2017 Har handlet meg autopilot til seilbåten og hadde egentlig tenkt å sette bort jobben, men etter litt tanke har jeg kommet til at dette burde jeg kanskje klare selv, samt med noe hjelp fra min gode venn youtube ogforhåpentligvis noen gode tips herfra forumet. Det er en raymarine autopilot til ratt på seilbåt. (ja jeg vet jeg burde hatt den som er dyrere og rett på roret, men da hadde det ikke blitt autopilot) Er det noe som er viktig å huske på? Er det avstander fra enkelte komponenter til feks annen elektronikk som er viktig. Er det annet som er viktig å tenke på i forbindelse med plassering av de ulike komponenter? ACU100, EV1, P70 Skal kobles sammen med raymarine kartplotter a95 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Selve fluxgate kompasset har best av å plasseres midt i båten, godt over vannlinjen. Det må plasseres godt unna alt av jern (som ofte kan være magnetisk). Plassering nær motoren eller elektriske motorer gir også problemer. Plasser det et sted der det ikke er naturlig å legge fra seg ting som kan være magnetisk. En kamerat av meg som hadde montert autopilot på pidestallen (eller hva det heter) i seilbåten sin skulle demonstrere hvor fint det var med autopilot. Det var lite vellykket, båten gikk i ring! Årsak? Han hadde glemt et skrujern inntil kompasset! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Frissy Svart 29.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Lars H. skrev 7 minutter siden: Selve fluxgate kompasset har best av å plasseres midt i båten, godt over vannlinjen. Det må plasseres godt unna alt av jern (som ofte kan være magnetisk). Plassering nær motoren eller elektriske motorer gir også problemer. Plasser det et sted der det ikke er naturlig å legge fra seg ting som kan være magnetisk. En kamerat av meg som hadde montert autopilot på pidestallen (eller hva det heter) i seilbåten sin skulle demonstrere hvor fint det var med autopilot. Det var lite vellykket, båten gikk i ring! Årsak? Han hadde glemt et skrujern inntil kompasset! Hei. Takk for svar. Du skriver nær... hva vil det si? cm/m? Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Kanskje denne snutten kan være til hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2017 Frissy skrev 1 time siden: Hei. Takk for svar. Du skriver nær... hva vil det si? cm/m? Jeg klarte i hvert fall ikke å få kalibrert piloten, en Autohelm ST4000 korrekt da jeg forsøkte med kompasset 10cm høyere en motoren, 50 - 100cm fremfor denne. Er det en magnet det er snakk om, feks. en høyttaler, blir marginene enda mindre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Some @Lars H. nevner, må kompasset (EV1) plasseres unna magnetisk materiale, elektromotorer, høyttalere og ledninger som fører mye strøm. Minimumavstand 1 meter. Den bør også monteres så nært midten av båten som mulig, og så nært vannlinjen som mulig. Om du ikke kan oppfylle alt dette tror jeg ikke det er superkritisk. Selv har jeg plassert enheten på et tverrskott, litt bakenfor midten, 50 cm over vannlinjen og halvveis mellom senterlinje og ytterkant av båten. Fungerer fint. Kravene til ACU100 skal monteres vertikal på en tørr plass. Kontrollenheten P70 monteres slik at du rekker den greit fra der du står når du betjener skjøtene. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Fint. Takk for gode svar. P70 har jeg plass til på pidestallen så den kommer der. Acu 100 virker jo som jeg kan sette inn bak i skapet bak eltavla evt ved batteriene. Alt etter hva som blir greiest med trekking av ledninger. Ev1 er da tydeligvis utfordringen. Siden det er seilbåt er det jo en del som er under vann men burde gå greit å finne en Ok plass. Nær midten og over vannlinjen. Blir en planleggingstur denne uka. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 på min båt har jeg slitt med å finne god plassering til EV-1. Beste plassen jeg har funnet så langt er under senga i akterkabin. Men det er heller ikke perfekt, påvirkes av ting som måtte bli lagt i senga. Unngå metallobjekter og ledninger med spenning. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ida Marie III Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Det er nok en del slingringsmon i plasseringen. Min fluxgate står en del foran midtskips og litt ut til styrbord, har funket fint i årevis.. men avstand til metall og magnetiske kilder bør du være nøye med.. en meter er vel regelen.. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 30.Oktober.