Solseng Startet 11.November.2017 Del på Facebook Startet 11.November.2017 Kom over en tråd om problemer med enkelte større 4-takts utenbordsmotorer som etterhvert fikk problemer. Det kunne ut fra diskusjonen se ut som om for mye saktekjøring/dorging var en av årsakene i tillegg til for lite kjøring på høyt turtall. Jeg er ikke motorteknisk kyndig, og vet ikke hva som eventuelt skjer/kan skje. Men som bruker kjenner jeg meg jo igjen i at det blir mye sakte kjøring, tomgang og cruising på middels turtall. Jeg ser at motoren neppe får opp tempen skikkelig på disse småturene som gjerne ikke varer mer en 30 min om gangen. Er det muligens god praksis å kjøre hardt og fort oftere for å unngå at motorens ytelse forringes/forkortes? Ikke like lett alltid da jeg synes det er så mye mer behagelig å luffe rundt i 20-25 knop. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.November.2017 Del på Facebook Svart 11.November.2017 Jeg hadde turbohavari i våres på (innenbords commonreail diesel med ca 630 timer). Ifølge Zubi Turboservice var årsaken sannsynligvis nedsoting pga. mye kjøring på lavt turtall. Det kan godt stemme, da vi stort sett kjører langsomt, og innimellom dorger mye på tomgang. Vi fikk råd om å gasse på og kjøre motoren godt varm, gjerne et kvarters tid, innimellom. Heretter følger vi rådet og speeder alltid opp en stund på vei hjem mot marinaen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LM 605 Svart 11.November.2017 Del på Facebook Svart 11.November.2017 Er nok riktig det, at ikke det er heldig å bare kjøre rundt i snekkefart med motoren. Husker det sto i Yanmar manualen på min 3 YM som jeg hadde tidligere, at hver time med lavt turtalls-kjøring, så skulle motoren settes i fri, og ruses opp til max pådrag fem ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 11.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2017 Rart med det. Pleier å la motoren gå noen minutter på tomgang og så noen minutter i helt sakte fart før jeg drar i plan. Det kjennes og føles intuitivt riktig. Kanskje jeg bør legge litt "bånn gass" inn som en del av praksisen også. F.eks. på vei inn etter en dag på sjøen med sakte og middels fart/turtall. Problemet er vel at "bånn gass" ikke føles fullt så intuitivt riktig, selv om det ser ut til å være det som skal til for at motoren skal forbli sunn og frisk. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 11.November.2017 Del på Facebook Svart 11.November.2017 Hvis vi som ts forholder seg til, her 4 takts utenbordsmotorer, har jeg opplevd ved flere tilfeller at det danner seg kondens i smøroljesumpen. Overtok en slik 4takter påhengsmotor som kun hadde vært småkjørt uten temperatur, olja var gul og kremet. Har senere kjørt denne med normal/full fart over to sesonger og nå holder olja seg klar og blank. Nedsoting av turbodiesler blir en litt annen sak og motorer med variabel turbo er mest utsatt for koksing og driftsproblemer ved lavt turtall og mye tomgang. Alle motorer har best av normal belastning tilnærmet full fart. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.November.2017 Del på Facebook Svart 11.November.2017 Bånn gass i fri frarådes på det sterkeste. Det er en grei måte å be om motorhavari på. Det er nok heller varmkjøring ved belastning og relativt høyt turtall som skal til. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Solseng Svart 11.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2017 rogeri skrev 19 minutter siden: Overtok en slik 4takter påhengsmotor som kun hadde vært småkjørt uten temperatur, olja var gul og kremet. Har senere kjørt denne med normal/full fart over to sesonger og nå holder olja seg klar og blank. Jeg ser iallefall at mindre båter med mindre motorer gjerne kjøres relativt hardt da farten uansett ikke er noe stort problem. Disse motorene ser da også ut til å putre jevnt og trutt i åresvis uten store problemer. Jeg fikk uansett noe å tenke på mht. kjøremønsteret og god praksis. