Jump to content

Biltema sin girolje for utenbordsmotor god nok?

peterka

Recommended Posts

En hver motor har en spec på hvilken olje som skal brukes. Dette er internationale standarder! All olje er merket etter disse spec`ene   om den heter Castrol eller Biltema har omtrent ingenting å si, om den har den rette spec`en i forhold til din motor!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Her kan det diskuteres lenge å vel tenker eg.

Som det blir sagt så er den nok "Go nok".

Selv har eg prøvd Biltema og Sierra Premium Blend på samme motor (Suzuki DT90) og min erfaring her var at Sierra sin ga merkbart finere girskift. Sierra sin er "tynnere" i viskositeten når den er kald.. Det vil vel si at den endrer seg mindre iht varme.

Utover det så har eg ikke noe å utsette på biltema sin, men kommer ikke til å bruke den på Veradoen.

Skal jo bare ein knapp liter på, så båtbudsjette blir ikke sprengt av den grunn?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Jeg er på ingen måte negativ til Biltema oljen, bruker/har brukt den på forskjellige motorer, men når det kommer til gearolje da er jeg litt forsiktig . Denne blir utsatt for store påkjenninger (lever ett hardt liv) og det er kjent att Quicksilver sin gearolje er god, den tåler store påkjenninger.

Kan nevne en litt morsom historie som jeg var vitne til for noen år siden og det var en hard core Volvo Penta eier som hater alt som heter Mercruiser motorer og drev ,han tok service på motor og drev, og da vart jeg oppmerksom på en kanne med Quicksilver gearolje og spurte om han brukte denne oljen på drevet og han måtte innrømme att dette var den beste oljen på markedet så i nøden spiser fanden fluer? 

Redigert av Verado (see edit history)

Det blir vel litt feil vinkling. Hvis motor/maskinfabrikanten kun beskriver ett fabrikat som kan brukes, så følg anbefalingen. Hvis samme beskriver olje i henhold til international spec, står man friere. På min motor, som eksempel, står det med krigstyper 'DO NOT USE 10W-40'. Og da ser jeg ingen grunn til å utfordre anbefalingen.

Jeg vet ikke om 600 nm er mye. Motoren min gir 500 nm. 

Redigert av Hulda (see edit history)

Har brukt Biltema sin gearolje på min 135 hk Mercury fra 1988 i fire sesonger nå. Har ingenting negativt å si om oljen, den gjør jobben sin. Hadde i fjor vann i undervannshuset, mye vann, på grunn av en lekkasje (ikke på grunn av oljen). Kjørte stort sett hele sesongen med vann i oljen og oljen emulgerte vannet veldig godt og opprettholdt smøreevnen. Opnet gearhuset etter fjorårets sesong for overhaling. Første gang gearhuset har vært opnet på 28 år, og lager og tannhjul såg helt fine ut.

6 hours ago, Verado said:

Det hadde jo vært interessant om noen testet Biltema's gearolje på en Verado 300-350 med over 600 nm dreiemoment på gearet, eller en Yamaha V8 for å se om den holder mål, gjør den ikke det så blir det en dyr affære.

Nå vet ikke jeg hvor mye girolje Biltema har solgt og/eller til hvem/type motor(er), men noen liter er det nok i året og hvor mange tilfeller har du hørt om hvor problemet kan spores tilbake til girolje fra Biltema? I så fall kan man jo også gå på Biltema for erstatning vil jeg tro.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hulda skrev for 9 timer siden:

Jeg vet ikke om 600 nm er mye. Motoren min gir 500 nm. 

giret ditt er kanskje litt kraftigere bygd enn enn et typisk outboard gir da , som i dette tilfellet skal få plass inni et hus med diameter 5,44" .. ?  :smiley:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du mener at overføringen egentlig ikke er dimensjonert for motoren? Nå drar du vel avgårde fra det som var poenget til trådstarter? Altså, vil hypoidet knele om det ikke blir fylt på olje av et gitt fabrikat. På meg virker det urimelig at produsent av konsumentprodukter lager noe som ikke kan gjøre bruk av smøremidler i hht. intern. spec.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...