Albinisten Startet 12.November.2017 Del på Facebook Startet 12.November.2017 10 hk som sitter på i dag for oss noe dårlig fremdrift, selv i rolig sjø har vi en maksfart på ca. 5 knop. Båten i seg selv skulle nok klare et par knop til så en noe kraftigere motor er på blokka, men er litt usikre på om vi skal gå for 15 eller 20 hk. Egentlig tror jeg 15 hk utfyller båtens maksfart, men kanskje en 20 hk gir bedre mobilitet i grov sjø i de situasjonene en av diverse årsaker likevel ikke går for seil...? Ser også at mange av 15 hk har samme blokka som 20 hk, er kun en sperre eller forgasser bytte som skal til for å bygge om fra 15 til 20. Er det litt som perler for svin å gå for en 20 hk til en seilbåt på 27 fot og 2500 kg? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.November.2017 Del på Facebook Svart 12.November.2017 Hei Me hadde 5 hk, kort stamme, på vår Albin Vega. Eg trur det viktigaste er å ha ein påhengsmotor med ekstra lang stamma, og som er laga for ein tung båt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Karanda Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Nå hadde jeg en 15 hk på min Maxi 77, 5,5 knop med halv gass, samme fart med full gass.........med den forskjell at hekken gravde seg ned. nå bruker jeg en 5 hk , og oppnår samme fart som ved en 15 hk Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Hadde en 15hk Suzuki firetakter på vår Maxi800, og det fungerte meget bra. Marsjet 5,5 knop og på topp gjorde den 7 knop. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Ikke stirr deg helt blind på HK. Finn en motor som er tilpasset bruken. Flere produsenter har motorer som er tilpasset seilbåt med høyere gearutveksling og større propell. Og at stammen er lang nok. Båten din har en teoretisk toppfart på 6.4 knop, men den siste knopen koster mye. Det du vinner er bedre fremdrift i mot vær og vind og raskere respons ved manøvrering. Jeg gikk fra 17 til 30 HK (innenbords). Fartsøkningen var marginal, men responsen endret seg dramatisk. Jeg ville ikke hengt på noe større enn 15 HK. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 ....og hva tåler braketten...? 20 hk er mye krefter (15 hk også...) om brakett og fester etc er dimensjonert for 5 hk. Når du evt trenger 20 hk så er det for å gå mot vind og bølger, og da husker det fælt, med 20 hk som river og røsker bakå akterspeilet. I store bølger er propellen mye over vann også... påhenger er i prinsippet påtenkt brukt for å komme til havn i vindstilla. Er det kuling og to meter bølger i mot er det seil som gjelder, eller finne et annet mål for dagen... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Støtter den siste betraktningen der. Vrengte påhengerbraketten med en Seagull i barndommen. Med høy nedgiring, stor propell og motsjø så ble det for mye krefter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.