Jump to content

Fjerning av rustflekker på stålbåt

Stålskippern

Recommended Posts

Kjøpte en Steel Lady 40 fra 1975 i vinter, godt vedlikeholdt og «rustfri».  Men noen rustflekker er ikke til å unngå, småflekker på dekk / rekke etc. Har skrapet / børstet noen av disse og påført rusteter,  men ønsker tips. F.eks enkelt sandblåserutstyr- finnes det i lite format?  Har med toppmaling (Jotun) fra forrige eier for flikk, tips om forbehandling og påføring?  

A8150FA8-B181-4C96-AB1F-AA47BD1D6F94.jpeg

Redigert av Stålskippern (see edit history)

Denne tråden burde nok vært postet i Båtforumet, da hadde du sikkert fått litt mer respons.

Nå har ikke jeg stålbåt, så der har jeg ingen erfaring, men på gamle biler har jeg bruk en slik med godt resultat: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Sandblasing/Punktsandblaser-2000028446/ 

Ved større rustangrep må du nok gå til med grøvre skyts, men på småflekker fungerer den perfekt :thumbsup:  Skrap vekk malingsbobla først slik at du kommer inn på uangrepet område. Er det løse rustflak skraper du vekk dem også. Så er det bare å blåse til du har helt bart metall. Påfør 2komp. epoxyprimer med en gang, f.eks. Seajet 117, da slipper du at stålet rekker å danne en oksydhinne før du maler og du får perfekt binding. 

Det følger med flere forskjellige munstykker slik at du kommer til både på rette flater og i innvendige og utvendige hjørner. Blåsesanda går i retur til beholderen, så med denne slipper du sand og støv rundt der du jobber. Den bruker så lite luft at du klarer deg greit med en av de billige "spikerpistol-kompressorene" som selges over alt.

Lykke til, og hvis tråden din flyttes til båtforumet får du helt sikkert mange gode svar fra de drevne kara med stålbåt :thumbsup:

• 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...