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) Framtia skrev for 1 time siden: på min båt har jeg slitt med å finne god plassering til EV-1. Beste plassen jeg har funnet så langt er under senga i akterkabin. Men det er heller ikke perfekt, påvirkes av ting som måtte bli lagt i senga. Unngå metallobjekter og ledninger med spenning. Ja ser den. Under ene senga er det varmtvannsbereder og under den andre er det batteribank. Tenker litt på et av skapa i forpiggen. Der er det i hvertfall lite unntatt strøm kabler frem til baugtruster batteri, men tror vel at det er over 1 m dit. Er det viktig med avstand fra ev1 til acu100? Redigert 30.Oktober.2017 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 kabler til baugthruster har ikke spenning når du bruker autopilot, så det vil vel neppe være noe problem. Ville ikke satt den nær acu100. Vant og mast er andre objekter man bør unngå. Tror skapet i forlugar er det mest vanlige stedet å plassere, men der har jeg både batterier og diverse andre ledninger. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Langedahl Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 Har montert en i seilbåt.Noe av poenget med den nye sensoren er vel at du kan montere den hvor som helst i Båten, dog ikke ved magnetfelt. Etter montering legger du inn opplysninger om Båten,så er det bare å ta en tur utpå så er den klar uten noen form for kalibrering. PS. viktig at pilen på sensoren peker forover. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) Etter at jeg feilsøkte, testet og kalibrerte en hel del på den Raymarine-autopiloten jeg har i dag pga. dårlig kursstabilitet, spesielt på nordlig kurs har jeg konkludert med at installasjon av rategyro er helt nødvendig for å få et godt resultat. Fluxgate ga ikke tilskrekkelig presisjon selv om dette var montert midt i båten, vannlinjeområdet og i separat rom uten noen andre installasjoner i nærheten. Da jeg installerte rategyro ble det som natt og dag, nå er piloten 100% kursstabil uansett kurs. Se forøvrig fin beskrivelse på denne problematikken i innlegg nr. 2 i tråden under som nå begynner å bli noen år. Mulig det er kommet bedre løsninger på det som leveres som nytt i dag. Redigert 30.Oktober.2017 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 (redigert) men er det ikke slik at den nye Evolution serien ikke kan ha tilkoblet noe annet kompass enn EV-1 sensoren? lagt til: Raymarine har et veldig godt forum, se her for tråder om deres autopiloter: http://forum.raymarine.com/forumdisplay.php?fid=23 Redigert 30.Oktober.2017 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2017 EV1 inneholder akselerometere i tilegg til fluxgate kompass. Jeg går ut fra at det er derfor det er gunstigst å montere den nær båtens senter hvor lineære bevegelser og akselerasjoner er minst. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 6.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2017 Da har jeg fått dette autopilot og bruksanvisning i hus og følgende gjelder for montering av EV-1 sensor over eller under dekk (står ingenting om under eller over vannlinje eller senter) maks 5 grader picth eller roll (så da bør vel den settes fast når båten er på vannet.....) kan monteres på skott eller mast min 1 m fra magnetisk forstyrrelse eller el-kabler unna veldig varme pil skal peke i retning av retning båten går. Kan godt stå til side for senter ACU 100 monteres over eller under dekk vertikalt så nærme batteri som mulig Utover dette er det ingenting som Raymarine setter som krav. Da burde jo mulighetene være greie for å få alt under dekk. Men da tenker jeg å sette ACU altså kontrollboksen, ved siden av batteriene, der er det plass, så se hvor jeg kan enkelt strekke kabel til ev1. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Sørg for å få oppdatert programvaren til alle enhetene. Jeg hadde en tidlig softwareversjon på samme pilot, som gav en heller begredelig opplevelse. Vår EV-1 er nok ikke optimalt plassert, men baugen pleier å peke sånn noenlunde rett frem likevel, og land dukker alltid opp på den andre siden til slutt. Har gitt litt spennende resultater når jeg har hatt en stor verktøykasse liggende i nærheten av sensoren som jeg så flytter mens autopiloten er aktiv – heldigvis kun i forhold der en kursendring på 60-70 grader ikke betød allverden. