Jump to content

Hvilken type dieseltank skal man velge?


sigdy

Recommended Posts

Det ser desverre ut som jeg har fått en lekkasje i dieseltanken på min Saga 29. Tanken er av aluminium. Jeg lurer nå på om jeg skal få sveist alutanken eller om jeg skal bytte den ut med en tank i plast. Jeg vet at syrefast også er mulig, men av diverse grunner er jeg ikke spesielt interessert i det. Så det står mellom alu og plast. Vennligst del dine synspunkter og erfaringer! Takk. 

Link to post
Hulda skrev 5 minutter siden:

Med all respekt mmosberg, det der med kondensering og slutt på all vannproblematikk, er sludder. Greier du å føre bevis for påstanden, kan du melde deg opp til Nobelprisen i fysikk. 

Teorien  er vel at plast isolerer litt mer en metall... akkurat det er jo riktig.. .men om det betyr så mye er en annen sak..

Selv har jeg Alu. tanker og bekymrer meg overhodet ikke for kondens, etter som dobbelt sett med vannutskillere på hver motor fikser det...

Link to post
Ida Marie III skrev 21 minutter siden:

 

Selv har jeg Alu. tanker og bekymrer meg overhodet ikke for kondens, etter som dobbelt sett med vannutskillere på hver motor fikser det...

Det burde du i høyeste grad,

Kondens er mini,minialt hva du kjøper er en annen skål.

Det er vel plass til 20 /40 liter vann før der havner i vannutskilleren og da kan mye he skjedd inne i tanken.

Bunndrenereing er er must. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg gidder rett og slett ikke å skrive mer om kondens. Men for trådstarters del: Kommer det vann på tanken bør følgende sjekkes:

 

1) Er dekksgjennomføringen tett, slik at det ikke lekker inn vann til tanken den veien.

2) Er luftingen slik at det ikke kommer vann inn den veien.

3) Har vannet blitt levert som diesel fra tankstasjon.

 

Jeg har vært utsatt for 3. De to andre har jeg kontroll på. Hulda har tank av stål. Anordning for å kunne fjerne vann og slam fra tanken enten ved avtapping eller oppsuging bør installeres. Dessuten bør en hver tank ha fungerende mannhull.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

For en del år siden da jeg var i båtbransjen med innredning/service etc. kjøpte vi alutanker fra firmaet West Mekan på Nordfjordeid.

De produserte tanker på mål og vi ville ha avtappingspung med drenering for vann og bunnfall på de fleste hvor det var plass.

Når man leser bladene som Redningsselskapet utgir så kan det fra tid om annen vises oversikt på oppdragene de har hatt og stopp pga. drivstoffproblemer er høyt på den listen.

Så personlig ville jeg satset på en slik tank.

Men nå kjenner jeg ikke båten din, om det er plass til noe slikt? 

Når man kikker nedi enkelte båter kan man ofte undres på om tanken(e) er det aller første man begynner med og bygger båten rundt så det er omtrent komplett umulig å komme til for å drenere bunnfall.

En annen ting er at mange som handler seg båt er oftest mer opptatt av farge på gardiner/tepper/dippedutter og plass til vinglass enn hva man har i "kjelleren" som skal sørge for en trygg seilas... heheheh   Vel vel..:giggle:

 

Her er adressen til West Mekan. Kjekke folk å ha med å gjøre.

 

http://westmekan.com/no 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Jeg tar kanskje litt hardt i ved å bruke ordet eliminere. Og vann fra tankanlegg eller utett påfyllingslokk er jo like aktuelt uavhengig av materiale tanken er laget av. Når det gjelder avtappingspunkt fra drivstofftank i båt er min forståelse at dette ikke lenger er tillatt. Skal en båtprodusent CE merke båten må dette etterleves. Det samme gjelder biler.

 

Men at plast medfører nesten ingen kondensering gir jeg meg ikke på ?

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
sigdy skrev for 5 timer siden:

Jeg lurer nå på om jeg skal få sveist alutanken eller om jeg skal bytte den ut med en tank i plast. Jeg vet at syrefast også er mulig, men av diverse grunner er jeg ikke spesielt interessert i det. Så det står mellom alu og plast. Vennligst del dine synspunkter og erfaringer! 

 

Vi har aluminiumstank i vår Viksund, og den er jeg rimelig ubekymret for. Kommer nok til å holde min tid og vel så det. Jeg gjorde en utbedring av tanken i 2013, mer om det kan du lese her:

 

Hvis du ser på kostnadene og jobben med å skaffe en ny tank tror jeg ofte en grundig renovering og reparasjon lønner seg. Hos oss oppstod det lekkasje i en tæring. Slike tæringer kan ha flere årsaker, men det er ofte en kombinasjon av bunnfall, litt vann som du aldri får tappet ut, og en sveisefeil. Slike sveisefeil syns gjerne ikke fra utsiden, men kan være et sted som blir mer utsatt for tæring i tillegg til at det ofte er litt mindre godstykkelse å tære på akkurat ved sveisefeilen. Type sveisefeil er det mange av, alt fra feil innbrenning til feil i varmetilførsel og tilsatsmateriale. 

