Jump to content

Kjøp av kartplotter/ekkolodd

Jaddi-gut

Recommended Posts

Har tenkt og kjøpe kombinert kartplotter og ekkolodd.
Erfaringer her folkens,  hva slags fabrikat/type bør man kjøpe?
Kan dette også kjøpes brukt (hva med oppdatering av forskjellige kart typer)?

Tenker brukt i åpen båt hvor nok ekkolodd-funksjonen er prioritet nr.1

Kan jeg likegodt benytte Ipaden til kart som noen hevder her inne, og satse kun på kjøp av ekkolodd??

På forhånd takk for tips :)

Kommer vel litt an på bruken også, på Tisleia er det ikke så mye poeng med kart ;)

Jeg er godt fornøyd med iSailor på pad, mange er fornøyd med Navionics, Gule sider eller Embark.

Last ned prøve/gratis-versjoner og se hvilken du liker best.

Med f.eks en Lifeproof case så blir padden vanntett, jeg bruker det selv på pidestallen på seilbåten.

iSailor har f.eks gratis oppdatering av kartet. 

På en Raymarine kartplotter med navionics kart så ligger vel oppdateringene på ca 1500,- etter 1.år (om jeg har forstått det riktig).

Det kommer også litt an på hva du skal bruke ekkoloddet til, skal du bare se dybden så kan kanskje ett wifi ekkolodd funke (kan brukes på pad eller smarttelefon) skal du finne fisk så finnes det bedre ekkolodd der ute.

Pris er vel også avgjørende, skal man bruke 2-3000,- eller 20-30.000,-?

Hilsen utvandret Goling.

Jeg har købt Simrad GO9 XSE. Den har alle moderne ekkolodsfunktioner incl. sidescan, downscan og forwardscan (med de rette transducere) Hertil kortplotter, wifi, og mulighed for motorinstrumenter, 4G radar mm mm. Alt dette til en meget rimelig pris. Jeg tror jeg betalte i omegnen af 8500 DKK for den og det var incl. en downscan transducer (HDI skimmer). 

Ulempen her kan være, at den er 100% touchskærm og det (har jeg hørt og læst) man være en udfordring i en åben båd i regnvejr. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...