Jump to content

Elektroniske kart


MB Karen

Recommended Posts

Noen som vet hvem som forhandler disse i Norge?? (se link)

 

http://www.busse-yachtshop.de/da_navionics.html

 

:smiley:

På dine vegne sendte jeg nettopp følgende mail til firma:

 

"Ein Bekannter von mir hat gerade ein neues Boot gekauft, und hat dann diese Frage: haben Sie in Norwegen einen vertreter für diese Karten?"

 

Så vil det vise seg om og hva de svarer ....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kartbrikken skal benyttes i en Koden 2020 GTD, og de er fysisk like de som vises på linken.

 

Ut fra siden til Seatronic så virker det som om disse karene blir levert på cd!!

 

Tyskkunskaper kan være nyttig, takker og bukker Poseidon.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Kartbrikken skal benyttes i en Koden 2020 GTD, og de er fysisk like de som vises på linken.

 

Ut fra siden til Seatronic så virker det som om disse karene blir levert på cd!!

 

:smiley:

Nei, det stemmer ikke - men siden til Seatronic er veldig dårlig. Det er Belanor eller Belamarin som er importør i Norge, tror jeg.

 

Men du kan vel like gjerne bestille fra Tyskland?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

MB Karen,

 

Jeg var for moro skyld inne og kikket litt igjen på den tyske siden. Det ser ut for at til din Koden GTD-2020 leveres kartene i "kredittkortstørrelse" og de koster 119 Euro pr stk. Når jeg ser på dekningsområdene så kommer det til å bli en kostbar fornøyelse ....

 

Hvis du selv går inn på denne linken:  

 

http://www.busse-yachtshop.de/karten/navio..._nordsee-s.html

 

og ser på oversiktskartet, så kan du merke deg at det kun er områdene angitt med sluttsiffer "16" som er aktuelle for din Koden  -  ikke de som er merket "32"  -  og dermed går du glipp av store deler av Ryfylke   :smiley:

 

Men, men, de har kanskje mer under utarbeidelse ....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

MB Karen,

 

Svaret fra Tyskland lyder:

 

Sehr geehrter Herr Welde,

 

vielen Dank für Ihre Anfrage.

Ich kenne keine Stelle in Norwegen wo Sie die Navionics Karten bekommen können.

 

Wir versenden auch nach Norwegen ohne MwSt. per Vorkasse zzgl. 10 Euro Versandkosten.

 

MfG

Matthias Busse

 

I norsk klartekst blir det at han angivelig ikke kjenner til norske forhandlere, men at han gjerne sender til Norge, uten MVA og med et påslag på 10 Euro i forsendelsesomkostninger. Varene sendes pr oppkrav.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

På den siden hvor 409XL er vist finner jeg ut fra din Koden 2020 teksten:

 

"Nicht in der Größe XL lieferbar! Stellen Sie sich Ihre Fahrtgebiete mit kleineren Karten zusammen."

 

Det betyr på norsk at Størrelsen XL ikke kan leveres (til Koden). Sett derfor sammen Deres fartsområde ved hjelp av mindre kart.

 

Dermed er vel den muligheten stengt, men den norske siden du viste til hadde jo de samme kartene, i nyere utgave, til og med sentrale deler av Ryfylke   -   så det er kanskje bare tyskeren som ikke ønsker å oppgi den norske "konkurrenten"?

 

Jeg tror iallefall at du bør sjekke nærmere hvordan det ligger an med de norske brikkene i forhold til din Koden 2020, før du gjør noe annet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

De brikkene som passer Koden GTD-2020 kalles Navionics micro chart. XL brikker leveres ikke på micro chart.

 

Det står også at "Bis max. 16 MB.  Nur für die Kartenmodule ...T16, nicht für ...T32 Gebiete."

 

Selv om jeg ikke kan tysk, forstår jeg det slik at det bare er 16MB minne på microchart brikkene, og at du derfor bare kan få tak i de kartene som slutter på "16" på microchart formatet. (Som Poseidon skrev.)

 

Ryfylke er dessverre et kartsett av typen "32", og jeg ser du kommer fra Sandnes, så det ser jo litt mørkt ut...?

