Jump to content

Båttur med småbarn-hva trengs???


Kjellemann

Recommended Posts

Heisann! :cool:

 

Vi skal snart legge ut på en 2 ukers båtferie med 2 viltre 4 åringer. :flag:

 

Siden det er vår aller første ordentlige båtferie, så trenger vi mange

råd fra dere båtvante.

 

Hva trengs for at alle 4 skal få en fin båtferie å se tilbake på??? :confused:

 

 

Her kan dere komme med alle tenkelige forslag!!!!!!!!!!!!!!

Vi er evig takknemlig for dere som vil ta dere tid til å svare.

 

På forhånd takk!

 

Hilsen Kjellemann + frue + 2 småpirater. :seeya:

Link to post
Share on other sites

Mulighet for å låse soverom med barnesikker lås, både utenfra og innvendig! Barn kan finne på å stå opp mens dere ligger og sover, eller sitter på fjellet ved siden av båten og griller. Det er ikke lenge siden det var en forferdelig tragisk sak der ett barn ramlet i vannet på natta mens foreldrene sov.

 

Bærbar DVD spiller er heller ikke dumt! :lol:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man må forvente å aktivisere ungene en del. Det er tross alt et begrenset område i selve båten. Finn på ting som derer kan gjøre sammen på land. Planlegg gjerne dette kvelden før. Ta med forskjellige lette ting som dere kan spille med som ballspill, frees bee etc.

 

Glem for all del ikke fiskeutstyr for barn. Dette kan være barnestenger eller et enkelt snøre dupp for agnfiske etter småfisk og krabbe. Krabbeteiner i miniatyr er kjekt å styre med. Unger utstyrt med redningsvest kan holde det gående i timesvis med lek i fjæra. Den tradisjonelle barnebøtta og spaden er også anvendelig til alt fra øsing av vann til akvarium og sandtårnbygging.

 

Som foreslått er DVD en bankers, men den ville jeg ha spart på til eventuelle regnværsdager.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

ikke gå i time etter time mens barna kjeder seg,det gir en dårlig erfaring med båt tur for barna.stopp litt rundt om å gjør noe barna liker,og gå heller lenger strekk mens de sover,ser film osv. la dem delta i besluttninger så blir det litt deres tur også. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Vi fikk ei lita snelle i fjor. Da lå hun stort sett i bagg (med vest selvfølgelig).

Nå er hun 14 mnd. og skal oppdage verden. Hun er ganske aktiv.

Jeg er litt spent. Vi har vel planlagt å ikke dra så langt. Jeg tror vel at plasser med sandstrand er tingen. Store søster på 10 klarer seg stort sett selv med blader og gameboy.

 

:diving:

Link to post
Share on other sites

Mine to har vært med noen år nå en det dere må være obs på det er og Finne gjestehavner med lekeplass,eller plasser der det er mye folk

hamed spill leker kort for og ikke glemme tegnesaker

Og for all del ha på dem vest i cocpit og dekk.

så må dere være vaktbikkjer.

 

God tur :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Krabbesnøre

Hov (Stor barnehov sammenleggbar, fåes i lekebutikker)

Et par store 10-12 liter bøtter til å ha krabber og annet i

Lekebøtte

Spade

Fotball

Boccia

Små pocketspill

Musikk for barn

Gameboy

Mini Beyblade bane (sammenleggbar)

Små biler

Små båter med tau

Tegneark og farger

Surfebrett (lite til å ligge på og leke med)

 

Og husk at det er bedre å ha på redningsvesten en gang for mye....

 

God tur !

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Nå har jeg oppdratt 3 barn i seilbåt, men jeg innbiller meg at prinsippene er stort sett er de samme, det går tidvis bare litt mer på skrå....

 

Noen raske erfaringer;

Underveis:

2 - 3 timer til sjøs holder i massevis

Forbered mat og drikke

Barna mine har stort sett gått "i koma" på sjøstrekkene, og sitter under dekk og tegner eller leser eller.....

Er de på dekk stropp dem fast i liner langs dekket! Så kan du slappe av litt i hvertfall

Kjøp inn noen nye bøker eller blader eller spill, men posjoner det ut!

 

Når du skal legge til:

Regel nummer en: det er alltid en som skal på do, eller faller og slår seg, eller trenger annen oppmerksomhet.....

Gi dem en oppgave (eller en eske med rosiner), for eksempel holde i en tamp du trenger når alt annet er sikret

 

ellers trenger du noen meter hyssing, en hov og et par klyper - og en fiskestang kanskje.

(Fiske for 4-åringer er å hive en krok i sjøen og bare dra opp en fisk.... Og de fleste som er noen år eldre har litt andre erfaringer!)

 

Og selvfølgelig som andre har nevnt. vester. hele tiden. Det er ikke farlig å falle i vannet - det som er farlig er å ikke flyte!

