Jump to content

Biltema sin girolje for utenbordsmotor god nok?

peterka

Recommended Posts

Kort svar til trådstarter er ja den er god nok.

Det finnes sikkert bedre og dårligere oljer men det har jeg fortsatt til gode av og se uavhengig  troverdig dokumentasjon på.

Det er stort sett folk med laber mekanisk kompetanse som er mest opptatt av at det skal stå volvo  eller annet motormerke på oljeflaska

Mercury skal vel ha "API GL-5" merket girolje med sae80 eller sae90 vekt? Dvs at man ikke kan bruke Biltema sin olje, som kun er ratet som en Api GL-4. 

Er det noen som faktisk har sjekket manualen på denne motoren - eller svarer dere bare på om biltema sin olje er ok?

Til trådstarter - biltema sin olje er akkurat like god som alle andre oljer med tilsvarende spec, men sjekk at det er riktig spec på den oljen du ser på.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Mercury/Quicksilver har to giroljer på markedet:. 

Premium Gear Lube SAE 80W-90 som antagelig tilsvarer det meste av andre utenbords giroljer der ute.

Anbefalt opp til 75 hk.

High Performance Gear Lube SAE 90 som er den beste på markedet, for alle større utenbordsmotorer og de fleste drev.

gearlubehp.jpg

gearlubepremium.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

49 minutes ago, Napoli said:

Er det noen som faktisk har sjekket manualen på denne motoren - eller svarer dere bare på om biltema sin olje er ok?

Jeg svarer at Biltema sine oljer er gode nok så lenge man benytter oljer med den spec som produsenten presiserer.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Biltema er den billigste butikken av alle disse Svenskeide butikker som f.eks Biltema, Clas Ohlson, Jula osv. Det er en kjensgjerning at de må hele tiden forhandle med sine underleverandører om pris, dette medfører at de bytter til stadighet underleverandører, det betyr igjen at du vet aldri hvilken olje som er på oljekannene til Biltema, det eneste de kan garantere er minimumskrav ift spec. Er du av den typen som ønsker samme olje hver gang du bytter oljer, hold deg langt unna Biltema.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Kjøper jeg olje fra f.eks Statoil, Shell, Valvoline, Mobil 1, Quicksilver osv så er jeg overbevist om at deres oljer kommer fra samme underleverandør og produksjon. Oljeselskapene jeg nevner er bare eksempel. Jeg kjenner systeme "litt" rundt Statoil og Mobil...

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Den gangen jeg jobbet for Statoil, var det like mye olje fra BP i bruk som fra Statoil. Da jeg jobbet for BP var det vice/versa. Og emballasjen var lik, kun klistremerket var forskjellig. Og vi kunne ta en kanne fra BP og en fra Statoil og tømme på samme motoren i forbindelse med oljeskift. 

Det er to ganger på det jeg kan huske at det har vært oljeproblemer. Sist var smøreolje til gassturbiner som inneholdt kreftfremkallende stoffer. Og det var problemer med å finne erstatter som tålte samme temperatur. Før det var det olje for trafoer og kondensatorer som inneholdt PCB, også kreftfremkallende. 

Jeg dummet meg ordentlig ut en gang da jeg ikke sjekket godt nok spec. for olje til bilen. Jeg hadde en gammel Opel Ascona, og ønsket selvfølgelig at den skulle få den best oljen. Så ved et oljeskift, ble det Mobil 1 (syntetisk olje). Det tålte selvfølgelig ikke gummi ventilforingene som var beregnet for god gammeldags mineralolje. Det ble en tur på verksted for skifte av foringer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lenasmartin20 skrev for 9 timer siden:

Sjekket litt opp i priser et par år siden og topfritid sin olje (GULF) som er sae 90 og gl-5 (bedre kvalitet enn gl-4) er faktisk 30 kr BILLIGERE pr liter enn biltema sin!

http://www.toppfritid.no/verksted/diverse1/gulf-outboard-gear-oil-80w-90-1ltr-kanne-girolje-for-utenbordsmotorer-og-drev-100433-p0000001438

Det er ikke slik at GL-5 nødvendigvis har bedre kvalitet enn GL-4. Dersom en GL-5 olje ikke er påkrevet så kan godt GL-4 være bedre for akkurat det formålet.

Biltema selger kun utenbords girolje på halvlitersflasker, for relativt små motorer. Så de kan jo ikke konkurrere på pris for de som trenger større kvanta om gangen.

Jeg kjøpte like godt et 60 liters fat med Quicksilvers beste girolje for noen år siden (riktignok på opphørssalg men allikevel).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Lenasmartin20 skrev for 13 timer siden:

som er sae 90 og gl-5 (bedre kvalitet enn gl-4)

Teerex skrev for 4 timer siden:

Det er ikke slik at GL-5 nødvendigvis har bedre kvalitet enn GL-4. Dersom en GL-5 olje ikke er påkrevet så kan godt GL-4 være bedre for akkurat det formålet.

Ja, GL-5 kan være direkte skadelig for gir som skal ha GL-4.

GL-5 tåler høyere trykk, men EP-tilsetningene kan føre til økt slitasje på kobberlegeringer. Manuelle girkasser bruker GL-4 pga synkronringene i messing/bronse.

Mercury oppgir ikke noen spesifikasjoner på sin webside, skriver kun dette.

En annen sak, om man leverer motoren til det lokale verkstedet for service, bruker de da Yamaha-olje på Yamaha osv.... :rolleyes:

6 hours ago, Ingar said:

En annen sak, om man leverer motoren til det lokale verkstedet for service, bruker de da Yamaha-olje på Yamaha osv.... :rolleyes:

Jeg setter en krone på at de bruker den oljen hvor de får størst avanse/fortjeneste!