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå prøvd e-k en stund, og det er jo ganske morsomt. BBS kartene fra Maptech virker jo bunnsolide ang. nøyaktighet alle veier. Får håpe at ikke Kartverket har bommet noen steder. Og sammenkoblet til en GPS er en over i en ny dimensjon i.f.t  løsark.

Morsomt..

Link to post
Share on other sites

Du har i hvert fall valgt de beste kartene. Etter det jeg har hørt, er f.eks. Garmins Bluechart kart de dårligste. Og dyreste!

Klare meninger du gir uttrykk for! Selv synes jeg spørsmålet om kvalitet og pris på kart er en veldig omfattende og vanskelig sak å sette seg inn i. Derfor har jeg startet denne tråden: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1053378292 hvor jeg i utganspunktet sammenlikner *pris på elektroniske kart* og forsøker å få frem hva forskjellige kart koster for sammenlikningsbare områder. Men selv noe såpass *objektivt* som dette er ikke enkelt.

 

Hvordan vet du at BBS kartene fra Maptech er de beste? Hva legger du til grunn for konklusjonen din? Jeg skal ikke gi karakter til disse kartene, for jeg har aldri sett noen av de. Det fremgår i markedsføringen av disse at de er skannede versjoner av den norske kartserien. De er følgelig av typen *rasterkart*. Det vil si at de gjengir akkurat samme informasjon som papirkartene. Om du zoomer inn/ut ser du akkurat det samme alltid, men til forskjellig forstørrelse. Hvis forstørrelsen er større enn i originalkartet, blir bildet ikke tydeligere, det kan vel snarere bli diffust.

 

Det er meget mulig at BBS kartene fra Maptech kan være blant de bedre rasterkartene. De vil i såfall gjøre god nytte for som baserer seg på en PC-laptop løsning ombord. Men i tillegg behøver du et program til kartene. Foreløpig er det vel ogaå slik at det er bare Maptech's eget program som kan kjøre siste versjon av Maptech's BBS kart. Dessuten har Maptech begrenset dekning av norske-kysten (stopper ved Ålesund).

 

Det er ikke riktig som du sier Tore_L at Garmins Bluechart er de dyreste! Så langt jeg har funnet sammenlikningsdata er de faktisk blant de billigste, sjekk via linken ovenfor.

 

Garmins Bluechart kommer i pris ut nokså likt med BBS fra Maptech. I tillegg er Bluechart et vektorisert kart, det betyr bl.a. at forskjellig informasjon kommer opp ettersom du zoomer inn/ut med dette kartsystemet. Bluechart inneholder mere informasjon enn det som er tilgjengelig på et skannet rasterkart. Bluechart for strekningen Lista - Oslo - syd av Göteborg gjengir generelt i målestokk 1:30000 mens rasterkartene her oppererer med 1:50000. Bluchart har mange områder basert på spesialkart med langt mindre målestokk. BBS har også skannede spesialkart. Men uansett, vektoriserte kart er som system en bedre løsning med de muligheter som datateknologien har, - jeg tenker på kartplotter funksjonalitet.

 

Det er bra om manges erfaring med elektroniske kart kommer frem her på båtplassen. Stå på! :wink:

Link to post
Share on other sites

Tore: Dette er en av de mest fårete uttalelsene jeg noegang har hørt!!!

Før du kommer med påstander bør du ihvertfall sette deg litegrann inn i det du uttaler deg om, sannsynligvis har du ikke sett noe annet enn det du har selv? :headbang:

Dette bør kvalifisere til "årets teiteste uttalelse".................

Link to post
Share on other sites

Tore: Dette er en av de mest fårete uttalelsene jeg noegang har hørt!!!

Før du kommer med påstander bør du ihvertfall sette deg litegrann inn i det du uttaler deg om, sannsynligvis har du ikke sett noe annet enn det du har selv? :headbang:

Dette bør kvalifisere til "årets teiteste uttalelse".................

 

Det mest positive med dette forumet er at en får saklige svar tilbake, de som ikke er enige legge gjerne opp til en saklig diskusjon, men synes siste innlegget er noe kvast. Minner meg gjerne litt om et annet populært forum på nettet som man får noe "salthagl" i retur bare man kommer med en påstand eller et enkelt spørsmål... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...