Fantino Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Har aldri prøvd det stoffet, men brukte sånn ‘Miraculin’ tror jeg het. Funket ikke allverden og gav litt ‘fettslør’ på rutene. Å gni rutene gullrene med rødsprit og tørkepapir var det jeg endte opp med, det virket som om det hjalp litt. Og et gammelt kjerringråd jeg ikke har prøvd men hørt er å gni rutene rene med avispapir. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Jeg vet ikke om det finnes fremdeles, men før var det noe som het "duggklut". Det var en klut innsatt med en eller annen såpe. En slik lager en selv ved å dyppe en myk klut i sterkt Zalo-vann (Zalo, allemans venn) og la den tørke. Når en da gnir over en rute med dog med denne kluten, forsvinner duggen og holder seg borte resten av turen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fjordgubbe Svart 14.November.2017 Link til dette innlegget Svart 14.November.2017 19 hours ago, Lars H. said: Jeg vet ikke om det finnes fremdeles, men før var det noe som het "duggklut". Det var en klut innsatt med en eller annen såpe. En slik lager en selv ved å dyppe en myk klut i sterkt Zalo-vann (Zalo, allemans venn) og la den tørke. Når en da gnir over en rute med dog med denne kluten, forsvinner duggen og holder seg borte resten av turen. Dei nye duggklutane verkar ikkje. Har prøvd med salmiakk, det verkar, men luktar noko forferdeleg. Dette med zalo skal eg prøve. Veldig interessant. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.November.2017 Link til dette innlegget Svart 14.November.2017 Du kan faktisk bare ta en liten dråpe på en finger og gni den utover ruten med hånden. Zalo bryter overflatespenningen i duggdråpene. Og disse triksene hjelper selvfølgelig også på speilet på badet hjemme, greit å teste der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Carry_On_Wayward Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Airborne defrosting is an old technique, ISO standard calls for 42°C air blown at a certain angle (30°ish) towards the window at a high velocity. they are noisy, dry out the air and require a strong fan and duct work. I would recommend changing to double panel glass and heated windows, but might have a slightly negative affect on visibility (minimal), along with a positive affect on insulation. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 No har ikkje eg Saga 27, som er ein særdeles praktisk og fornuftig båt som eg har stor sans for, men slikt er likevel kjekt å fundere på. Stundom finn ein på noko smart og. Og no har du sett heile baatforumet på saka. Men ikkje alle kjenner den like godt. Kva med nokre bilde? Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Doble glass med varme tenker jeg koster endel i forhold til en defroster ? har eber som har kanaler opp til vindu og defroster som bruker noen av di samme kanalene jeg bare veksler over med spjeld. Så har jeg defrost når motor ikke går også? Sitér dette innlegget Link to post
Carry_On_Wayward Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Boble65, I agree, det är mye peng for uppvärmt glas och byte av det, men det är mindre energi behov och mindre ljud, kanske ikke ett problem om det är motorbåt. Når jeg tenker båt så har det seil ;) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 Nei når motoren går så høres ikke defroster og når motor er av så er det lite lyd av dieselvarmer? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 9.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2017 (redigert) Walter_S hadde et sånt synlig røropplegg for defroster med en "Reodorløsning" som varmekilde. Effekten av dette var ette hans utsgan god. Kan brukes til inspirasjon til egne løsninger! Redigert 9.Desember.2017 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.