Lenasmartin20 Startet 12.November.2017 Link til dette innlegget Startet 12.November.2017 Hei alle båt medmennesker. Jeg velger å starte denne tråden, siden jeg syntes det er på høy tid at vi som kjører med lav utslipps 4 takt båtmotorer bør belønnes for dette! Jeg syntes det bør komme en egen avgiftsfri bensin for båt, på lik linje med avgiftsfri diesel! Kom med meninger og komentarer..... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Jeg har ved diverse anledninger på dette forumet tatt til orde for det samme, men helt konsekvent blir slike forsøk drept i fødselen av de mange som har dieselmotor og er livredde for at det kan resultere i at de mister sitt gode! Enhver er seg selv nærmest åpenbart. Når det er sagt så synes jeg prisen på bensin er helt grei, men fyller aldri på marinaer, kun ve bruk av kanner og på dager det er billigst (søndag/mandag) og med fordelskort som gir i overkant av 80 øre i rabatt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Uglesett Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Vær tålmodig https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/frp-siv-til-angrep-paa-bensinavgiften/a/10036922/ Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Blir ikke de som bruker lite drivstoff belønnet ved at de ikke trenger å kjøpe mye drivstoff da? :-) Beklager men logikken bak kampanjen feiler vel totalt her. Eller vil vi ha "dobbelbelønning". Først spare penger på drivstoff ved å bruke lite, så skal man ha drivstoffet billigere? Pose og sekk kampanje mao. -- Det er fullt mulig å få kostnaden ved drivstoff veldig nær ubetydelig på fritidsbåter i dag. Bruk heller ressurser på det fremfor å jobbe for å ta penger fra fellesskapet for å bruke de på fritidsbåter som super drivstoff. Har en ikke råd så bytt til en båt som bruker mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Siv´en var syv år yngre da hun mente staten flådde befolkningen med bensinavgiften, og viste til den høye oljeprisen. Trodde man måtte oppleve litt verre ting for å kunne kalle seg flådd, men ord er ord og de er ofte lette. En god grunn til billigere diesel enn bensin er jo at den transporterer varer vi trenger, og personer når de på en samfunnsgagnlig effektiv måte stuer seg sammen, bensin er ikke egnet til det. Etter hvert som alle får seg elbil blir jo bensin bare til lystbruk, så litt luksusavgift må være greit :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart 12.November.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Pinkvin skrev 7 minutter siden: Blir ikke de som bruker lite drivstoff belønnet ved at de ikke trenger å kjøpe mye drivstoff da? :-) Beklager men logikken bak kampanjen feiler vel totalt her. Eller vil vi ha "dobbelbelønning". Først spare penger på drivstoff ved å bruke lite, så skal man ha drivstoffet billigere? Pose og sekk kampanje mao. -- Det er fullt mulig å få kostnaden ved drivstoff veldig nær ubetydelig på fritidsbåter i dag. Bruk heller ressurser på det fremfor å jobbe for å ta penger fra fellesskapet for å bruke de på fritidsbåter som super drivstoff. Har en ikke råd så bytt til en båt som bruker mindre. Mmmm.. Skjønner ikke helt hva du mener! Selv om min nye Suzuki bruker mindre enn en gammel to takter, så bruker den vesentlig mere enn en diesel motor! Er vel diesel motor eierne som får både i pose og sekk!!! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Lenasmartin20 skrev for 1 time siden: Mmmm.. Skjønner ikke helt hva du mener! Selv om min nye Suzuki bruker mindre enn en gammel to takter, så bruker den vesentlig mere enn en diesel motor! Er vel diesel motor eierne som får både i pose og sekk!!! Så lenge dieselmotorene bruker vesentlig mindre enn din bensinmotor så er det kanskje riktig at de får avgiftsfri allikevel da? -- Uansett, velg heller en fritidsbåt hvis forbruk og kostnader står i forhold til hva man klarer. Sikkert mange seilere som skulle ønske seg momsfritak på nye seil, eller annet som "belønning" :-). Seilere får jo veldig liten glede av avgiftsfri diesel om de seiler mye. Seilere får jo egentlig ingenting! Så hey! Momsfrie seil nå! -- Eneste riktige er å fjerne den "avgiftsfrie" dieselen for fritidsbåter. Det finnes langt bedre ting å bruke fellesskapets penger på og praksis har vel vist at leverandørene har rappet differansen. En avgiftsslette som beriker leverandørene, det var neppe hensikten. Vil tro resultatet med avgiftsfri bensin vil bli akkurat det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Pinkvin skrev 23 minutter siden: Seilere får jo veldig liten glede av avgiftsfri diesel om de seiler mye. Seilere får jo egentlig ingenting! Eneste riktige er å fjerne den "avgiftsfrie" dieselen for fritidsbåter. Og så lurer man på hvorfor motorbåtfolk ikke er kjempeglade i seilbåtfolk... Flott barnehagementalitet. "Fordi jeg ikke sparer penger på drivstoff, skal ingen andre få lov heller". Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Fjordgubbe Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Ser det er mykje diskusjon om avgiftsfri diesel her inne på båtforummet. Eg for min del har ikkje funne noko slikt. Men kanskje nokon som har det kunne legge ut ei addresse, slik at me andre og kunne få fylt opp tankane våre med denne avgiftsfrie dieselen? Men skilnaden er vel likevel ikkje stort større enn to krone literen, so langt reise for småpengar blir det uansett ikkje for mitt vedkomande. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 5 minutes ago, Kjetil1 said: Og så lurer man på hvorfor motorbåtfolk ikke er kjempeglade i seilbåtfolk... Flott barnehagementalitet. "Fordi jeg ikke sparer penger på drivstoff, skal ingen andre få lov heller". So sant so sant! Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Enkelt - Kjøp dere seilbåt, slutt å grin. Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Dette handler vel så mye om praktiske løsninger som om hva og hvem som "fortjener" avgiftsredusert drivstoff. Avgiftsredusert diesel er diesel uten veibruksavgift og drivstoffet er for maskiner og kjøretøy som ikke er tiltenkt bruk på vei. Derav også båter. Noe tilsvarende kunne man jo tenkt seg at man hadde for bensin. Problemet er vel at andelen motorer og maskiner som går på bensin, men ikke på vei, er såpass liten at kostnaden ved å ha et eget system for disse blir såpass høy at vinningen går opp i spinningen? Fysisk er det jo forkjellig farge på drivstoffet, som dermed krever separat frakt og distribusjon med de økte kostnader det medfører. Videre skal det et byrokrati til for å håndheve og styre dette. Og ikke minst må man tenke på at denne nye avgiftsreduserte bensinen ville hatt begrenset priskonkurranse i store deler av landet, slik at prisene ikke hadde blitt presset pga konkurranse. Det siste ser man også tydelig på dieselen i deler av landet. For ordensskyld er jeg enig i at drivstoffet vi bruker på sjøen ikke burde vært belastet med veibruksavgift. Men ser de praktiske utfordringene rundt dette. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Kjetil1 Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Bigmac skrev for 1 time siden: Enkelt - Kjøp dere seilbåt, slutt å grin. Nok en typisk seilbåtfolk kommentar. Og nei, det er ikke så enkelt. Det er ikke alle som trives med å ferdes på sjøen med 30 graders helling sideveis, i 7 knop, i en "kjellerleilighet". Kanskje noen har en båtplass hvor dybde ikke tillater en båt som stikker 2,5 meter, kanskje finnes en bro med høydebegrensing på veien. Nå kommer jeg nok til å trampe kraftig på mange tær. Jeg pleier ikke bry meg om den type kommentarer. Men jeg føler at seilere er litt som kristne. Sålenge de har den overbevisningen, gjør de sitt ytterste for å forkynne det og få flere med i sin krets. Motorbåtfolk er mer som ikketroende. Kjempefornøyd med sitt valg og lar andre som har valgt anderledes være i fred, uten å tyte om hvor mye bedre deres valg av båt er. Det er faktisk ikke slik at de som velger seilbåt, velger rett, og motorbåtfolk har valgt feil. Vi kan jo snu flisa og si at seilere ikke følger utviklingen. I gamle tider seilte man, så kom dampmaskiner fordi det tok for lang tid å seile. Så kom motoren som gjorde at man kunne ferdes på sjøen ennå mer effektivt. Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Star_ Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Trenger ikke si mer en at jeg er enig med TS Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Fjordgubbe, eneste måten og nærme seg avgiftsfri diesel er vel å komme seg inn i fiskarmanntalet...... Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Jeg er ikke uenig med TS, men jeg tror det er lettere å få IS og "Kim Jun ond" til å innse at USA og Vesten har rett, og begrave stridsøksa, OG samtidig få varig godt sommervær i Norge, enn det er å få en Norsk regjering til å redusere avgifter på noe så potent som bensin i disse CO2 hysteridager. "Langt lerret å bleke" heter det, vel dette lerretet er flere lysår langt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Kjetil1 skrev for 2 timer siden: Og så lurer man på hvorfor motorbåtfolk ikke er kjempeglade i seilbåtfolk... Flott barnehagementalitet. "Fordi jeg ikke sparer penger på drivstoff, skal ingen andre få lov heller". Skjønte ikke? Selv sparer jeg myyye på drivstoff ved å ha seilbåt. Og det må gjerne alle andre som ønsker gjøre også. Hvorfor mener du det er barnehagementalitet å spare penger på drivstoff? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Fjordgubbe skrev for 2 timer siden: So sant so sant! Ja det var nå Kjetil1 sin svært frie og totalt misforståtte tolkninga av det jeg skrev da. