Jump to content

Albin Vega med påhengsmotor-15 eller 20 hk?

Albinisten

Recommended Posts

10 hk som sitter på i dag for oss noe dårlig fremdrift, selv i rolig sjø har vi en maksfart på ca. 5 knop. Båten i seg selv skulle nok klare et par knop til så en noe kraftigere motor er på blokka, men er litt usikre på om vi skal gå for 15 eller 20 hk. Egentlig tror jeg 15 hk utfyller båtens maksfart, men kanskje en 20 hk gir bedre mobilitet i grov sjø i de situasjonene en av diverse årsaker likevel ikke går for seil...?

Ser også at mange av 15 hk har samme blokka som 20 hk, er kun en sperre eller forgasser bytte som skal til for å bygge om fra 15 til 20. 

Er det litt som perler for svin å gå for en 20 hk til en seilbåt på 27 fot og 2500 kg?

Ikke stirr deg helt blind på HK. Finn en motor som er tilpasset bruken. Flere produsenter har motorer som er tilpasset seilbåt med høyere gearutveksling og større propell. Og at stammen er lang nok. Båten din har en teoretisk toppfart på 6.4 knop, men den siste knopen koster mye. Det du vinner er bedre fremdrift i mot vær og vind og raskere respons ved manøvrering. Jeg gikk fra 17 til 30 HK (innenbords). Fartsøkningen var marginal, men responsen endret seg dramatisk.

Jeg ville ikke hengt på noe større enn 15 HK.

....og hva tåler braketten...? 20 hk er mye krefter (15 hk også...) om brakett og fester etc er dimensjonert for 5 hk. Når du evt trenger 20 hk så er det for å gå mot vind og bølger, og da husker det fælt, med 20 hk som river og røsker bakå akterspeilet. I store bølger er propellen mye over vann også... påhenger er i prinsippet påtenkt brukt for å komme til havn i vindstilla. Er det kuling og to meter bølger i mot er det seil som gjelder, eller finne et annet mål for dagen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...