 

Ha en fantastisk tur!

Link to post
Share on other sites

Mye fornuftig sagt her. Vi hadde nett på mantauene rundt båten. Det var veldig fint når ungene var i "kaste alt mulig i vannet alderen". Dessuten tok vi med bilsetet ombord. Det funket bra som sovestasjon når vi var under gange.

 

Erfaringen vår er at ungene er vanskelige å få i seng tidlig om kvelden i båten - og det tar de igjen ved at de sover under gange. Funker bra for oss. Da slipper vi å være strenge for å få de i seng om kvelden - og de maser ikke om "hvor langt er det igjen" om dagen. Vinn - Vinn :yesnod:

 

Vi har praktisert at alle ombord alltid har på seg redningsvester under gange. I havn har de også hatt på frem til i sommer så lenge de ikke er under vår kontroll. Nå er de så store at de svømmer godt - så nå går det greit uten

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Får si litt om våre barne ting og!

 

Alltid vest. i gange og når ungene skal hoppe i land/gå ombord.

Har med noen plastikk bøtter/spader (en til hver av de tre)

Spill (jatzy/kortstokk)

Har med noen lekebåter. Kjempe kjekt og lage moloer og legge til med MS QE2 foran mørebasen!)

(punktet over har kapteiner og rederinner og lov til og detlta i!!!!)

Tegnesaker, og litt lesestoff for eldste mann.

Finner dere kongler og litt rekved sa blir det fort en fin bondegård pa land for de minste!

 

 

Ellers er det som en over sa GARANTERT, hver gang, at ungene "skaper" seg nar en skal legge til/fra.

Vår løsning er at mellomste jenta har ansvar nede med den minste paa et år.(mor passer paa fra styre posisjon..) Eldste man har ansvar for landtauene(7år), sa får jeg dra opp dreggen bak.

 

Ellers ser jeg at eldste mann etter og ha fått skikkelig fiske stang er selvgående langs svabergene(med vest). :fishing:

 

Kos dere på ferie og husk og ta dere tid til ungene med litt spill el.l hver dag.

 

Sist men ikke minst, litt OT, hjelp til med matlaging og oppvask!!! :smash:

Vi har og faste leggetider som vi forsoker og holde saan noen lunde. Da får vi litt tid for oss selv om kvelden samt at ungene og vi står opp noenlunde tidlig og får nyttet dagen!

Link to post
Share on other sites

Vi har 3 jenter på 3.6 og 8 år. I fjord merka vi at vi måtte ikke bruke mer enn 2-3 timer på seliling. Måtte bestikke di med likk kjeks,brud å godteri, da gikk d bedre. I år har vi kjøpt tv og dvd spiller, det var kjempe poulært, da satt di på rad å rekke å så på film :wink: , ikke kranglig i det hele tatt. Ellers så er bøtter og spann å fisking, samt andre barn d beste. Obligatorisk med vester, da slapper enn allti bedre av, men viktig å ha di under kontroll :nono:

god tur :sailing:

Link to post
Share on other sites

Forflytt deg på kveld, lange strekk, så slipper du grinete unger, vær barnevennlig, det må være en sandstrand i nærheten.

Kos deg, det du investerer i å legge til rette for barna nå, høster du om noen år. Da er de båtvante og ønsker å være med fordi det er ålreit. Utsagn fra min datter på 18!

Link to post
Share on other sites

Vi har gått over til motorbåt fordi vi synes dagsetapper på 4-6 timer er for lange. Familien synes det er kjedelig. Da hjelper det ikke at far i huset godt kunne tenke seg å seile.

Men hvorfor MÅ dagsettappene være 4-6 timer ? Vi går kanskje bare 1-3 timer, kommer ikke så langt, men spiller det noen rolle da ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Men hvorfor MÅ dagsettappene være 4-6 timer ? Vi går kanskje bare 1-3 timer, kommer ikke så langt, men spiller det noen rolle da ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Det er det store poenget, Spiller det noen rolle?

Skal du forflytte deg langt, gjør'e når ungene sover(natt/grytidlig på morran).

Båtliv med unger er på ungenes premisser, å skulle fra dit til dit klarer man med kortere etapper, det tar bare flere dager.

Eks. Tjøme - Arendal i snekkefart tar ca. 9 timer, det er en natt. Da har du flytta deg langt. Da kan en rusle småturer etter et sånt strekke.

 

God tur, ta det med ro. Finn en sandstrand til ungene!!

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når du skal legge til:

Regel nummer en: det er alltid en som skal på do, eller faller og slår seg, eller trenger annen oppmerksomhet.....

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ellers er det som en over sa GARANTERT, hver gang, at ungene "skaper" seg nar en skal legge til/fra.

<{POST_SNAPBACK}>

Trodde dette bare gjaldt barna mine :wink: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...