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 11.November.2017 Del på Facebook Svart 11.November.2017 (redigert) Jeg bruker alltid å kjøre for fullt 10-15 minutter før jeg kommer hjem. Forstår det slikt at sot som legger seg i brennkammeret, ventiler, turbo etc, da brennes bort. Starter med dette en halv time før jeg er til kai så lar jeg den jobbe seg ned med lavere og lavere turtall. Det er viktig å ikke gå fra full spiker og rett til tomgang. Så lar jeg den alltid bakke noen minutter ved kai før jeg stopper motoren. Redigert 11.November.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 11.November.2017 Del på Facebook Svart 11.November.2017 I bruksanvisningen til 6LPA anbefales det i løpet av 10 timer en periode på full fart, gjerne en halv time. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 15 hours ago, Kjellg said: Jeg bruker alltid å kjøre for fullt 10-15 minutter før jeg kommer hjem. Forstår det slikt at sot som legger seg i brennkammeret, ventiler, turbo etc, da brennes bort. Starter med dette en halv time før jeg er til kai så lar jeg den jobbe seg ned med lavere og lavere turtall. Det er viktig å ikke gå fra full spiker og rett til tomgang. Så lar jeg den alltid bakke noen minutter ved kai før jeg stopper motoren. Sånn er det jeg gjør også. (etter å ha lært) . . . Det er ogsåviktig å ikke gi full pinne før motoren har blitt varm. Det var sånn jeg knekte turboen min i våres. Lå og putret og ventet på kameraten min som kom etter i egen båt. Så fikk jeg telefon om at han hadde fått motorstopp og drev mot land. Jeg ga da full pinne og hev båten rundt for å komme til unsetning. Da sa det pang og turtallet sank. Kom likevel frem i tide til å å redde kompisen . . . Nå var kanskje den turboen på vei ut likevel. Hadde fått noen nye lyder i det siste . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hegra Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Ikke alltid båt og bil er sammenlignbart , men i dette tilfelle kan det være det. Konebilen er en helt vanlig 4 syl. bensinmotor som kjøres til og fra jobb. Ca 2 mil en vei, 25 min. og farten er ikke over 60 km/t da dette er høyeste fartsgrense på strekningen + en del av strekket i kø. Den har passert 140000 km og verkstedet sier at alt er ok og at den faktisk er sprek etter deres oppfatning. Min bror har en turbodiesel som får omtrent samme (snille) kjøret. Riktignok litt lenger kjørt, men turboen ble nå byttet for andre gang, et såkalt premium merke. Han fikk beskjed av verkstedet (ikke merkeverksted) at enten måtte han kjøre noen reale langturer i blant, eller bytte bil. Jeg mener en utenbordsmotor har mer til felles med min kones bensinbil enn en turbodiesel, men klart at det å ligge dorge i timesvis er sikkert ikke det beste. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Om man søker på nettet etter frasen "engines making oil", vil man få et innblikk i de problemer som kan oppstå ved mye tomgangskjørin/dorging og ved ikke å belaste, spesielt 4 takts outboard motorer. Dette er et kjent fenomen også i Norge, blant proffesjonelle og hobbyfiskere som bruker motorene i kaldere farvann. Dette kan få fatale konsekvenser for relativt nye og kostbare motorer. Man ønsker jo i bruke motorene på "beste måte" og desverre er det mange som lever i den villfarelsen at jo mindre man belaster 4 takteren,jo lengre varer den. Dette er positivt feil!!! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 (redigert) Redigert etter at forrige innlegg ble postet mens jeg krev: Ettersom trådstarter omtaler større firetakters utenbordsmotorer, så bør diskusjonen helst handle om det. De er vesensforskjellig fra innenbords turbodieselmotorer. Det fine med firetakteren er jo at den smører helt fint med olje, og pga elektronisk styring oppstår heller ikke nevneverdig med soting. Har jo mye til felles med moderne bilmotorer som heller ikke er kjent for å sote nevneverdig til tross for meget forsiktig kjøring for det meste. Ikke som i gamle dager hvor "norsk" kjøremønster ofte sotet ned motoren. Kan nevne erfaring som min sønn nevnte etter ett år som båtmannskap ved dykkeravdelingen i Marinen. De lå ute timesvis på vaktoppdrag under dykking med motor på tomgang. Det gikk helt fint, men bare med Yamaha sine F-serie. (F-70 til F-150). Evinrude E-TECH-motorer (to-taktere) tålte ikke slikt kjøremønster og ble byttet ut. Ikke derved sagt at E-TECH er dårligere men sannsynligvis designet for