Matsraud Startet 14.November.2017 Del på Facebook Startet 14.November.2017 Hei, har inne ein VP AQAD40B på verkstaden. motoren sliter med kvit røyk frå eksos på oppstart, lagar og ein tikkelyd når eg gjer litt gass, det kjem og litt ekstra kvit røyk når desse tikkene kommer. Tikkene gir seg når motor blir litt varm. Motor rister veldig på tomgang når kald. Har hatt motor i gang og løsnet ein og ein dyse, og har kommet fram til at lyden i motoren ikkje blir forandra når eg tar av dieselrøyret på sylinder nr1. har hatt av dyse nr1 og skiftet spissen. Samme problem enda. Skiftet dyse nr1 over på syl nr2 og dyse Nr 2 over på sylinder Nr 1, så startet eg motoren og løsnet på dieselrør nr1 og ingen forskjell i motorens gange, men når eg åpner på de 5 andre dieselrøyrene endrer turtallet seg. Noen som har erfaringer? Mvh Mats Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Hei! Tror den hvite røyken er uforbrent diesel, tror du skal sjekke glødepluggene dine. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Høres ut som du har problemer med dieselpumpen, siden den ikke responderer på sylinder 1. Det er vel ikke glødeplugger på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Prøv å bytte om på glødepluggene, så ser du om det er forskjell. Går den reint når den er varm? Sitér dette innlegget Link to post
Matsraud Svart 14.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2017 Dieselpumpa Ser ut til å virke bra da eg skrudde ut dysa og hadde en kopp under og skrudde på igjen dieselrøret og kinnet motoren å det kom ut bra forstøving av diesel fra dysa. Er glødeplugger på denne motoren ja. Skal prøve å bytte om på glødepluggene imorgen ja. Den går fint når den er varm ja Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Ok.. Da kan det være muligheter for at du mangler kompresjon på sylinder 1. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Ville prøvd å bytte plass på glødepluggane først,for å utelukke dei før ein begynner med komptest,og event demontering. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 14.November.2017 Del på Facebook Svart 14.November.2017 Kontroller ventilene. Har vært ute for en gang tidligere et lignende problem. Da var det en bøyd støtstang som var synderen. Lyden forsvant ikke når motor ble varm...... Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 15.November.2017 Del på Facebook Svart 15.November.2017 Som andre over her foreslår: Begynn med det enkleste og billigste: Mål alle glødepluggene. Ja og om de blir varm under gløding? Sjekk samtidig om det er de riktige som står der. Hvis de er ok, full dysesjekk hos spesialverksted, når de er ute, ta samtidig en kompresjonstest for å få tilstand på motor. Er alt fortsatt innenfor spec. må dieselpumpen vurderes testkjørt i benk. Men nå snakker vi om en snart 35 år gammel motor, så spørs hvor mye tid og penger man vil bruke.. Sitér dette innlegget Link to post
Matsraud Svart 15.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2017 Har nå testet glødeplugger og alle virker. Glødet i 2x25 sekund, motor startet men fortsatt kvit røyk og «tikking». Har kompresjonsmåle verktøy på verkstaden men, fant ingen innsatser som passer inn i dysehullet. Skal se å få lagd eller bestilt Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.November.2017 Del på Facebook Svart 15.November.2017 Har vel vær borti at en eksosventil hengte seg på en slik motor da ble det kvit røk og tikkelyd. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 15.November.2017 Del på Facebook Svart 15.November.2017 Det har vel også vært noen tilfeller av at forkammer har løsnet i topplokk og ligger å "vipper" på kanten av syl. foringen. Mulig det bare gjelder tidlige motorer i A-serien. Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 15.November.2017 Del på Facebook Svart 15.November.2017 Hvis du skal kjøpe nye glødeplugger så kan du handle Bosch glødeplugger hos Hellanor, jeg betalte 185 kroner stykket. Sitér dette innlegget Link to post
