Jump to content

"Vi spiser for lite makrell, skal få hjelp"


Gudrun

Recommended Posts

Stemmer nok det. Når jeg jobbet i fiskeforretning var det svært få som kjøpte makrell, og de som kjøpte var eldre mennesker. Selvfølgelig endel som fisker dette selv, men til rundt 50kr kiloen så er det en fantastisk fisk. Virker som de fleste ikke helt vet hvordan de skal tilbrede dem og med prisen tror mange det er dårlig fisk? Artig og sett om flere fra overklassen hadde kjøpt til 329kr kiloen. Ikke negativt ment, men ser trendene at mange sommergjestene velger heller piggvar/kveite eller tunfisk og de dyrere alternativene.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Spiser bare selvfisket Makrell!  godt å grille!   ellers er det godt å koke den i laurbærblad og spise den kald dagen etter!   Vi har ganske bra Coop ferskvaredisk, men selvfisket ved hytta er desidert best og best kvalitet

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Spiser også bare elvfisket makrell og da gjerne som gravet! Like deler salt og sukker samt litt pepper. Filet mot filet med masse dill over/under/i mellom og lett trykk. Snus hver morgen og kveld, kjølehjørne er topp, men kjøleskap går også bra. Tre til fem dager så er den klar for å bli spist. SKjæres i tynne skiver, leges på flatbrød og med søt/sukret sennep på. En kald pils og som en snack eller forrett på sommeren, helt himmelsk!

 

Og jeg tar den også gjerne røkt eller stekt og som Bigmac beskrev det hva tilbehør angår!

 

Og det som ikke blir spist etter å ha ligget en stund i fryseren er jo utmerket teinemat?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Makrell er nydelig mat i alle fasonger. Dessverre nekter fruen (som kommer fra Kristiansund) at makrell kommer over dørstokken hos oss, - makrell er ufisk for henne. I "gamle dager" ble det sagt at det mørke kjøttet i makrellen kom av at den spiste lik! Spesielt ille var det under krigen og efterpå i Oslofjorden der mange tyskere druknet etter at Blücher ble senket. Spise fisk som hadde spist døde tyskere? Fy og fy!!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er en del myter ja om at makrellen spiser døde folk!!  men Torsk og Sei gafler jo i seg det meste den og!  Mye rart som er funnet i Torskemager og!  Men lokale folk og eldre generasjonen spiser som regel ikke Makrell nei! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Makrell er en favoritt. Fisker selv. Må bløgges umiddelbart. 

 

Graving, da liker jeg 40% salt og 60% sukker. Samt litt dill. Vakumpakker og legger i kjøleskapet. 

 

Ellers røyking, steking, og faktisk i fiskesuppe (sammen med hvit fisk). 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Her i nord var makrell ganske så ukjent for oss for inntil noen år siden. Hørte første gang makrell ble fanget utenfor tromsø for ca 20 år siden. I begynnelsen var det både spennende og morsomt å få den, men nå i dag er den blitt en plage. Jeg fisker litt sei og torsk selv men makrellen ødelegger hele moroa. Når makrellen først kommer så er det helt umulig å få noe annet på kroken. Du får den ikke nedi havet før den jæ... makrellen har rendt på. Du vet det er torsk nede i havet og du ser den på loddet, men det er steike hakke umulig å nå den på grunn av denne ufesken :) Synes heller ikke den smaker godt. Den er jo så feit at det regelrett smaker tran av den. Nei æsj, sier nå jeg. Denne klarer jeg meg uten. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...