willy kvalvær Startet 8.November.2017 Del på Facebook Startet 8.November.2017 må kjøpe 2 nye batterier til våren må begge batteriene være av samme størelse Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "batteri". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.November.2017 Del på Facebook Svart 8.November.2017 Spørs hvordan opplegget ditt er koblet det. Men du må forandre på overskriften, ellers blir tråden stengt. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 8.November.2017 Del på Facebook Svart 8.November.2017 To batteri som er 12 volt kvar kan enten seriekoblast og blir då 24 volt, eller det kan paralellkoblast til ein større 12 volt batteribank. For seriekobling til 24 volt må batteria vera so like som mulig, samme produsent, alder, størrelse og helst samme batchnr. Her er det ogso viktig å sei at der skal ikkje vera noka midtuttak til "denne lille 12 volt dingsen" Det midtuttaket vil då på sikt føra til at det batteriet som blir litt tappa, aldri blir heilt fullt, mens det andre blir overlada. Begge deler knekker batteriet før tiden. For paralellkobling er det litt enklare, der er det slik at to like batteri kan paralellkoblast uansett størrelse. Og med like meiner eg bly/syre, AGM eller Gel, men ikkje miksa forskjeller her. Sitér dette innlegget Link to post
Randesund39 Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Hvor mange ganger jeg har annbefalt baatplaasen som "nettstedet der du får faktiske spesialist svar", har jeg mistet tellingen over. Feks det Dinamo skriver over her, i og med at det står ubestridt, kan dermed anses som "spesialist løst". For dette er vi andre "dødlige" svært så glade. I alle fall jeg :-) Lærer noe nytt ved hvert besøk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 15.November.2017 Del på Facebook Svart 15.November.2017 Tegningen viser opp/utlading av stort og lite batteri i parallell. Batteriene er symbolisert ved to vannfylte kar, ett stort og ett lite. 12.7 volt er fullt batteri, 11.7 volt tomt. Volum av kar = kapasitet (AHr) på batteri Vanntrykk i bunnen av kar = batterispenning Trykk på vann inn = ladespenning Avdampning = selvutladning Det lille kan ikke gå tomt før det store. Heller ikke lades opp fortere.: (Fra dette innlegget) Sitér dette innlegget Link to post
Uglesett Svart 15.November.2017 Del på Facebook Svart 15.November.2017 Her vil jeg svare at det ikke har noen betydning overhodet. Når batteriene blir paralell koblet er det å anse som ett batteri. Man bare øker kapasiteten. Batteriene bør ha samme kvalitet. Hvis man kobler sammen et 110 ah og et 75 ah får man 185 ah...ikke noe hokuspokus pokus.... Sitér dette innlegget Link to post
Barnato Svart 29.November.2017 Del på Facebook Svart 29.November.2017 enig med ugla, de lille vil på et punkt bli mata av det store. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.