Jump to content

volvo penta md2, blir 60A dynamo for stor?

crashcorn

Recommended Posts

• 4 uker senere...
crashcorn skrev for 1 time siden:

Så det vil si at jeg må bytte ut ledningene på motoren med tykkere kabler/ledninger? =) 

Hvor tykke kabler trenger jeg på en 60 A dynamo? 

Kommer egentlig litt an på. For det første - Er det langt mellom dynamo og batteri. Har du flere batteribanker? Tenker på da om du har diodeskille (spenningsfall) og er det ekstern sense på dynamo mot batterier? Hvor tykke kabler har du i dag? 

Om eg tipper at den motoren har ein ledningstump på 30 - 40 cm frå dynamoen til starteren og tjukkere ledning frå starteren til batteriet. Til 60A dynamo vil eg so sei at 16 kvadrat er passe, 10 kvadrat kan vel kanskje gå, og 25 kvadrat er rikelig. Ein mangetrådet kabel er mjukare enn ein med færre tråder, og toler dermed adskillig meir vibrasjon uten å brekka. Eg trur eg ville gått til ein butikk som har sveiseutstyr, og sjå om dei har ein høvelig tjukk kabel, sveisekablar i dag er som regel H07RN-F og det er ein god kabel til ditt formål.

Dinamo skrev 1 minutt siden:

.... Eg trur eg ville gått til ein butikk som har sveiseutstyr, og sjå om dei har ein høvelig tjukk kabel, sveisekablar i dag er som regel H07RN-F og det er ein god kabel til ditt formål.

Startkabler kan også være et rikelig, rimelig og godt alternativ, iallefall hvis de ikke er utsatt for mye oljesøl eller skvett.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...