Link to post

Ref spørsmålet om CE godkjenning og avtapping i bunn:

 

Tok en telefon til en båtprodusent(som ikke ville ha navnet gjengitt her).

Svaret var at de leverte båter som var CE godkjente hvor det var avtapping i bunn av dieseltank.

Kravet var (tatt sånn i full fart på telefon)at de hadde kran i bunn med egen blindplugg for å forhindre utilsiktet lekkasje.

Hadde ikke hørt det var noe endring på dette.

Men for all del..

 

Link to post
mmosberg skrev 35 minutter siden:

Men at plast medfører nesten ingen kondensering gir jeg meg ikke på ?

 

Da er vi helt enige. Det samme gjelder alle typer stål og metaller. Det hele har noe med fysikken i tanken å gjøre.

 

Når det gjelder avtapping i bunn med 'double block', ventil pluss plugg, på en dieseltank vil jeg ut fra et rent ingeniørståsted si at det er sikkert nok. En annen ting er at jeg har måttet imøtekomme krav som sier 'all connetions from tank top'. I praksis alle gjennomføringer fra tanktoppen. Noen ganger også alle gjennomføringer gjennom mannlokket (denne er fulgt på Hulda).

 

Så jeg heller til den oppfatningen at man ikke skal se på dette som et generelt påbud/forbud, men noe som linker til utstyrsspesifikasjoner til tider utover gjeldende standarderer. Jeg har vært inne i tanker 'store som hus' der mannlokket var i siden rett over bunnen av tanken. Det var en slik tank 'Dieseldyret' ramlet nedi, som jeg har skrevet om et eller annet sted.

Link to post
mmosberg skrev 40 minutter siden:

Jeg tar kanskje litt hardt i ved å bruke ordet eliminere.   .  .   .  Men at plast medfører nesten ingen kondensering gir jeg meg ikke på ?

 

Realiteten er at det blir minimalt med vann i en drivstofftank, uavhengig av materiale i tanken. Du kan jo studere diagrammet nedenfor som angir mengden vanndamp i gram pr. m3.

 

La oss da si at du har en tank på 1000 liter (1m3) som er tom og det er 50% relativ fuktighet i luften inne i tanken og temperaturen er +15gr. Da inneholder denne tanken 9gram (9ml) vann. Kjøler en ned denne luften til +9gr., får en metting og disse 9 grammene kondenseres. Men hvem har en tom tank på 1000 liter? Det mange er redd for at en feks. 200 liters tank står halvfull om vinteren, og at det da skal bli mengder av vann i tanken. Blir det det med de samme forholdene som ovenfor? Ehhe, nei. 100 liter luft fil kun avgi 0,9g vann ved den samme avkjølingen.

 

vanndamp.gif.de2978012aa475a3a9cf0877783dc6ed.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Nå er Lars H forumets ukronede fysiker. Ingen over, ingen ved siden. Dette er ikke fleip. Jeg kan fleipe om mye, men ikke akkurat dette.

 

Så ved linjer ekstrapolasjon blir det nesten en desiliter i løpet av en 100 år eller så. Og da kan man starte å bekymre seg. På Hulda vil det ta 1000 år før bekymringsnivået nås. Kommer litt an på konstruksjonen av tanken. Og antall fyllinger i perioden.

Link to post

 

Husker godt tråden din Komodo. Ufattelig hva du måtte til med for å få det skikkelig. Men det ble nå skikkelig bra til slutt!!

 

Hvis båteierne som har drenering av tankene hadde drenert "hardt" en halvliter kunne kanskje det vært unngått det du opplevde? Vel nå var jo båt og tank det man kan si godt over konfirmasjonsalder (heheheh)så det vites vel kanskje heller ikke hvor ofte dette hadde blitt gjort av tidligere eiere? 

Normalt ved hard tapping blir evt. vann, slam og annet bunnfall dratt mot kran, dette skjer i liten grad ved en ørliten åpning.

Drenering i et "stort" norgesglass eller tilsv. og tid til litt setling for å vurdere innholdet fra siden og så å tømme tilbake mesteparten av det som ble tappet.

Har hatt div diskusjoner med båteiere som har drenering hvor de bare åpnet såvidt litt på kranen for å tappe ut kanskje en halv desiliter eller så. Hvor de ble rimelig overrasket over hva de faktisk hadde av bunnfall da vi tok en god sjekk.

