eysteind Startet 8.November.2017 Link til dette innlegget Startet 8.November.2017 Hei! Noen som har et smart løsning for å få defroster til frontrutene til en Saga 27? Vil helt ha varme fra motoren, og ikke slike elektriske vifter. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Har en slik i Balticen. Vet ikke helt hvor kraftig, men ligner på denne https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-10-kw#.WgQeKaCh3qA Blåser bra, men har bare ett utløp opp mot vinduene, og resten ned i kabinene. Det ene mot vinduene er for lite til å ta bort duggen om det er skikkelig fuktig. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Sanztra Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Følger denne, da jeg gjerne skulle hatt noe tilsvarende og er litt i beit på hvor/hvordan det skal føres opp til vinduene på Sagaen. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Lars H. Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Jeg følger også, da jeg ikke har funnet noen løsning for å føre luft frem til vinduene. Nå har jeg en elektrisk vifte med varme mot vinduet fremfor førerplassen. Jeg hørte en gang om en som hadde lagt et rør/slange under vinduene med hull for utblåsing av luft, men aner ikke hvordan han fikk frem luften fra en defroster. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sanztra Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Har sett bilde av en som på badet har luftslange under taket (kom inn i badet på styrbord side, husker ikke i hvilken høyde), og så gjennom opp til styrbord frontvindu. Sitér dette innlegget xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen Link to post
Fjordgubbe Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Problemet er som oftast plass til denne luftslangen om den skal ligge skjult, og det skal den. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 Fjordgubbe skrev 57 minutter siden: Problemet er som oftast plass til denne luftslangen om den skal ligge skjult, og det skal den. Den mååå jo ikke det men finest skjult? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 9.November.2017 Link til dette innlegget Svart 9.November.2017 På min båt var det standard med luftvifter uten varme. Det holder duggen borte uten problemer. Men nå er min båt lukket - jeg vet ikke hvor stor forskjell det blir på dugg da. Men det ville vært lettere å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 10.November.2017 Link til dette innlegget Svart 10.November.2017 11 hours ago, boble65 said: Den mååå jo ikke det men finest skjult? Du har sjølvsagt rett. Kan bli bra ope og om det vert gjort veldig pent. No avheng dette sjølvsagt av båten elles. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 10.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.November.2017 Tror nok eneste løsningen blir å legge synlige rør. Da spørst det bare hvor tykk røret bør være. Den enkleste er nok å montere defroster på babord side og så føre rørene opp inn i kabinen gjennom skapet der. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 10.November.2017 Link til dette innlegget Svart 10.November.2017 Varmluftslangene er vel 60mm. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.November.2017 Link til dette innlegget Svart 10.November.2017 Hva med mange bekker små som kommer fra en stor Å. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fjordgubbe Svart 11.November.2017 Link til dette innlegget Svart 11.November.2017 Ville brukt to på 50mm om det er trangt. Noko minder er vel ikkje tilrådeleg. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 I bil er defrosterslanger ned til 25-30 mm ikke uvanlig. Hvorfor skal ikke dette gå greit i båt? Jeg ser for meg et stivt 30 mm rør under vinduene med dyser/hull fordelt der det trengs. Kombinert med slanger ned til gulv nivå med vanlig dimensjon og stenger dyser. Da kan man regulere luftstrømmen til vinduet med å åpne eller stenge ved beina. En defroster er ikke som en dieselvarmer som må bli kvitt varmen sin. Defrosteren blir ikke varmere enn kjølevannet uansett hvor mye man struper luftstrømmen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Enig, gå til er hoggeri kjøp et varmeregister med vifte og så bygg den om til noe alla skotørker. Laget noe slikt med tre løp for 30 år siden funger enda. total pris den gangen kr.75. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Fjordgubbe Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Trur det er plassen som her er største problemet, men let seg sjølvsagt løyse. Ein defrostar kostar ikkje allverden. Stryper ein ned på røyrdimmensjonen må ein auke luftstrømmen tilsvarande med kraftig vifte, men det let seg sjølvsagt gjere. Kompromi her og som vanleg. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Om en struper ned varmluften, burde det val likevel være nok for å fjerne dugg? En trenger vel ikke 4kW til det? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 (redigert) Det viktigste er å hente luft utenfra. Om en ikke vil lage hull i skroget er en mulighet å føre inn inntaksslange til inntak motorrom (men ikke så nær motorrom at en får varm luft med oljedamp derfra da). Jeg la opp defroster i en Nidelv 750 sport jeg hadde en gang i tida. Brukte en bred og flat kabelkanal i plast for å føre lufta under kartbordet/over kledning i dasstak og frem til to runde dyser med slike vinger i. Virket helt middels inntil jeg fikk tak i stusser på inntak til defrostervifte og førte en slik spiralslange fra defroster til innsida av luftinntak motorrom. Da ble det vei i vellinga. Ang effekt så ville jeg gått etter størrelse og valgt den kraftigste defrosteren du får som kan plasseres nært dysene, muligens under instrumenter/kartbordet på en Saga 27? Hvis det ikke er noen hulrom under vinduene en kan føre slanger/rør i må den ‘minst stygge’ løsningen vel være å plassere en kanal/rør som kan varmes og formes slik at den blir liggende rett under rutene så langt frem som mulig. Ville dog sett på løsning for å strupe utblåsning nærmest defroster, ellers blir det slapt i andre enden. La også merke til at det lå en dansk Saga 27 til salgs for en stund siden som hadde defrosteranlegg. Kanskje smart å ta en telefon til Selje og spørre om/hvordan de har løst det hvis det har vært montert originalt? Redigert 12.November.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Lars H. skrev for 3 timer siden: Om en struper ned varmluften, burde det val likevel være nok for å fjerne dugg? En trenger vel ikke 4kW til det? Nettopp! Selv en halv kilowatt burde funke til dette. Det burde komme plenty luft gjennom et slikt rør med original vifte. Null problem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Min elektriske BT vifte med varme (100W) har absolutt ingen problemer med å holde det vinduet den er plassert under duggfri, og den har selvfølgelig ingen slange for å hente luft utenfra. Men skulle jeg ha to til for de to andre vinduene, begynner det å bli stort strømtrekk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Wallas Service Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Hjelper ikke å "peise på" med varme. Luftsirkulasjon er viktigere. Har godt med varme i kupéen (i bilen), dugger som bare det under spesielle forhold. Et lite gløtt på sideruta og duggen forsvinner. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Fantino Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Det skiller ikke fryktelig mye på prisen på disse defrosterene så hvis jeg skulle ryke på en sånn jobb ville jeg tatt med meg bonusen det er å legge et par uttak andre steder i båten også. En fornuftig billigversjon kunne være å få fatt i et passende varmeapparat fra en nyere bil fra ‘huggeren’. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Wallas Service skrev for 10 timer siden: Hjelper ikke å "peise på" med varme. Jo det hjelper å "peise på" med varme slik at temperaturen på innsiden av selve vindusglasset stiger. Tar du et glass med Wisky on the Rocks inn på badet når du har dusjet, dugger det garantert på utsiden av det kalde glasset. Det skjer det ikke om du tar med deg et varmt glass med Irish Coffe inn på badet, he he. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Sant nok, men det hjelper utrolig godt når lufta som blåser på det kalde glasset ikke er mettet med fuktighet. Hadde en slik 12V vifte fra BT i Nidelven jeg nevnte men den gjorde ikke jobben, laget bare et lite kikkhull som var alt for lite siden en satt ganske langt bak vindskjermen. Det gav mer effekt å gløtte på kalesje fremme og bak slik at jeg fikk gjennomstrømming av luft. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Noen som har forsøkt dette produktet fra annerkjente AutoGlym? Her video om produktet. (NB! Jeg har ingen egen kobling til firmaene) http://kreativeideer.no/bilpleie-hvordan-unnga-dugg-pa-ruta/ Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.