Jump to content

Biltema sin girolje for utenbordsmotor god nok?

peterka

Recommended Posts

Biltemas girolje er neppe et high-end produkt, så kanskje derfor den ikke selges i større emballasje enn 0,5 liter.

Altså primært til bruk for mindre påhengsmotorer, så noen ville kanskje ha syntes at 1 liter ble for mye.

Literprisen på kr 130 er hverken spesielt dyr eller billig.

Forøvrig har Biltema nylig fått en interessant drevolje på 1 liters flasker.

75W-140 helsyntetisk GL-5 til kun kr 129/liter. Så den har jeg brukt på diffene på Jeepen min, istedenfor svindyr Castrol olje. 

Så får vi håpe det går fint :saint:

Vannfast og selvklatrende høres jo fint ut.

Den skal forøvrig passe til de fleste VP-drev samt Yanmar og Alpha/Bravo drev. Litt pussig siden Mercurys egen drevolje er SAE90.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

"Mathilde" skrev 10 minutter siden:

Forskjellig fra flaske til flaske? Og dette var samme type olje, kjøpt på samme varehus samtidig? Høres i så fall veldig rart ut. Noe du har hørt av "a friend of a friend of a friend" dette da skjønner jeg ;-)

Sikkert synsbedrag eller dårlig lys. :wink:

Utrolig hvor mye tullpreik man får høre hver gang Biltema olje diskuteres. Jeg har kun brukt Biltema olje på mine biler de siste 16-17 årene, og de har oppført seg akkurat like fint som i de årene jeg sverget til Valvoline sine produkter. Eneste forskjellen er at jeg har spart penger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er vel bare å nok en gang etterspørre alle de eksemplkene på gir og/eller motorer som har gått til he...te grunnet bruk av oljer fra Biltema. Eller spørre Biltema hvor ofte de har blitt (forsøkt) stilt til ansvar for dette?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ja, det skrives mye rart om biltema-produkter, og en del er nok rene "magefølelser", basert på at dyrt=bra. Sånn burde det jo være. Men dessverre, nei - i alle fall ikke alltid. Selv anbudene fra håndverkere som snekkere, rørleggere og elektrikere trenger nødvendigvis ikke de dyreste å være best. Det har jeg smertelig selv erfart, da jeg skulle pusse opp badet og ønsket kun det beste. Dum og naiv valgte jeg den som var dyrest - her skulle det ikke spares på noe i et SÅ viktig rom. Men dessverre - jeg har i etterkant sett venner som har benyttet billigere arbeidskraft, men med mye bedre sluttresultat. Det er virkelig ikke lett å være forbruker :rolleyes:.

Jeg har handlet mye på Biltema gjennom årene, og min erfaring er at det meste har vært "godt nok"! Som regel ikke av profesjonell kvalitet, men jeg trenger ikke det heller. Jeg er ingen profesjonell håndverker som bruker for eksempel drillen i timesvis hver dag. Så hvorfor da kjøpe en som er tre ganger dyrere, og la den ligge stort sett ubrukt i kjelleren. Den går jo til slutt til grunne av elde uansett, slitasje er ikke hovedproblemet. Og skulle det mot formodning komme opp en stor jobb, så kan jeg slite ut tre driller fra Biltema og fortsatt ha balanse i regnskapet.

Så tilbake til olje, som kanskje blir litt mer komplisert(?) Hvordan skal jeg som forbruker kunne fastslå at en dyr olje er bedre enn en billig - eller motsatt? Skal jeg basere det på synsing og ren magefølelse? Skal jeg velge den dyreste, fordi "her skal det ikke spares på noe", jeg ønsker kun det beste(?) 

Oljeskiftet er ikke det som representerer den største utgiften ved det å eide båt/motor. Dersom en produsent antyder et spesifikt merke, så skjønner jeg at mange velger å følge anbefalingen. Men om oljen  er bedre enn den du får kjøpt på Biltema, det tror ikke jeg personlig.

Selv tror jeg at dersom man bare følger produsentens spec, så er man innenfor. Tror ikke en motor skjønner forskjell på om oljen er merket med Shell, Statoil, Esso eller andre. Jeg tror samtlige moderne oljeraffinerier i dag produserer oljer som langt er  bedre enn godt nok for våre påhengsmotorer.

Biltema har ikke eget oljeraffineri, hvis noen trodde det(?). 

Det er noen få store produsenter som f. Fuchs som produserer for både oljeselskaper ( deriblant statoil) samt kanskje hundre andre merker.

Folk vil bedaes og er derved hellig overbevist om at et eller annet merke vil gi motoren evig liv. Sannheten er at 99’9% av alle fritidsmotorer tar kvelden av andre ting enn slitasje på lagere/ i sylindre

Det er nok mye pølserør som blir servert her når det gjelder oljefabrikanters fortreffelighet. Da jeg jobbet hos CAT brukte jeg Texaco. For den var billigere enn Reginol. Tror jeg sluttet hos CAT i 1988. Siden har biler og motorer, 4-takt, 2-takt, bensin eller diesel kjørt Biltema. Har hatt ett girhavari, automat som fremdeles gikk på originaloljen. Ellers ingenting. Bilene har rustet i filler før de var utslitt. Motorene ha gått minst 300 000 km. BMW'en har rast opp og ned til Italia tre ganger med full oppakning. Ikke antydning til problem. Har slitt ut et sett dekk.

John_Kr skrev 24 minutter siden:

Så det stemmer nok at man kan opplever forskjellige farger, dvs forskjellige oljer innenfor samme spec. Ikke bra ...

Hvis Spec på Biltema oljen ikke holde det den lover, så hadde de hvert saksøkt for lenge siden.

Og da må oljen fra Felleskjøpet også væer " fy"  siden den også er billig, skal en tro på de som tror de vet.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...