Jump to content

Tør man kjøpe VP D6 310 med drev fra 2005?

Kjetil Solheim

Recommended Posts

Hei

Vurderer en båt (Riviera 925) med VP D6 310 og drev fra 2005 og 600-800 timer på motor. Hva bør jeg være obs på når jeg drar for å se? Og er det noe spesielt som jeg kan sjekke er utført i forbindelse med service? Det er litt manglende servicehistorikk på båten, og jeg må derfor forsøke å sjekke mest mulig før et eventuelt kjøp.

Jeg har valget mellom D6 og KAD 300 i en annen båt.... og jeg er svært usikker på hva som er det fornuftige kjøpet.

Ville uten tvil valgt D6 hvis den er bra behandlet. På en motor fra 2005 bør de fleste barnesykdommer være fikset.

På D6 motor ville jeg sjekket:

- Eksosbend, er det byttet til ny type med anode?

- Varmeveksler - ladeluftkjøler er disse tatt ut og syrevasket, se evt. etter lekkasjer. (skal gjøres hvert 5. år.

- Er sjøvannsfilter byttet til ny type med glasslokk

- Er løpehjul skiftet til ny type av stål

På DPH drevet ville jeg sjekket:

- Er det nye shims av stål

- Er hydraulikkslangene byttet, styresylindere og powertrim, sjekk om de er morkne/sprukket.

- Er styresylinderne skiftet?

- Propeller er hele og fine uten tæringsskader

- Er det skiftet propellakseltetning? skal skiftes med jevne mellomrom.

- Sjekk oljen på drevet at den ikke er grå da er det vann i olja.

- Sjekk styringa, den skal gå svært lett hvis ikke må oljepumpa til styringa skiftes.

Ble lang liste dette men er veldig fornøyd med min motor og drev av samme type fra 2008. Hvis ikke disse tingene er i orden ville jeg sjekket priser på å fikse det og gitt tilbud med fradrag eller avtalt at det fikses før handel.

Som tidligere ejer af to både med D6 og DPH fra samme generation (A-A) , så vil jeg råde dig til at lade et seriøst VP-værksted gennemgå motor og drev meget grundigt. Motoren i sig selv er fantastisk og du vil ikke fortryde valget af den, men det kræver, at alle fejl er rettet. Ud over hvad er nævnt, så vil jeg tilføje, at du bør se efter rustskader og tæring i bundkar, generator og startmotor (kommer efter saltvandslæk), motorrummet bør været rent og tørt, drevet skal tryktestes for læk mellem over- og underhus. Og mere, som en seriøs VP mekaniker har styr på. 

Men hvis tidligere ejer(e) har været seriøse og benyttet seriøse værksteder, så burde det være i orden. Og så er der ikke noget at betænke sig på. Løp og kjøp!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...