kjøring på et visst turtall og ikke timesvis (månedsvis) på tomgang. Tror svært mange med større firetaktere også kjører svært mye på rett over tomgang (7-9 knop?) uten at disse motorene tar skade av det. Tror øvrige merker av større firetaktere i hovedsak vil oppføre seg som Yamaha nevnt over. Ville imidlertid vært mer skeptisk til mye tomgangskjøring med motorer som er bygget og selges som høy-ytelsesmotorer. Slike er vel oftere designet for å operere på et visst turtall. Mulig at vinterbruk kan være problem ved at motoren ikke klarer å holde korrekt arbeidstemp? Redigert 12.November.2017 av HansH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Kjellg skrev for 19 timer siden: Så lar jeg den alltid bakke noen minutter ved kai før jeg stopper motoren. Hvorfor gjør du det? Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 "Mathilde" skrev for 2 timer siden: Hvorfor gjør du det? For å få ned temperatur kontrollert ned særlig på oljen, men også for motor sin den. Om du hardkjører og stopper for brått, så er det ennå mye varme i motor som må kjøles bort. Stopper du for brått så har du i realiteten en glovarm motor og ingen kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 ^ ekstra viktig på turbomotorer, slik at olja får kjølt ned den også Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
rogeri Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Litt mer info om 4 taktere outboards som ikke blir kjørt riktig.... http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/engine-frequently-asked-questions-faq/162230-4stroke-making-oil-by-willy-b-wright?t=158085 Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 12.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2017 rogeri skrev for 1 time siden: Litt mer info om 4 taktere outboards som ikke blir kjørt riktig.... http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/engine-frequently-asked-questions-faq/162230-4stroke-making-oil-by-willy-b-wright?t=158085 Fin link. Greit å innarbeide noen gode rutiner slik at man unngår for mye trøbbel og unødige reparasjoner midt i en kort sesong. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Kjellg skrev On 12.11.2017 at 16.58: For å få ned temperatur kontrollert ned særlig på oljen, men også for motor sin den. Om du hardkjører og stopper for brått, så er det ennå mye varme i motor som må kjøles bort. Stopper du for brått så har du i realiteten en glovarm motor og ingen kjøling. Ja, ha...så det er det du mener med å bakke. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 "Mathilde" skrev 50 minutter siden: Ja, ha...så det er det du mener med å bakke. Hehe, ja det er det vi sier her i nord. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 15.November.2017 Del på Facebook Svart 15.November.2017 @Kjellg så propellen går ikke rundt... men motoren går på tomgang? Å bakke for meg er å ha giret i revers og rygge... østlending jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 15.November.2017 Del på Facebook Svart 15.November.2017 Åj nå ble jeg veldig usikker :) Måtte gå noen runder med meg selv og tenke over hva vi egentlig sier her i Tromsø :) Måtte til og med snakke med en kompis. Vi sier faktisk "bakke" i begge tilfellene, både det å "gå bakover" og det å la motoren gå på tomgang. Prøvde å Google det litt og fant et uttrykk fra Sulitjelma (selv om det er minst 80 mil herfra) " Bakke (dial. Sulitjelma) Drive de elektriske ovnene i "hvilemodus", kun med tilstrekkelig strøm til at man beholdt et flytende bad i ovnen. Det ble b. ved planlagt driftsstans, i ferier, høytidsdager, helger og om sommeren (se vegetasjonsbakking).[1]" Så om vårt ord "bakke" er fra dette vet jeg ikke, er heller ikke sikker på om det er et lokalt uttrykk her i Tromsø. Men om vi er i båten og skal la motoren gå på tomgang, og man skal gjøre noe annet, så sier vi "La han bare ligge å bakke". Jaka, da lærte man noe i dag også :) Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 15.November.2017 Del på Facebook Svart 15.November.2017 Johnson 90HK Yamaha VMAX HPDI 150 HK Evinrude G1 150 HK HO Alltid kjørt pent, aldri hatt noe form for problemer, men 2-T motor. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.