Jeg har jobbet hos Yamahaforhandler, vi brukte Yamalube 10W-30 på 200 liters fat til motor, samt Yamalube outboard girolje på 60 liters fat.

De var bilforhandler også, så de kunne jo i teorien ha brukt samme motorolje som på bilene da, som sikkert er billigere i 1000 liters emballasje..

Har også jobbet hos Mercury og Suzuki forhandler. Der brukte vi Quicksilver High Performance gear lube på alle girhus.

Og Castrol på motorene. Alt på 200 liters fat. Så langt jeg kan finne er begge Quicksilver giroljene GL4.

Ser nå at Yamaha i likhet med Mercury faktisk også har to kvaliteter på giroljene sine. En vanlig GL4 samt en GL5 HD-olje som anbefales V6 4,2 liter samt V8. Var egentlig ikke klar over det, så husker i farten ikke hva som var på de fatene da. Men vil jo anta det var standardoljen da (jeg tok kun service opp til F200 såvidt jeg husker).

Mener å ha lest at nyere GL5-oljer har andre additiver enn tidligere slik at de ikke angriper messing/bronseforinger, men i denne interessante tråden hevdes det bl.a. at Yamaha har sagt at GL5 IKKE skal brukes uten at det er foreskrevet.

http://www.yamahaoutboardparts.com/forum2/quicksilver-80w-90-lower-unit-f115-th24913.html

Også her har diskusjonen gått friskt om emnet:

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/576360-difference-yamaha-gear-lube-gl4-gl5.html

yamajahd.jpg

yamalube.jpg

Ingar skrev for 7 timer siden:

Ja, GL-5 kan være direkte skadelig for gir som skal ha GL-4.

GL-5 tåler høyere trykk, men EP-tilsetningene kan føre til økt slitasje på kobberlegeringer. Manuelle girkasser bruker GL-4 pga synkronringene i messing/bronse.

Mercury oppgir ikke noen spesifikasjoner på sin webside, skriver kun dette.

Hadde nylig service på min nye Honda hos merkeforhandler. Der ble det brukt ep sae 90 gl 5 olje på gearet. Manualen sier sae 90 gl 4 (hypoid). Spurte hos Kellox ( hovedimportøren), om dette var ok?, og fikk svar i fra teknisk avd. at dette var ingen problemer. Ser også at f. eks.  "nye" Tohatsu 60, som jo er en  identisk søster model  til min motor (prod. av Honda med annen farge), denne er anbefalt en ep 90 gl 5 olje på gearet.

Hvis giret ikke inneholder foringer av et eller annet metall som kan reagere med tilsetningstoffer i GL5-olje så er det jo greit. 

Men trolig har nyere GL5-oljer fått andre tilsetningsstoffer som eliminerer dette problemet. Men om det er en industristandard som gjelder alle oljemerker har jeg ikke forsket på ennå.

Teerex skrev 25 minutter siden:

Hvis giret ikke inneholder foringer av et eller annet metall som kan reagere med tilsetningstoffer i GL5-olje så er det jo greit. 

Men trolig har nyere GL5-oljer fått andre tilsetningsstoffer som eliminerer dette problemet. Men om det er en industristandard som gjelder alle oljemerker har jeg ikke forsket på ennå.

Tror nok du er inne på noe her. Ser også at denne Yamalube GL5  skal kunne brukes på alle Yamaha motorer, i følge div. annonsører på nettet. Tydelig at det ikke er lett å følge med i dag.

LM 605 skrev for 3 timer siden:

Tydelig at det ikke er lett å følge med i dag.

Det er sikkert,

Les spck og følg den, ikke all olje som har "bedre spec" ikke sikkert den er berdre for din motor.

Har Biltema oljen rett speck er den bra nok-,

En artikkel dra Ford bekrefter at nye og bedre  produkter  ikke nødvendigvis er bra, olje er ikke olje.

http://www.imakenews.com/lubritec/e_article003490860.cfm

Ford har nå oppdatert listen. For å se den nyeste listen over Ford-godkjente dieselmotoroljer, klikk her

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

4 hours ago, Lady B said:

Biltemaoljen ville sikkert blitt mye bedre om de hadde firedoblet prisen på den...

Spøk til side; Det finnes en masse eksempler på en vare som ikke har solgt og ved å øke prisen har den solgt for da har "markedet" regnet med at kvaliteten er tilsvarende bedre. Nei, jeg fleiper ikke, dessverre!

Det stemmer som du sier Mouche, og som kanskje er noe av årsaken til den generelle skepsis mot biltema-produkter, skjønt ALT er ikke bra, OG det er selvfølgelig lov til å være kritisk!

Men når det er sagt så kom jeg jeg på en liten historie  som illustrerer dette "fenomenet" ganske godt. En kompis skulle selge båten sin og la den ut på Finn, betydelig under markedspris (sammenlignet med andre båter av samme merke/modell). Ikke fordi det var noe galt med båten, men fordi han ønsket et raskt oppgjør. DET skulle han ikke ha gjort! Det var kun et par telefoner, og ellers ingen henvendelser eller seriøse interesserte, og den ble stående til salgs til annonsen gikk ut.

Så hva gjorde han? Jo, som dere sikkert har gjettet, han satte prisen betydelig opp i neste annonse, og vips var båten solgt i løpet av en uke. Vi har ledd mye av dette selvfølgelig, men er det ikke et tankekors? Muligens har også noen tilfeldigheter spilt inn her, men at mange faktisk blir skremt av lave priser - det tror jeg på!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...