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 (redigert) Monterte samme før sommeren uten problemer. Monterte også en rorsensor, da jeg har endel slark i styringen. Forøvrig koblet opp mot B&G plotter og instrumenter. Etter endel år uten hadde jeg nesten glemt hvor deilig det er med autopilot...halleluja:) Redigert 7.November.2017 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 7.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Euklid skrev for 2 timer siden: Sørg for å få oppdatert programvaren til alle enhetene. Jeg hadde en tidlig softwareversjon på samme pilot, som gav en heller begredelig opplevelse. Vår EV-1 er nok ikke optimalt plassert, men baugen pleier å peke sånn noenlunde rett frem likevel, og land dukker alltid opp på den andre siden til slutt. Har gitt litt spennende resultater når jeg har hatt en stor verktøykasse liggende i nærheten av sensoren som jeg så flytter mens autopiloten er aktiv – heldigvis kun i forhold der en kursendring på 60-70 grader ikke betød allverden. Godt poeng. Tror plotter sikkert også kan få seg en oppdatering. Kan jeg bruke plottere. som oppdaterings bank. Altså legge alt inn på kortet i plotter og så vil den oppdatere alt derfra? Kanskje ikke så mange andre muligheter.... Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 7.November.2017 Link til dette innlegget Svart 7.November.2017 Enkleste er å koble plotteren til et trådløst nettverk (med internettilgang), og gjøre alt derfra. Om du ikke har wifi-tilgang der båten ligger gjøres det enkelt nok via en mobiltelefon – men det kan fort gå en del data for å få ned disse oppdateringene. Jeg har forresten seilt langt lengre enn det som kan anbefales med en slik autopilot; på min 32 fots båt varer en drivenhet rundt 4-5000 nautiske mil. Så med vanlig bruk kan det jo holde ganske lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 8.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Euklid skrev for 12 timer siden: Enkleste er å koble plotteren til et trådløst nettverk (med internettilgang), og gjøre alt derfra. Om du ikke har wifi-tilgang der båten ligger gjøres det enkelt nok via en mobiltelefon – men det kan fort gå en del data for å få ned disse oppdateringene. Jeg har forresten seilt langt lengre enn det som kan anbefales med en slik autopilot; på min 32 fots båt varer en drivenhet rundt 4-5000 nautiske mil. Så med vanlig bruk kan det jo holde ganske lenge. Takker for godt innspill ang oppdatering. Bør jeg ta ut minnekort med kart/ruter jeg har laget før oppdatering slik at ikke det blir ødelagt? Ang driver så tenker jeg denne vil hode for oss, det er for det meste ferieturer og småturer i beskyttet farevann. Så får en heller oppdatere hvis jeg opplevere at det ikke holder til tøffere oppgaver. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 du finner alt dette godt beskrevet her: http://www.raymarine.com/display/?id=797 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 Skjønte nå at minuset med å ha en B&G-plotter er at jeg ikke får oppdatert raymarine-autopiloten uten å ta den med til andre som har raymarine-plotter evt butikk. Syns piloten fungerer bra, så ingen krise, men litt irriterende.. Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 8.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 (redigert) Har prøvd å tegne et koblingskart se under. Men spørsmål: -plotter Raymarine a95 er allerede i funksjon sammen med vind og dybde tridata fra Raymarine og derfor er jo allerede denne koblet til strøm og backbone kobling. Trenger jeg nok en strømtilkobling til backbone nettet eller trenger jeg kun strøm direkte til acu100? -er det det samme hvor i ledningsnettet de ulike komponentene er koblet til så lenge de går inn i backbone nettet? Redigert 8.November.2017 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frissy Svart 2.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2018 Glede!!! Har nå fått prøvd autopiloten i helga og kan bare si en ting: ALDRI MER SEILBÅT UTEN AUTOPILOT. Forsåvidt gjelder det vel en del andre båter også. Fantastisk rett og slett. Tok litt tid med montering, men verdt hvert sekund. Fikk motvind ved en overfart, og satt meg rolig ned med kaffen, slapp helt oss styre med tanke på bølger, kurs mm. Skal selvfølgelig lære meg litt annet også med tanke på mulighet for å lage en rute på plotter og bruke den på autopiloten. PS jeg fulgte med foran for autopiloten er ikke spesielt god til å følge med på andre båter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.