Jump to content

Frostvæske til Yanmar 3YM - hvilken type og hvor ofte?

mnj0909

Recommended Posts

Her nettopp kjøpt ny, brukt snekke med 20 hk Yanmar 3YM diesel, årgang 2014. For å være sikker på frostegenskapene ønsker jeg å bytte kjølevæsken og lurer på følgende:

1) Er det best å bruke original Yanmar kjølevæske - eller er det andre som er bedre / å anbefale?

2) Hvor ofte bør jeg egentlig bytte kjølevæske ?

3) Hvor mange liter kjølevæske er det plass til - og er det riktig at man bare skal fylle kjølevæske på til det renner over på toppen?

Takker på forhånd, hvis noen kan hjelpe meg litt videre her...

Havoline extended life anti-freeze coolant er jo et alternativ utenom den du nevner. Hovedsaken er jo at den får rød frostvæske. Hvis ikke du har manualen kan den lastes greit ned i fra div. nettet. Der står jo alle data ang. dette.

Sorry! Jeg må visst åpne øynene litt bedre - for i første omgang fant jeg ikke noe angitt noen mengde av kjølevæske i manualen -men det var jo bare tull - for det står jo der så tydelig og klart: 4.5 l + 0.8l = 5.3l.

Men er det korrekt at man bare kan fylle på med kjølevæske til det renner over fra tanken?

Meg bekjent er det vel bare å fylle på, men det trenger jo ikke nødvendigvis å renne helt over da...

Regner med tanken har en overtrykksventil, så når væsken utvider seg og det blir for trangt i tanken, så slipper den ut overskytende kjølervæske. Dette merker du jo når du kjører, for plutselig ligger det kanskje et par dl kjølevæske i brønnen...  mao, det regulerer seg selv..

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Riktig som "seilfred" forklarer her. På min 3YM20 hadde jeg ekspansjonstank, så der blir det jo litt anderledes ang. påfylling. Når det gjelder intervall for skifte av kjølevæske, så sier jo manualen hvert annet år (rød long life væske), men denne skal jo holde i fem år i følge det som står på kanna.

Edited by LM 605 (see edit history)