Kjetil Solheim Startet 5.November.2017 Link til dette innlegget Startet 5.November.2017 Hei Vurderer en båt (Riviera 925) med VP D6 310 og drev fra 2005 og 600-800 timer på motor. Hva bør jeg være obs på når jeg drar for å se? Og er det noe spesielt som jeg kan sjekke er utført i forbindelse med service? Det er litt manglende servicehistorikk på båten, og jeg må derfor forsøke å sjekke mest mulig før et eventuelt kjøp. Jeg har valget mellom D6 og KAD 300 i en annen båt.... og jeg er svært usikker på hva som er det fornuftige kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Ville uten tvil valgt D6 hvis den er bra behandlet. På en motor fra 2005 bør de fleste barnesykdommer være fikset. På D6 motor ville jeg sjekket: - Eksosbend, er det byttet til ny type med anode? - Varmeveksler - ladeluftkjøler er disse tatt ut og syrevasket, se evt. etter lekkasjer. (skal gjøres hvert 5. år. - Er sjøvannsfilter byttet til ny type med glasslokk - Er løpehjul skiftet til ny type av stål På DPH drevet ville jeg sjekket: - Er det nye shims av stål - Er hydraulikkslangene byttet, styresylindere og powertrim, sjekk om de er morkne/sprukket. - Er styresylinderne skiftet? - Propeller er hele og fine uten tæringsskader - Er det skiftet propellakseltetning? skal skiftes med jevne mellomrom. - Sjekk oljen på drevet at den ikke er grå da er det vann i olja. - Sjekk styringa, den skal gå svært lett hvis ikke må oljepumpa til styringa skiftes. Ble lang liste dette men er veldig fornøyd med min motor og drev av samme type fra 2008. Hvis ikke disse tingene er i orden ville jeg sjekket priser på å fikse det og gitt tilbud med fradrag eller avtalt at det fikses før handel. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Enig med alt Ally skriver. D6 gir et utrolig skyv. Har ikke erfaring med KAD 300 men god erfaring med D6 310 samme årsmodell. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 5.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Takk for gode svar! Jeg har lest noen skrekkhistorier om injektorer på de første D4 og D6. Er det noe jeg bør/kan sjekke? Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Ang. injektorer så vet jeg ikke, har ikke gjort noe med mine og har forstått at de aller fleste havariene skjedde tidlig i motorens leveår, så har motoren gått 6-800 timer så bør det være greit. Men skal du være helt sikker så ta kontakt med lokalt VP-verksted og hør med de. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.November.2017 Link til dette innlegget Svart 5.November.2017 Som tidligere ejer af to både med D6 og DPH fra samme generation (A-A) , så vil jeg råde dig til at lade et seriøst VP-værksted gennemgå motor og drev meget grundigt. Motoren i sig selv er fantastisk og du vil ikke fortryde valget af den, men det kræver, at alle fejl er rettet. Ud over hvad er nævnt, så vil jeg tilføje, at du bør se efter rustskader og tæring i bundkar, generator og startmotor (kommer efter saltvandslæk), motorrummet bør været rent og tørt, drevet skal tryktestes for læk mellem over- og underhus. Og mere, som en seriøs VP mekaniker har styr på. Men hvis tidligere ejer(e) har været seriøse og benyttet seriøse værksteder, så burde det være i orden. Og så er der ikke noget at betænke sig på. Løp og kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.