PiperBill Startet 10.November.2017 Del på Facebook Startet 10.November.2017 Jeg har kanskje mulighet for å bruke en 200W ovn (frostvakt) i båten under vinteropplag men jeg er usikker om det er noe poeng med det. Båten er godt pakket inn med formsydd presenning over vinterkalesje. Det blir ganske tett med lite eller ingen gjennomtrekk. Jeg har flere fukslukerer, både kjøpte og noen større som jeg laget selv, og det ser ut til å fungere tålig bra. Luftfuktigheten inn i båten har ligget mellom 63 og 74%. Den høyeste måling var etter at jeg hadde vært opp i båten og jobbet i flere timer. Kan det være lurt å bruke frostvakten eller bør jeg la det være som det er? Med litt varme blir det kanskje mer bevegelser i luften slik at fuktslukeren fanger mere fukt? Båten ser slik ut: Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 10.November.2017 Del på Facebook Svart 10.November.2017 Ville ikke kjørt "tett båt" og oppvarming. Det blir vel rene groskåla for mugg og drit. Om du ikke hadde fuktballer og luftet så godt som mulig derimot, da ville jeg hatt på noe varme for å sirkulere lufta, drive ut fukt og få det luftet ut. -- Så jeg vil si at du tenker helt riktig. Dropp varmen så lenge du har "tett" båt og prøver å avfukte. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 10.November.2017 Del på Facebook Svart 10.November.2017 Elles reduserer du RF med oppvarming, men høg RF og varme er som Pinkvin skriv sjølvsagt ikkje bra. Reknar med det er inne i båten du har fuktslukkarane og ikkje under kalesja. Her vil dei vel ikkje virke like godt. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 11.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2017 (redigert) Jeg har fuktslukere over alt inne i båten. Da la jeg være å fyre. Jo kaldere luften er jo mindre fuktighet det klarer å bære. Man kan bli lurt ved å fyre fordi etterhvert som temperaturen stiger så synker RF% på måleren slik at man tror fuktigheten har sunket men den har egentlig ikke det. Kommer det noen dager med klar og tør vær så kan jeg åpner opp og lufter godt i noen timer. Dewpoint calculator kan også være kjekt å se på. http://www.dpcalc.org/ Redigert 11.November.2017 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Fjordgubbe Svart 11.November.2017 Del på Facebook Svart 11.November.2017 Kalkulatoren du viste til likte eg. Men husk det er den relative fuktigheiten som her tel, sjølvt om lufta ved høgare temperatur inneheld meir fugt. So varme i båten skal ein ikkje kimse av, den reduserer RF. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.