Jump to content

Litt uvanlig batteriterminal. Noen som har sett slike?

PiperBill

Recommended Posts

De var jo billige, men hvor mye klarer du å skru til en vingemutter? Og hva er dimensjonen på bolten? Det står det ingenting om. Det eneste positive er fargemerkingen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ahhh jo, - det går an!  Den kabelskoen med størst åpning går jo fint nedpå den tynneste batteriterminalen, og når du så forsøker å koble på den andre, vil det nok gnistre godt, og du risikerer å ødelegge tilkoblet elektronikk!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker de jeg mener er best for mitt bruk. Jeg skrudde på kabelskoene for 4 år siden og har ikke rørt de før i år da jeg måtte løsne mutteren på plusspolen for å tre innpå en 10mm kabelsko til nyinstallert truster. Neste gang blir vel om en 5 - 6 år når batteriene er modne for utskifting. Så,  lettvint av/på med vingemutter er ikke noe jeg har behov for.

IMG_1442.JPG.593f146b49a3224523992436cbbf768c.JPG

Med denne løsningen er det hel og ubrutt kabel over alle 4 batteriene i min forbruksbank. Liker det bedre enn at den fjerde batteriet skal være koblet på en kabelsko til en kabel til en kabelsko til det tredje batteriet, så kabelsko-kabel-kabelsko til det andre batteriet, så kabelsko-kabel-kabelsko til det første batteriet, som igjen er koblet videre. Masse koblinger og feilkilder. Nå er både det fjerde og det første batteriet koblet direkte til samme kabel. Det er løsningen som har vart lengst hos meg. Den ene motoren starter også fra denne løsningen. 

På startbatteriet til den andre motoren (som også betjener vinsj og thruster) har jeg i samme periode vært innom 3 av de kabelskoene som er linket i denne tråden- de har alle knekt rundt polen etterhvert. Antagelig brukerfeil hos meg- men jeg kobler fra polen om vinteren, og det ser de ikke ut til å like. Nå er det den med vingemutteren (men med vanlig mutter og låseskive) som benyttes.

Geir Hel skrev On 4.11.2017 at 12.10:

Det som er superirriterende med disse polskoene er at det er forskjellig diameter på pinneskruene!!! Hvis jeg skal ha på grove kabler, f.eks. 70 eller 95mm2 har kabelskoene i de fleste båtbutikker 10,5 eller 12,5mm hull. Store kabelsko med 8mm hull må man vel som regel lete litt forå finne. Jeg ønsker heller ikke å operere med forskjellige kabelsko på pluss og minus. 

Det blir nevnt at man også kan bytte ut vingemutteren med en vanlig mutter. Litt usikker på polskoen i den nederste linken, men den øverste er jeg rimelig sikker på at er i tommer (kan se slik ut på stigningen på bildet). Ikke alle som har et sortiment av tommemuttere liggende og slenge i garasjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...