Jump to content

Avfukter 2017: Meaco DD8L eller AllTemp Handy?


aroneid

Recommended Posts

Holder meg over 0 grader i båten. Vanntanker, rør, etc som jeg ikke vil ha frostsprengt. Sandstrømen avgir en del varme, så jeg trenger nok ikke mer varme enn den. Det er en rotasjonsavfukter, (uten kompressor) så den skal virke bra ned til ca 1 grad. Har fått en liten liter i bøtten siden i formiddag. Den har såvidt jeg ser alle funksjonene til Meaco'en

Link to post
Share on other sites

Da har Sandstrømen vært i drift i et døgn. Det er et par plussgrader i båten, og 3,5 liter vann i bøtten. Dugg og rim er borte fra vinduene i nesten hele båten. Fortsatt litt i akterkabinen som ikke får noen gjennomstrømning. På aluminiumslistene i underkant av noen vinduer var det vanndråper som var frosset til is. Disse er i ferd med å forsvinne. Gjenstår å se effekten av ioniseringen. Hvordan dette påvirker lukt, etc. Nå har jeg en bekymring mindre.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Alltemp TS140, det er en sorpsjonsavfukter. Denne varmer opp sorpsjonsfilteret og slipper fuktigheten ut som vanndamp gjennom en ventilasjonsslange som går igjennom skutesiden. Jeg har en 45 for stor trebåt og er meget fornøyd med jobben den utfører. I tillegg til å avfukte, sørger den også for god sirkulasjon av luft i fartøyet. Fartøyet er hermetisk tett (så godt som på ett slikt fartøy) og avfukteren har en egen slange hvor den suger luft fra utsiden, på den måten blir det litt overtykk i fartøyet og luften som kommer inn er ferdig avfuktet. Dette er vel kanskje ikke en optimal løsning med tanke på at den jobber stort sett kontinuerlig, siden jeg bruker den som ventilasjon i tillegg, men den kan stilles inn til å skru seg på hver 4 time for å "sniffe" på fuktigheten og på den måten holde det nivået som du stiller inn.

 

For min del er jeg meget fornøyd, fuktigheten "slår seg ikke" lenger og lukt og mugg problemer har gitt seg helt. Jeg har forøvrig også varme på kontinuerlig for å holde temperaturen på rundt 10-15 grader.

Link to post
Share on other sites

Jeg har benytte dd8l i noen år i vår båt.  Har den om bord hele sesongen utrolig greit å kunne starte denne når ungene kommer inn med våte klær og behov for rask klestørking.

I vinteropplag monterer jeg den opp ved vasken i pantry med drenering rett ut. Var litt plaget med is og slush i de kaldeste periodene tidligere. Prøvde i år et nytt tiltak ved å legge en frostsikringkabel i røret ut og overskytende kabel stripset jeg til innsug rist på dd8l. Dette har fungert effektivt og anbefales 

Link til frostkabel:

http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Radiator-og-varme/Frostbeskyttelse/Frostsikringskabel-2000030002/

Link to post
Share on other sites

https://www.jula.no/catalog/bygg-og-maling/oppvarming-og-ventilasjon/luftforbedring/elektriske-luftfuktere/absorpsjonsavfukter-417065/

 

Denne har jeg hatt i 2-3 år nå fast montert i båten og har gått kontinuerlig. Har gjemt den vekk i teknisk rom under sofa i cabin, med luft in/ut og drenering rett ut skuteside.

Fordelen med denne er at den starter der den slapp dersom det er strømavbrudd. Jeg hadde en sandstrøm ala maeco tidligere, men såvidt jeg husker startet den ikke opp igjen etter strømavbrudd. Den avgikk med døden etter et stygt fall i trappen:lol:

 

Mer om avfuktere fra RS i dag:

https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=http%3A%2F%2Ftr.anpdm.com%2Ftrack%3Ft%3Dc%26mid%3D20433026%26uid%3D1014017715%26%26%26https%3A%2F%2Fwww.redningsselskapet.no%2Fsikker-til-sjos%2Fholder-baten-torr%2F%3Futm_campaign%3Dunspecified%26utm_content%3Dunspecified%26utm_medium%3Demail%26utm_source%3Dapsis-anp-3&data=02|01||8ad9b140a2c446b23a6108d555a3b2ad|84df9e7fe9f640afb435aaaaaaaaaaaa|1|0|636509083911244294&sdata=u1a0XqBkgIQ6CpfEcd34zJXL18iXSyJjzBX1ENE9kOI%3D&reserved=0

Link to post
Share on other sites

Jeg har både Sandstrøm til 2000 kr og Meaco DD8L. Kjøpte Sandstrømen etter jeg ble lei av å sende Meacoen til reparasjon, den har feilet 3 ganger. De fungerer på nøyaktig samme måte og har akkurat de samme funksjonene, hvorfor betale nesten det dobbelte for Meacoen?. Har hatt Sandstrømen i et år nå, den har enda ikke feilet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

 

 

Asbjørn2 skrev On 7.1.2018 at 22.05:

Jeg har både Sandstrøm til 2000 kr og Meaco DD8L. Kjøpte Sandstrømen etter jeg ble lei av å sende Meacoen til reparasjon, den har feilet 3 ganger. De fungerer på nøyaktig samme måte og har akkurat de samme funksjonene, hvorfor betale nesten det dobbelte for Meacoen?. Har hatt Sandstrømen i et år nå, den har enda ikke feilet.

 

Hva heter Sandstrømen som tilsvarer DD8L ?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
Sjøfnugg skrev On 10.11.2020 at 20.06:

Regner med det er denne som omtales. Jeg brukte den forrige vinter. Satte den inn igjen i helga. Ligger nå på 55% luftfuktighet. Tok et par dager å komme dit. Bergensklima og lukket båt.

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e#

Blåser liv i gammel tråd, håper det er greit :)

Vurderer denne Sandstrøm-saken selv, men lurer på hvordan man gjør det med drenering. Kan gå 7 dager mellom hver gang jeg er på båten. Fyller tanken seg i løpet av de dagene? Finnes det noe opplegg for kontinuerlig drenering/tømming? 

Link to post
Share on other sites

Det er tilkobling for slange, den fulgte med min maskin. Eg har foreløpig ikke testet, er innom oftere.

Jeg har lukket båt, stenger ventiler når den er på, men helt tett blir det jo ikke.

Men holder ofte lenger enn en uke før den er full hos meg.

Link to post
Share on other sites

Noen som har peiling på hvor lang denne slangen kan være før pumpa på Sandstrøm-avfukteren får problemer? Lurer på om jeg får slangen ut kalesjen og over bord. En litt mindre smart ide er å la slangen gå ned i kjølen hvor jeg har en lensepumpe med nivåvakt som pumper ut. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...