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Kjetil1 skrev 54 minutter siden: Kjempefornøyd med sitt valg og lar andre som har valgt anderledes være i fred, uten å tyte om hvor mye bedre deres valg av båt er. Det er faktisk ikke slik at de som velger seilbåt, velger rett, og motorbåtfolk har valgt feil. Vi kan jo snu flisa og si at seilere ikke følger utviklingen. I gamle tider seilte man, så kom dampmaskiner fordi det tok for lang tid å seile. Så kom motoren som gjorde at man kunne ferdes på sjøen ennå mer effektivt. En velger rett om en velger en båt en har råd til å bruke uten å tyte om drivstoffpriser og forbruk hele tiden. Være seg seilbåt eller motorbåt. Tyting om drivstoffpriser ser jo særlig rart ut mtp på at de har, relativt sett, blitt stadig lavere: https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/artikler-og-publikasjoner/bensinprisen-stiger-men-er-den-skyhoy Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Er heilt samd med "Lise" sitt oppklarande innlegg. Sjølvsagt heilt feil at bensinmotorar i båt skal betale vegbruksavgift, det må dei fleste være samde i, men trur ikkje det er vilje til å gjere noko med det. Det vil og bli dyrt for dei svært små mengdene det her gjeld. Hugs at farga diesel vert brukt på alt av maskiner og køyrety som ikkje brukar veg, (med unnatak for traktorar ser det ut som) og er av eit langt større volum. ( Mange hundra gonger so stort.) Det er ei rettferdig ordning. Lettare å auke avgiftene enn å ta noko bort ser det ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 "En velger rett om en velger en båt en har råd til å bruke uten å tyte om drivstoffpriser og forbruk hele tiden. Være seg seilbåt eller motorbåt. Tyting om drivstoffpriser ser jo særlig rart ut mtp på at de har, relativt sett, blitt stadig lavere" Håplaus argumentasjon og litt egoistisk eigentleg: Har ein valgt segelbåt har ein sjølvsagt valgt det rette, dei andre toskane kan berre ha det so godt. Dei må berre betale! Kva som er rettferdig er ikkje so viktigt! Og so over til det det andre evige gnålet: Dieselen har relativt sett blitt so mykje rimlegare. Ja, den har det, på same måte som kle, matvarer, reiser osv. Det meste har blitt rimlegare relativt. Det er slik me får meir pengar mellom nevane, altso auka levestandar, og kan bruka meir pengar på ting me eigentleg ikkje har bruk for. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 (redigert) Den "avgiftsfrie" dieselen er vel ikke avgiftsfri? Man betaler vel merverdiavgift på den, såvidt jeg vet. Forskjellen er at man har veibruksavgift på båtbensin og ikke på båtdiesel. Man må gjerne kreve å fjerne veibruksavgiften på seil for min del. Såpass må vi unne seilerne. Redigert 12.November.2017 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Fjordgubbe skrev 24 minutter siden: Håplaus argumentasjon og litt egoistisk eigentleg: Har ein valgt segelbåt har ein sjølvsagt valgt det rette, dei andre toskane kan berre ha det so godt. Dei må berre betale! Kva som er rettferdig er ikkje so viktigt! Om en slår i hop alle utgiftar til seil/rigg osv for å halda framdrift på ein seilbåt så utgjer det betydelege beløp. Kor ofte er det gnål om kor dyrt det er med nye seil, fall, skjøter, stag osv? Joda det skjer, men ikkje ofte. Seil er inn i granskauen dyrt men ingen gnåler om momsfritak ståande og løpande rigg eller på anna måte at felleskapet skal mista inntektar for at seilbåter skal få billige seil. -- Alle med båt kan sutra over at det kostar mykje, av og til for mykje. Men det er likt for motor- og seilbåtar. -- Har ein valgt seg motorbåt så har ein valgt rett. Har en valgt ein båt ein ikkje har råd til å bruka så har en valgt feil, uavhengig av om det er ein seil eller motorbåt. -- Om det var nokon "rettferd" i verda så burde dei båtane som forurensa minst vorte fritatt for avgiftar og då står ikkje båtar som brukar mykje drivstoff øvst på lista. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 Det at man kan kjøre fritidsbåter på avgiftsfri diesel er vel i utgangspunktet merkelig. Avgiften på slik kjøring burde vel heller opp. Bilister på vei til jobb og barnehage har avgifter så det holder, men kjører man en princess 50 til smøgen, så skal det lissom subsidieres.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 12.November.2017 Link til dette innlegget Svart 12.November.2017 ydalir skrev 10 minutter siden: Det at man kan kjøre fritidsbåter på avgiftsfri diesel er vel i utgangspunktet merkelig. Avgiften på slik kjøring burde vel heller opp. Bilister på vei til jobb og barnehage har avgifter så det holder, men kjører man en princess 50 til smøgen, så skal det lissom subsidieres.. ' Ja tydeligvis. Og mer. Fordi det er noen som får avgiftsfri diesel til Smøgen så vil de som bruker bensinmotor også ha det. For da blir plutselig den avgiftsfrie dieselen "rettferdig". :-) -- Jeg sier som finansministeren: "Glem det". Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.