Jump to content

Askeladden P66 Weekend med med Suzuki DF 150 - løp og kjøpe, eller bare løp?

Clueless

Recommended Posts

Jeg er (nesten) klar til å kjøpe en P66 Weekend. "Fully loaded" - mer eller mindre, med Suzuki DF 150 APX motor. Tok en tur inntil Båt og Tilhenger i Stavanger idag, og båten ser som det passer perfekt til mine krav.

Eneste problem er at de har ikke båt på sjø - og det er der ute at sjøegenskaper har betydning og ikke i et showroom.

Hva er BP medlemmers anbefaling? Det føles litt rart å kjøper uten å tester...

Er det en BP medlem i Stavanger område med en P66 som er vilig til gi råd eller tar meg ut på en liten tur?

Like all the best things - I'm from Wales

Kjøpte ny P66 Pilothouse i 2013, hadde den i 4 sesonger, kjørt ca. 370 timer. Jeg var veldig fornøyd med den, på alle måter, i tillegg har Askeladden kundeservice helt i toppsjiktet er min erfaring så fra meg får du løp og kjøp: ) Men med denne typen båt i denne størrelsen så må du ikke forvente råe sjøegenskaper når det roter seg til, det er en planende og lett båt som slår ved sjø i stor fart, kjører du ned farten og får nesen litt ned i sjøen så går den mykt og fint. En annen ting er at disse holder seg meget godt i pris, tapte knapt en krone på min ila. 4 år! 

Hei Cissaman! hadde du utgaven med badeplattformer? ser mange på finn er uten, og da er det veldig kort sidevegs på den faste delen, ved tanke på ombordstigning aktenfra!  Må si jeg liker løsningen på C-serien med hel plattform uten alle trinnene! Jeg er interessert i å kjøpe en brukt P66W fordi den er akkurat passe å få inn i naustet jeg har.  På slike båter blir det jo kompromiss, men synes Askeladden har desidert finest design i forhold til de franske i dette segmentet!  liker det store akterdekket og utestyring, samt muligheten til å åpne takluka.. Den har også et toalettrom og det er flott. Litt på bekostning av lugaren så klart, men bruker båten mest til dagsturer med hytta som base. Sittegruppa virker litt trang, men pluss for vendbar rygg slik at man får sete i fartsretningen! Har heller ikke fått testa sjøegenskapene på den enda! hvordan oppleves støy ombord? noen styrhusbåter plages jo med resonans!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Mange takk for svarer så langt, Bra du hadde så godt erfaring med båten Cissaman! Den har trim flaps, eberspacher luftvarmer, styreposisjon ute, badeplatform osv. Ingen baugthruster - og det trengs (eg har en ekstremt trangt båtplass på hytte). Eg liker ikke alt for dårlig vær, so er ikke ofte ute i overkant av 8m/s (fairweather boater!!) - men til og med 8 m/s kan betyr bølger i høgsfjorden på vei til og fra hytte avhengig av vindretning- Jeg planlegger å tar en tur uteskjaers inimellom utenfor bokn (skudeneshavn) - men igjen bare i mindre sjø.

Morten - høres ut som du har samme krav til båt. Jeg plannlagt en større båt (MF 795 eller Askeladden P77 men de passer ikke båtplassen....

Like all the best things - I'm from Wales

#Morten Ja hadde badeplattformer, tenker det blir mye klatring uten disse. Ser det er noen av de "gamle" på finn med det korte taket, min var den nye utgaven med litt takutstikk over akterdekk, veldig kjekt når jeg dorget i regnvær. Støymessig syns jeg den var ok, litt støy sjø-støy fra lugarområdet, men ikke for mye, fører helt greit en samtale med normal stemmebruk: ). Hadde faktisk resonans, men kun på toppfart over 34/36 knop, var DF 150 på min. Av båtene i denne klassen så syns jeg at Askeladden har løst det greit med det "lille" passasjersetet, en voksen person sitter helt ok i det og det gir en bedre bevegelsesfrihet i båten.

#Clueless Hadde ikke baugtruster på min, første turene så kom det høyt opp på lista over ting jeg ønsket, men med tiden så ble behovet mindre, monterte det aldri. Men båten flyter lett i vannet, og har stort vindfang så om du har utfordrende havn så ville jeg absolutt ha montert det først som sist. Brukte min P66 veldig mye i samme områder som deg, rundt i hele Ryfylke egentlig, i det meste av vær. Høgsfjorden kan være lunefull, sist jeg gikk der med P66 så var jeg nede i 8-10 knop fra Talgje og til Usken, men den går veldig fint i den farten. En av de stoore gode tingene med dette skroget er at den planer ut i 10-11 knop, veldig fleksibelt skrog.

Nå har jeg P80 Weekend, veldig like egenskaper i denne, mindre behov for trimming og tåler en del mer sjø og fart. Men i motsjø på 1m så slår det her også, farten må ned...

Håper det kommer referat og bruker erfaring! :-)  er nok ganske sikker på at jeg kjøper P66 neste gang da den virker som en bra båt å ha på hytta og et bra kompromiss når det gjelder plassutnyttelse i en såppas liten båt!  har målt at den akkurat går inn i Naustet vårt, noe som er et hovedkriterie.. om ikke finnes det mange større og like bra båter i samme prisleie.. men etter alle tråder om ferdige kjølere, styresylindre, hekkagregat osv, frister det å ha påhenger på neste båt også! enklere konstruksjon enklere vedlikehold og ingen skumle gjennomføringer, triveligere støybilde og vibrasjoner på sakte fart, minimalt med eksos.. ser egentlig bare fordeler med en påhenger på båter opp til 25 fot!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-Morten- Enig i dine betraktinger ang. utenbords. Gikk for P80 nå i sommer, var bittelitt i tvil om jeg skulle ta meg en prøvetur med P80 og diesel før jeg tok valget, men droppet det, trives godt med utenbords. Innkjøpspris, lite støy, ingen vibrasjon og diesellukt er ting jeg setter pris på. I tillegg koster service 4500,- for en vanlig service hos merkeforhandler, vet ikke med dieselèn men har ingen i mitt område som server disse.. En fordel med dieselen på P80 er vekt, merker godt at båten liker endel vekt ombord, jo fler vi er jo bedre tar den større bølger... Med P80 så er det ikke så nøye hvor vekten er, virker fint balansert uansett, med P66 så er min erfaring at den går finere jo mer vekt den får bak, jeg prøvde alltid å lagre tyngre ting under akterdekk eller i lukene bak ved badeplattform om mulig på den.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...