Matsraud Svart 17.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2017 (redigert) OPPDATERING Har nå fått tatt kompresjonstest, tok kun 3 stk sylindre då de 3 siste dysene sitter som bare det, og eg har ikkje nye tetninger til de. Dette er de 3 første sylindrene, som dere ser så er syl Nr 1 vesentlig lavere enn de to andre. Kan dette ha noe å si for problemet? har hatt ein annen å sett litt på motoren ved oppstart og han mener det kommer «små eksplosjoner» fra eksos, når disse kommer så kommer det også endel kvit røyk. Kan det være at overflødig diesel blir tent i eksosmanifolden? takker for svar!!! Redigert 17.November.2017 av Matsraud (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Ja halt klart med for lav kompresjon vil ikke motoren gå på den aktuelle sylinderen. Du får nokk skru av toppen og finne ut hva som er årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Høres ut som en eksosventil som ikkje tetter skikkelig Sitér dette innlegget Link to post
Matsraud Svart 17.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2017 Her har eg filma litt. Dette er rett etter oppstart Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Trenger ikke være lekkasje mellom stempel og sylinder. Kan meget vel være en ventil. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
bellen Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Høres ut som en utett eksosventil, ja. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 89% sikkert at det er en ventil (eksos). Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Det skrives, lengre oppe i tråden, at der mistenkes uforbrent diesel. Jeg støtter denne da det, utifra filmen din, synes som at det akkumuleres diesel som antennes sporadisk. Du skriver at du har problemer med å få Løsnet 3 av dysene. Dette kan skyldes koksdannelser som følge av dårlig forbrenning, noe som igjen kan tyde på dårlig forstøvning. Min mening er at du bør få opp de 3 siste brennstoffventilene og da få de trykkprøvet. Det kan være at dysenål henger, brent dysespiss, eller knekt forspenningsfjær som igjen medfører dårlig forbrenning, koksdannelser og akkumulering av diesel i forbrenningskammer/eksosmanifold. Lykke til! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Matsraud Svart 17.November.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2017 mateco skrev for 2 timer siden: Det skrives, lengre oppe i tråden, at der mistenkes uforbrent diesel. Jeg støtter denne da det, utifra filmen din, synes som at det akkumuleres diesel som antennes sporadisk. Du skriver at du har problemer med å få Løsnet 3 av dysene. Dette kan skyldes koksdannelser som følge av dårlig forbrenning, noe som igjen kan tyde på dårlig forstøvning. Min mening er at du bør få opp de 3 siste brennstoffventilene og da få de trykkprøvet. Det kan være at dysenål henger, brent dysespiss, eller knekt forspenningsfjær som igjen medfører dårlig forbrenning, koksdannelser og akkumulering av diesel i forbrenningskammer/eksosmanifold. Lykke til! Bjørn Hei Bjørn. veldig gode synspunkt her, men merkelig at når eg løyser dieseltilførsel på syl Nr 1 er det ingen tendens til annerledes lyd eller gange på maskinen. Men når motoren er blitt litt varm så er det littegrann forskjell i lyd og gange når eg løyser på syl Nr 1. Det blir annerledes gange og lyd når eg løyser de 5 andre dysene bortover. Eg har nå begynt å skru av kjølere og alt som må til for å få av toppen, satser på at toppen er av på mandag . Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 (redigert) Du får neppe den låten av en dyse som ikke henger med. Neppe heller det droppet på trykktesten. Typisk lekk ventil. Redigert 17.November.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 17.November.2017 Del på Facebook Svart 17.November.2017 Jeg mener du har en eksosventil som ikke tetter skikkelig på sylinder nummer 1. At lyden ved avkobling av diesel kun forandrer seg på varm motor støtter dette. Denne sylinderen går nemlig kun på varm motor, da manglende kompresjon krever større temperatur for å skape forbrenning. Uansett må du av med toppen. Etter du har slipt ventilseter og rengjort ventilene vil du nok oppleve en helt "Ny" motor både hva gjelder startvilje og jevn tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.