crashcorn Startet 11.November.2017 Link til dette innlegget Startet 11.November.2017 Hei, noen som har peiling på om 60A dynamo blir for stor til en 15 hk volvo penta ? Sitér dette innlegget Link to post
Rallypetter Svart 11.November.2017 Link til dette innlegget Svart 11.November.2017 Det trôr jeg går aldeles utmerket, monterte det selv på en 15 HK Yanmar med Ladac regulator. Helt suverent! Sitér dette innlegget Link to post
crashcorn Svart 11.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2017 supert! :) takk for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 13.November.2017 Link til dette innlegget Svart 13.November.2017 Vær klar over at ledningsnettet på disse gamle motorene er dimensjonert for 35 A dynamo slik at ledningskvadrat i en del tilfeller kan bli for lite ved økning av dynamoens effekt. Løses enkelt ved å øke tverrsnitt på ledninger. Sitér dette innlegget Link to post
crashcorn Svart 6.Desember.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 Så det vil si at jeg må bytte ut ledningene på motoren med tykkere kabler/ledninger? =) Hvor tykke kabler trenger jeg på en 60 A dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 6.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 crashcorn skrev for 1 time siden: Så det vil si at jeg må bytte ut ledningene på motoren med tykkere kabler/ledninger? =) Hvor tykke kabler trenger jeg på en 60 A dynamo? Kommer egentlig litt an på. For det første - Er det langt mellom dynamo og batteri. Har du flere batteribanker? Tenker på da om du har diodeskille (spenningsfall) og er det ekstern sense på dynamo mot batterier? Hvor tykke kabler har du i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Andor Svart 6.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 crashcorn skrev for 3 timer siden: Så det vil si at jeg må bytte ut ledningene på motoren med tykkere kabler/ledninger? =) Hvor tykke kabler trenger jeg på en 60 A dynamo? eneste du trenger å bytte er ledningene fra dynamo og inn på batterier, ellers så kan ledningsnettet på motoren være som det er Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 Om eg tipper at den motoren har ein ledningstump på 30 - 40 cm frå dynamoen til starteren og tjukkere ledning frå starteren til batteriet. Til 60A dynamo vil eg so sei at 16 kvadrat er passe, 10 kvadrat kan vel kanskje gå, og 25 kvadrat er rikelig. Ein mangetrådet kabel er mjukare enn ein med færre tråder, og toler dermed adskillig meir vibrasjon uten å brekka. Eg trur eg ville gått til ein butikk som har sveiseutstyr, og sjå om dei har ein høvelig tjukk kabel, sveisekablar i dag er som regel H07RN-F og det er ein god kabel til ditt formål. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 6.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2017 Dinamo skrev 1 minutt siden: .... Eg trur eg ville gått til ein butikk som har sveiseutstyr, og sjå om dei har ein høvelig tjukk kabel, sveisekablar i dag er som regel H07RN-F og det er ein god kabel til ditt formål. Startkabler kan også være et rikelig, rimelig og godt alternativ, iallefall hvis de ikke er utsatt for mye oljesøl eller skvett. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2017 På Sylfiden monterte jeg en 90 A dynamo på Yanmar 13 hk og kopper startkabler som forbindelse. Kunne høre på motoren når dynamoen hogg i ved start av dieselvarmer. Fungerte helt glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.