Jump to content

tv antenne som DAB antenne?

seilfred

Recommended Posts

Hei,

Jeg har veldig dårlig greie på DAB, og har et kort spørsmål til de som evt forstår seg på det:

Jeg har fra før av en slik tv-antenne i mastetoppen http://tempobaadudstyr.dk/product/bantentvantenne-27063/ ,men bruker den ikke da jeg har kasta ut tv´n. Kan den brukes til DAB-radio??  Mulig jeg er helt ute å kjøre her, men vil gjerne forstå dette bedre..

Redigert av seilfred (see edit history)

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

DAB+ i Norge fåregår i området 220 - 240MHz, så den antennen din burde kunne brukes til DAB+. Jeg bruker selv en lignende Glomex-antenne til DAB+.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

toholthe skrev for 9 timer siden:

Min tv antenne var tidligere koblet til FM. Kjøpte denne splitteren på ebay og det fungerer bra.

https://m.ebay.com/itm/DAB-Antenna-Aerial-Splitter-Adapter-Cable-SMB-RA-RF-Connector-Car-Radio-Active/172452019085?_mwBanner=1

Det finnes også aktive slike splittere.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Roger jo skrev for 1 time siden:

Ja. guttungen hadde elendige Rikstv dekning fikk ikke NRK bare noen få kanaler.

Men med denne full Rrikstvdekning inne i stua om det er antenna eller forsterkeren ????

https://seatronic.no/glomex-nashira-37-cm-tv-antenne-med-auto-gain

Det forundrer meg ikke. Det har vært flere tråder her på forumet om problemer med å stille inn den tidligere manuelle forsterkeren (se bilde nedenfor) som ble levert med Nashira antennen tidligere. Skulle den stilles på max,  nesten helt nedskrudd, eller helt i bypass stilling? Selv ga jeg opp hele forsterkeren og bruker en annen som fulgte med en diger takantenne jeg hadde.

Som linken til Roger Jo viser, leverer Seatronic nå Nashira antennen med denne AGC (automatic gain control) forsterkeren/splitteren. men jeg kan ikke se at de selger denne separat, noen som vet hvem som gjør det?

glomex_amplififer_man.jpg.89485950806bb50614ade11a65bb3e81.jpg

Lars H. skrev 1 time siden:

glomex_amplififer_man.jpg.89485950806bb50614ade11a65bb3e81.jpg

Den forsterkeren er Ok den mellom 50 og 80% det er der jeg bruker den, skjelen at det er nødvendig å røre den, hender at den må stilles ned hvis en er for nærme senderen.

Den nye  Aktiv antenneforsterker må da Seatronic  kunne skaffe hvis en spør de er jo forhandler.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Dykker skrev 40 minutter siden:

Det er ikke AGC (det krever f. eks pilottone på forsterkere). På Glomex forsterkeren du henviser til, står det TV Antenna Gain Control.

Altså manuell innstilling av forsterkningen vha hjulet. 

Det var vel akkurat det jeg skrev, at den gamle forsterkeren jeg la ut bilde av er "manuell", altså uten AGC, noe som den nye boksen har.

Roger jo skrev 39 minutter siden:

Den nye  Aktiv antenneforsterker må da Seatronic  kunne skaffe hvis en spør de er jo forhandler.

Jo da, jeg skal sende en mail til min kontaktperson hos Seatronic over helgen, ble først oppmerksom på enheten nå i helgen.

Nå har jeg hatt kontakt med min man hos Seatronic. Han er pt. på messe i Amsterdam og skal ha møte med Glomex der han skal diskutere denne nye løsningen med dem på torsdag. Han var helt klar over situasjonen med misnøye av den gamle løsningen.

Det skal jeg gjøre når jeg vet noe mer. Han skulle diskutere pris og hvilke versjoner av antennen den den egner seg for. Jeg kommer tilbake.

• 2 måneder senere...

Da har jeg fått den nye Glomex forsterkeren (type.nr. 50023/14) med AGC i hus og testet litt mot to eldre Glomex forsterkere, en med type.nr. 50023/98EC, og en nyere med bypass funksjon type.nr. 50023/98. Se bildet nederst. Antennen jeg testet med er en 25cm Glomex tallerkenantenne som jeg plasserte opp i en overlyskuppel over stuen i 2. etg. slik at den fikk ganske så god sikt i alle retninger. Se bilde av dette også.

Jeg har ikke noe RiksTV abonnement, så det ble kun testet mottak av NRK kanalene på kanal 52 of frikanaler på kanal 46 (Tryvannsenderen).

Alle boksene ga greit signal, men den nye forsterkeren ga best signalkvalitet og høyest signalstyrke inn på TV'n, kvalitet 99% og signalstyrke 88%.

Bypass funksjonen på den nest eldste fungerte også, men med varierende kvalitet rundt 70% og signalstyrke rundt 68%.

Begge de gamle ga omtrent samme resultater som den nye når de ble skrudd til max. For den nest eldste, den med bypass, økte kvalitet og styrke jevnt etter som jeg dreide på regulatoren fra min til max posisjon. Den eldste oppførte seg rart. Helt nedskrudd ga den som forventet null ut. Det fortsatte til jeg hadde dreid opp ca. en fjerdedel, men da spratt signalet helt opp til max for resten av området.

Konklusjon? Her hjemme er jeg best fornøyd med den nye forsterkeren, men hvordan den fungerer i båten under vanskelige forhold, står tilbake å teste når båten kommer på vannet om snaue to måneder.

glomex_25cm_antenne.jpg.84389825f3782a0ebf29400f5b247b6a.jpg

glomex_forsterker_x3.jpg.7f1840cb3ed0dd7dbf020a7562015e02.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...