peterka Startet 31.Oktober.2017 Del på Facebook Startet 31.Oktober.2017 Giroljen til Biltema er den god nok til ein 4 takter mercury 60 hk? Det er nokon som meiner at det finnes bare ein god girolje og det er Quicksilver. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Den er nok god nok ja. Har selv brukt denne på min påhenger i ett par sesonger og har ikke hatt noe problemer med det. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Mouche Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Den har i alle fall vært god nok for meg, eller rettere sagt for en del motorer jeg har og/eller har hatt opp gjennom årene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
peterka Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 OK, men det var ein som meinte at eg burde ikkje bruke det på motorer over 60 hk Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 når det gjelder oljer så er det mange divergerende - og bastante meninger. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Rent sludder. Du får spørre hvor raffeneriet til Quicksilver ligger. Kanskje det er på samme plassen som raffeneriet til Biltema ligger. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Ser jo ut som den har samme spesifikasjoner som andre gear-oljer, så dermed er jo denne fullt brukbar. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 En hver motor har en spec på hvilken olje som skal brukes. Dette er internationale standarder! All olje er merket etter disse spec`ene om den heter Castrol eller Biltema har omtrent ingenting å si, om den har den rette spec`en i forhold til din motor! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
John_Kr Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Oljediskusjonene er alltid morro ... :-) Oljespesifikasjonene er et minimumskav, det er mange kvalitetsnivåer over der. Den grønne gearoljen fra Quicksilver er en av de aller beste. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
peterka Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Men må ein ha den aller beste når den nest beste er langt over god nok? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Her kan det diskuteres lenge å vel tenker eg. Som det blir sagt så er den nok "Go nok". Selv har eg prøvd Biltema og Sierra Premium Blend på samme motor (Suzuki DT90) og min erfaring her var at Sierra sin ga merkbart finere girskift. Sierra sin er "tynnere" i viskositeten når den er kald.. Det vil vel si at den endrer seg mindre iht varme. Utover det så har eg ikke noe å utsette på biltema sin, men kommer ikke til å bruke den på Veradoen. Skal jo bare ein knapp liter på, så båtbudsjette blir ikke sprengt av den grunn? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
peterka Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Hadde vore moro om eit eller anna test team kunne sammenlikne. Kanskje Biltema sin hadde kommet ut som best i test Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Så en amerikansk test av motoroljer, som viste det at der faktisk ikke var forskjell på såkalt dyre og billig oljer. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Bruk Quicksilver sin, det er en av de beste gearoljene på markedet, du går ikke konk på 2 tuber. Sitér dette innlegget Link to post
peterka Svart 31.Oktober.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Ikkje konk, men eg funderer bare på kvifor mange er negativ til biltemaoljen som oppfyller kravene like godt som den dyre Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 (redigert) Jeg er på ingen måte negativ til Biltema oljen, bruker/har brukt den på forskjellige motorer, men når det kommer til gearolje da er jeg litt forsiktig . Denne blir utsatt for store påkjenninger (lever ett hardt liv) og det er kjent att Quicksilver sin gearolje er god, den tåler store påkjenninger. Kan nevne en litt morsom historie som jeg var vitne til for noen år siden og det var en hard core Volvo Penta eier som hater alt som heter Mercruiser motorer og drev ,han tok service på motor og drev, og da vart jeg oppmerksom på en kanne med Quicksilver gearolje og spurte om han brukte denne oljen på drevet og han måtte innrømme att dette var den beste oljen på markedet så i nøden spiser fanden fluer? Redigert 31.Oktober.2017 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 1 hour ago, LM 605 said: Så en amerikansk test av motoroljer, som viste det at der faktisk ikke var forskjell på såkalt dyre og billig oljer. Her tar du helt feil. Prisen er helt forskjellig og de rettroende mener at jo dyrere jo bedre og det må de jo gjerne få tro. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kiekhaefer Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 Det hadde jo vært interessant om noen testet Biltema's gearolje på en Verado 300-350 med over 600 nm dreiemoment på gearet, eller en Yamaha V8 for å se om den holder mål, gjør den ikke det så blir det en dyr affære. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2017 (redigert) Det blir vel litt feil vinkling. Hvis motor/maskinfabrikanten kun beskriver ett fabrikat som kan brukes, så følg anbefalingen. Hvis samme beskriver olje i henhold til international spec, står man friere. På min motor, som eksempel, står det med krigstyper 'DO NOT USE 10W-40'. Og da ser jeg ingen grunn til å utfordre anbefalingen. Jeg vet ikke om 600 nm er mye. Motoren min gir 500 nm. Redigert 31.Oktober.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 1.November.2017 Del på Facebook Svart 1.November.2017 Har brukt Biltema sin gearolje på min 135 hk Mercury fra 1988 i fire sesonger nå. Har ingenting negativt å si om oljen, den gjør jobben sin. Hadde i fjor vann i undervannshuset, mye vann, på grunn av en lekkasje (ikke på grunn av oljen). Kjørte stort sett hele sesongen med vann i oljen og oljen emulgerte vannet veldig godt og opprettholdt smøreevnen. Opnet gearhuset etter fjorårets sesong for overhaling. Første gang gearhuset har vært opnet på 28 år, og lager og tannhjul såg helt fine ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.November.2017 Del på Facebook Svart 1.November.2017 (redigert) 6 hours ago, Verado said: Det hadde jo vært interessant om noen testet Biltema's gearolje på en Verado 300-350 med over 600 nm dreiemoment på gearet, eller en Yamaha V8 for å se om den holder mål, gjør den ikke det så blir det en dyr affære. Nå vet ikke jeg hvor mye girolje Biltema har solgt og/eller til hvem/type motor(er), men noen liter er det nok i året og hvor mange tilfeller har du hørt om hvor problemet kan spores tilbake til girolje fra Biltema? I så fall kan man jo også gå på Biltema for erstatning vil jeg tro. Redigert 1.November.2017 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
000 Svart 1.November.2017 Del på Facebook Svart 1.November.2017 Bergsholmen skrev for 9 timer siden: (Suzuki DT90) og min erfaring her var at Sierra sin ga merkbart finere girskift. Hvordan får man finere girshift når man har dog clutch- skrapet den før? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.November.2017 Del på Facebook Svart 1.November.2017 (redigert) Hulda skrev for 9 timer siden: Jeg vet ikke om 600 nm er mye. Motoren min gir 500 nm. giret ditt er kanskje litt kraftigere bygd enn enn et typisk outboard gir da , som i dette tilfellet skal få plass inni et hus med diameter 5,44" .. ? Redigert 1.November.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Hulda Svart 1.November.2017 Del på Facebook Svart 1.November.2017 Du mener at overføringen egentlig ikke er dimensjonert for motoren? Nå drar du vel avgårde fra det som var poenget til trådstarter? Altså, vil hypoidet knele om det ikke blir fylt på olje av et gitt fabrikat. På meg virker det urimelig at produsent av konsumentprodukter lager noe som ikke kan gjøre bruk av smøremidler i hht. intern. spec. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.November.2017 Del på Facebook Svart 1.November.2017 vi er neppe så veldig uenige. Men marginene blir jo mindre.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.