Jump to content

saga 27, defroster for frontrutene fra kjølevann?

eysteind

Recommended Posts

Jeg følger også, da jeg ikke har funnet noen løsning for å føre luft frem til vinduene. Nå har jeg en elektrisk vifte med varme mot vinduet fremfor førerplassen. Jeg hørte en gang om en som hadde lagt et rør/slange under vinduene med hull for utblåsing av luft, men aner ikke hvordan han fikk frem luften fra en defroster.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I bil er defrosterslanger ned til 25-30 mm ikke uvanlig. Hvorfor skal ikke dette gå greit i båt? 

Jeg ser for meg et stivt 30 mm rør under vinduene med dyser/hull fordelt der det trengs. Kombinert med slanger ned til gulv nivå med vanlig dimensjon og stenger dyser.  Da kan man regulere luftstrømmen til vinduet med å åpne eller stenge ved beina.

En defroster er ikke som en dieselvarmer som må bli kvitt varmen sin. Defrosteren blir ikke varmere enn kjølevannet uansett hvor mye man struper luftstrømmen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det viktigste er å hente luft utenfra. Om en ikke vil lage hull i skroget er en mulighet å føre inn inntaksslange til inntak motorrom (men ikke så nær motorrom at en får varm luft med oljedamp derfra da). Jeg la opp defroster i en Nidelv 750 sport jeg hadde en gang i tida. Brukte en bred og flat kabelkanal i plast for å føre lufta under kartbordet/over kledning i dasstak og frem til to runde dyser med slike vinger i. Virket helt middels inntil jeg fikk tak i stusser på inntak til defrostervifte og førte en slik spiralslange fra defroster til innsida av luftinntak motorrom. Da ble det vei i vellinga. Ang effekt så ville jeg gått etter størrelse og valgt den kraftigste defrosteren du får som kan plasseres nært dysene, muligens under instrumenter/kartbordet på en Saga 27? Hvis det ikke er noen hulrom under vinduene en kan føre slanger/rør i må den ‘minst stygge’ løsningen vel være å plassere en kanal/rør som kan varmes og formes slik at den blir liggende rett under rutene så langt frem som mulig. Ville dog sett på løsning for å strupe utblåsning nærmest defroster, ellers blir det slapt i andre enden.

La også merke til at det lå en dansk Saga 27 til salgs for en stund siden som hadde defrosteranlegg. Kanskje smart å ta en telefon til Selje og spørre om/hvordan de har løst det hvis det har vært montert originalt?

Redigert av Fantino (see edit history)
Lars H. skrev for 3 timer siden:

Om en struper ned varmluften, burde det val likevel være nok for å fjerne dugg? En trenger vel ikke 4kW til det?

Nettopp! Selv en halv kilowatt burde funke  til dette. Det burde komme plenty luft gjennom et slikt rør med original vifte. Null problem.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Min elektriske BT vifte med varme (100W) har absolutt ingen problemer med å holde det vinduet den er plassert under duggfri, og den har selvfølgelig ingen slange for å hente luft utenfra. Men skulle jeg ha to til for de to andre vinduene, begynner det å bli stort strømtrekk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Wallas Service skrev for 10 timer siden:

Hjelper ikke å "peise på" med varme.

Jo det hjelper å "peise på" med varme slik at temperaturen på innsiden av selve vindusglasset stiger. Tar du et glass med Wisky on the Rocks inn på badet når du har dusjet, dugger det garantert på utsiden av det kalde glasset. Det skjer det ikke om du tar med deg et varmt glass med Irish Coffe inn på badet, he he.

Sant nok, men det hjelper utrolig godt når lufta som blåser på det kalde glasset ikke er mettet med fuktighet. Hadde en slik 12V vifte fra BT i Nidelven jeg nevnte men den gjorde ikke jobben, laget bare et lite kikkhull som var alt for lite siden en satt ganske langt bak vindskjermen. Det gav mer effekt å gløtte på kalesje fremme og bak slik at jeg fikk gjennomstrømming av luft. 

Noen som har forsøkt dette produktet fra annerkjente AutoGlym?

glass_polish.jpg.3c346ea9b185011e51641acf0de9fc1f.jpg

Her video om produktet. (NB! Jeg har ingen egen kobling til firmaene)

http://kreativeideer.no/bilpleie-hvordan-unnga-dugg-pa-ruta/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...