Jump to content

Grums i vannutskiller / Problemer med tomgang


Tollex

Recommended Posts

Etter å ha oppdaget at det lå noe grums i bunn av vannutskilleren, bestemte jeg meg for å skifte filter + rengjøring av glassbeholder.

 

Bilde

 

Er det dieseldyr jeg har fått , eller er dette noe annet bunnslam?

 

Etter å fått montert vannutskilleren igjen (fylte glassbeholderen med diesel slik at jeg ikke trengte å lufte) startet jeg motoren (TMD40), alt fungerte og smilet var bredt. :smiley:

 

Etter jeg hadde ryddet vekk verktøy osv. ville jeg ta en tur utpå fjorden for å være helt sikker på at alt var OK før jeg tok med kone og barn på tur. Nå forsvant smilet :sad: . Motoren døde når turtallet kom under 1200 omdreininger. Ikke no hosting eller harking, men som om jeg skulle ha trykket på stopp knappen. :headbang:

 

Jeg tror dette skyldes at det kommer inn litt luft i vannutskilleren (har også fylt Hammerdown på tanken for første gang, men tror ikke dette har noe med dette å gjøre). Har noen et råd å komme med for å gjøre pakninger/skruer mest mulig tette på vannutskilleren? Har fått et tips om fett på gummipakningene slik at de ligger bedre på plass når man skal montere vannutskilleren sammen.

 

Terje

Redigert av tetollef (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvordan vannutskilleren din er montert, men hvis den sitter i bunnen av brennstofftanken, som på vår båt, er luft/lufting her ikke noen årsak til noe som helst!?

Har ellers en liten tappekran i bunnen av vannutskilleren slik jeg slipper å demontere koppen for å tømme den.

Har ikke særlig greie på dieseldyr, men synes ikke dette ligner på annen en vanlig skitt?

Link to post
Share on other sites

Får du startet motoren igjen nå? Er det slik at den starter og så dør når den kommer under 1200Omin?

Om det er slik at motoren ikke starter kan det være at du har luft i dieselen. Om motoren starter - men så dør - da er det noe annet feil.

 

De gangene jeg har hatt dieseldyr i vannutskilleren min har det sett ut som gråsvart guffe.

Link to post
Share on other sites

Hadde faktisk samme problem nå om helgen,men jeg tok en liten vri med at jeg

justerte opp tomgangen.

Hadde ikke noe problem med turtallet og motoren gikk som ei klokke så lenge jeg hadde litt gass.

Kan det være dieselen,cetantall for dette syns jeg var merkelig.

Men nå har ikke jeg sjekka filtrene annet lucas filteret som det er glass på og det ser greit ut,skal sjekke dette til uka!

Link to post
Share on other sites

Får du startet motoren igjen nå? Er det slik at den starter og så dør når den kommer under 1200Omin?

Ja, jeg får startet motoren og den går helt fint så lenge jeg gir litt gass og turtallet er over 1200. Min teori er at hvis det kommer inn litt luft klarer motoren å 'tygge dette unna' så lenge den har litt turtall.

 

Har ikke hatt noe problemer med motoren før jeg igår byttet vannutskillingsfilter + hadde Hammerdown på dieseltanken, så det er nærliggende å mistenke en av disse to tingene.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha oppdaget at det lå noe grums i bunn av vannutskilleren, bestemte jeg meg for å skifte filter + rengjøring av glassbeholder.

Bilde

Er det dieseldyr jeg har fått , eller er dette noe annet bunnslam?

Dette er DEFINITIVT dieseldyr du har der. Greitt nok å rengjøre glassbeholderen og skifte filter - MEN - det du gjør da er jo bare å "fjerne" de synlige bevis (symtomene) og ikke selve årsaken.

 

Årsaken ligger antageligvis i dieseltanken(e) og før du har rengjord tanken kan du ikke forvente annet enn tilsvarende problemer. Det finnes ingen lettvindte løsninger (tilsetninger / vidundermiddel) for å bli kvitt dieseldyr. En skikkelig tanksjau + å gå over resten av brennstoffsystemet ditt er det som hjelper. HD kan (muligens?) hjelpe deg i fremtiden - etter en grundig tanksjau - og hindre oppblomstring av nye "angrep", men pinlig dieselhygiene og forsikring om at ikke tanklokkene dine lekker vann gjør faktisk samme nytten!

 

:o)

 

......Har ikke særlig greie på dieseldyr, men synes ikke dette ligner på annen en vanlig skitt?

Vet ikke hva du mener med "vanlig" skitt - men denne gul-brune geleeaktige "guffen" ER dieseldyr og ikke vanlig skitt!

Klart det blir et definisjons-spørsmål, men med "vanlig skitt" ser jeg for meg små sorte prikker og småflak - altså enkeltpartikler. Men vi er jo så forskjellig hvordan vi opplever skitt?

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg får startet motoren og den går helt fint så lenge jeg gir litt gass og turtallet er over 1200. Min teori er at hvis det kommer inn litt luft klarer motoren å 'tygge dette unna' så lenge den har litt turtall.

Jeg har hørt at har du luft i systemet får du ikke start fordi det ikke blir kompresjon nok til at dieselen tenner. Hjalp en kar med en Mercruiser diesel med dette for et par uker siden. Var ikke mye luft hos han - og han fikk ikke start før vi åpna røret til sylinder nr 2 og pumpa ren diesel. Da gikk den som ei klokke.
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg har hørt at har du luft i systemet får du ikke start fordi det ikke blir kompresjon nok til at dieselen tenner. Hjalp en kar med en Mercruiser diesel med dette for et par uker siden. Var ikke mye luft hos han - og han fikk ikke start før vi åpna røret til sylinder nr 2 og pumpa ren diesel. Da gikk den som ei klokke.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis det med "systemet" her menes brennoljesystemet, og med "kompresjon" menes oppbyggingen av brennoljetrykk i innsprøytningssystemet, er det riktig at tenningen kan utebli når det er luft i systemet. Årsaken er ganske enkelt at luften i innsprøytningsledningen virker som en pute som presses sammen så mye at trykket ikke blir stort nok til å åpne innsprøytningsventilen.

 

Begrepet kompresjon brukes om sammenpressing av luft inne i sylinderenheten. Når den luften komprimeres, stiger temperaturen opp mot 450-500 grader Celsius, og det er nok til at den innsprøytede og forstøvede brennoljen tenner.

 

Men til temaet: Det er dieseldyr på tanken, og de forsvinner ikke selv om det tilsettes Hammerdown. Den skulle ha vært tilsatt tidligere slik at vannet ble fjernet før dieseldyrene fikk utviklet seg.

 

Nå må tanken tappes tom. Alt det sleipe som er i oljen siles vekk, og så fylles oljen på tanken igjen sammen med et pestisid (gift). Pestisidet dreper gjenværende dieseldyr på tankens bunn og vegger. Ved fremtidig bruk, må det sikres at det ikke samles vann på tanken. Drener den etter hver bunkring eller tilsett Hammerdown.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...