Skal man være sikker må det åpnes fullt opp så det som evt. måtte ligge i "pungen" blir dratt mot kran.

 

Huff, ble mye rot i teksten og drenering dette....:saint:

 

Kan legge til at jeg kjempet med en båt for en del år siden som hadde fått mye gørr på tankene. Avtappingen var helt full så det kom ikke noe ut kranene. Ved å lyse nedi tankene etter den var tom kunne vi se det var en liten fin passasje nedi alt gørret mot der motoren hentet diesel fra. Spurte når tid han hadde drenert sist? Nei han hadde ikke gjort dette før siden han hadde jo et stort forfilter. Da han fikk se hva vi fikk ut av tanken ble han litt stille, kan du si....  

 

Beklager at jeg brukte så lang tid på å skrive dette at det kom så langt nede... :pray: 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Lars H. skrev 30 minutter siden:

 

Realiteten er at det blir minimalt med vann i en drivstofftank, uavhengig av materiale i tanken. Du kan jo studere diagrammet nedenfor som angir mengden vanndamp i gram pr. m3.

 

La oss da si at du har en tank på 1000 liter (1m3) som er tom og det er 50% relativ fuktighet i luften inne i tanken og temperaturen er +15gr. Da inneholder denne tanken 9gram (9ml) vann. Kjøler en ned denne luften til +9gr., får en metting og disse 9 grammene kondenseres. Men hvem har en tom tank på 1000 liter? Det mange er redd for at en feks. 200 liters tank står halvfull om vinteren, og at det da skal bli mengder av vann i tanken. Blir det det med de samme forholdene som ovenfor? Ehhe, nei. 100 liter luft fil kun avgi 0,9g vann ved den samme avkjølingen.

 

vanndamp.gif.de2978012aa475a3a9cf0877783dc6ed.gif

 

 

Fysikken har du kontroll på. Og den klarer de færreste å gjøre noe med.... :-)

 

Men varmelederevnen og arealet på overflaten av materialet som tanken er laget vil spille en vesentlig faktor her. Hvis man feks har 2,5mm tykke aluminiumsplater som leder varme meget godt og sammenligner med 7-8mm plast vil Delta K mellom omliggende temperatur og innvendig temperatur i en tank være mye raskere overført i aluminiumstanken sda denne har lavere U-verdi. Hvis tempen svinger opp og ned x antall ganger i løpet av vinteropplaget så vil dette utgjøre en forskjell. Hadde vært interessant om du kunne regnet på dette Lars H.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post

Det er god kapasitet på utluftingen fra de fleste tanker. Fukt overføres også i stillestående luft. Mens kondens var et vanlig problem på de fleste privatbiler før i tiden, er dette nærmest helt borte nå. Nettopp pga overgang fra tanker laget i metall til plast.

Redigert av mmosberg (see edit history)

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Sitat

Hadde vært interessant om du kunne regnet på dette Lars H.

 

Nei mmosberg, det orker jeg ikke å regne på. Så la oss heller si at eksemplet mitt var "worst case" med superledende metalltank. Kanskje vannmengden ble et gram eller to mindre med et annet tankmateriale? Men en kan jo regne på slikt også. Jeg tror mange stusset da jeg regnet litt og la frem data på kuldetap i et kjøleskap versus boks når en åpnet  disse for å ta noe ut. Da ble nærmes myten om at "kulden rant ut" av kjøleskapet og at det krevdes myyye energi for å kjøle ned den luften som rant ut.helt avkreftet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
mmosberg skrev 35 minutter siden:

Det er god kapasitet på utluftingen fra de fleste tanker. Fukt overføres også i stillestående luft. Mens kondens var et vanlig problem på de fleste privatbiler før i tiden, er dette nærmest helt borte nå. Nettopp pga overgang fra tanker laget i metall til plast.

 

Problemet med bil var vel at en fikk ising i forgasseren når det var veldig høy fuktighet i luften? Da ble luften kjølt kraftig ned i innsuget, kondensert og og frøs til is med det resultatet at gasspjeldet satte seg fast i isen. Har moderne biler plasttank? Det var nytt for meg, men jeg må innrømme at jeg er mer oppdatert på båt enn bil.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 8 minutter siden:

 

Problemet med bil var vel at en fikk ising i forgasseren når det var veldig høy fuktighet i luften? Da ble luften kjølt kraftig ned i innsuget, kondensert og og frøs til is. Har moderne biler plasttank? Det var nytt for meg, men jeg må innrømme at jeg er mer oppdatert på båt enn bil.

 

Joda, masse nye biler med plasttank, uten at jeg tror det har noen betydning..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...