Jump to content

Offeranode i Zink eller Aluminium?


jma001

Recommended Posts

Offeranoder finnes i Aluminium  og/eller Zink....Aluminium synes å være en smule billigere sammenlignet med Zink.. 
Men det viktig er selvsagt om det er slik at ett av disse alternativene gir best "offer-beskyttelse".....

Er det slik at Zink egner seg bedre enn Aluminium som "offeranode",  eller
er det hipp som happ om en benytter det ene eller det andre?

Fint om noen har faglig begrunnelse og/eller erfaring  for hva som best egner  og/eller evt. er best.
image.png.8b462004e1547185c93255f2be1d91c3.png


 

Redigert av jma001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke dettee handler så mye om vann. Hele poenget med offeranode er at det matrielet som ligger underst I spenningsrekka ofrer seg for de som ligger over. Om du ønsker å beskytte en påhengsmotor eller drev som er laget av aluminium, så kan du ikke bruke aluminiums offeranode. Da vil stålakslingen spise like mye på godset i motoren som på offeranoden. Derimot velger du magnesium som ligger lavere I spenningsrekka, så vil denne ofre seg for både  stålakslingen og aluminiumen I selve motoren.

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke lett, best å spørre motorvareleverandøren og kjøpe originalt.

Anode huskeregler:
1. Bytt anoder når de er 50% forbrukt. En tæringsindikator anode hjelper deg med dette.
2. Vær sikker på at anoden har god kontakt med underlaget - fjern maling.
3. Beskytt trimplan individuelt.
4. Benytt nye fester til anoder på drev (følger som regel med anoden), selv rustfritt stål feiler pga korrosjon.
5. Hold drevet nedsenket i vann slik at anoden kan fungere.
6. Mal IKKE anoden, den vil da ikke fungere.
7. Bland IKKE ulike typer anoder på samme båt, aluminiumsanoder vil f.eks. forsøke å beskytte zink anoder.
8. Bruk IKKE zink anoder på aluminiums drev - de vil ikke gi korrekt beskyttelse.
9. Bruk ikke magnesium anoder på drev i salt- eller brakkvann - de vil “overbeskytte” aluminiumen

https://www.telmo.no/andre-alu-anoder

 

Link to post
Share on other sites

Sorry JRK, det handler kun om vann. Eller rettere, vannets ledningsevne. Derfor må ikke magnesium brukes i saltvann, for høy drivende spenning. Sink (Zn, sink er norsk. Om man ønsker at jeg skal skrive på engelsk så kan jeg godt det (zinc)) kun for saltvann. Vil kunne passivere i fersk- og braktvann. Aluminium kjører utmerket i braktvann og sjøvann.

 

Ikke alt like korrekt hos deg heller, roger jo :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 18 minutter siden:

 

Ikke alt like korrekt hos deg heller, roger jo :-)

 

Jo 100% :rolleyes:

Ikke lett, best å spørre motorvareleverandøren og kjøpe originalt. (regner med at de vet)

 

det andre var sakset, men men de sier vell  at en må bruke "Aluminium" for Sink og Magnesium er feil.

https://www.telmo.no/andre-alu-anoder :saint::wflag:

 

Link to post
Share on other sites

Du kan så si. Volvo har vel levert sinkanoder på sine aluminiumsdrev i hundre år, omtrent. Og ta punkt 4 i listen. Hvis ikke anoden greier å beskytte en skrue i rustfritt (A4 stål), så greier den heller ikke å beskytte resten av det den var men å skulle beskytte. Og slik kan man fortsette å plukke listen fra hverandre. Og om en sinkanode tærer på en aluminiumsanode, hva så? Det spiller ingen rolle. Generelt ligger vel potesialforskjellen mellom alu og sink på rundt 80 mV. Men dette avhenger naturligvis av vannets sammensetning og temperatur i tillegg til anodenes legeringselementer. Og ser jeg på spenningsrekken jeg har, er det akkurat omvendt. Legering AlMn er mer edelt enn Zn. Neppe noen 'big deal', det er rett over hva US Coast Guard anser som helt greit (50 mV). Nå er det vel ingen som med vilje går rundt og shopper anoder i forskjellig materiale. Men om jeg skulle havne ut med aluminium og sink på Hulda, hadde jeg ikke brydd meg. 

Link to post
Share on other sites

Jeg plukket opp fra en som var langt over middels interessert i dette emnet at på båter med drev og dual rustfrie propellere så burde aluminium anoder velges fremfor sink også i saltvann pga det store rustfrie arealet av propellene. Jeg har dobbel drev installasjon og har denne sesongen hatt på Biltema aluminium anoder. Disse har ofret seg meget bra.

 

20170929_112511.jpg.78772030e59514b9411923d03210d467.jpg20170929_112518.jpg.07dd81163fd0bdc81f2854b8aca46847.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en lite sak her i forhold til yanmars seildrev sd-20 i kombinasjon med gori 2 bladers foldepropell. Yanmar norge tar kun inn aluanoder mens gori kun leverer zinkanoder. Propellen er ikke i kontakt med drevet/akslingen på grunn av et dempende/isolerende belegg på propellen der den trees innpå akslingen. Når dette settes sammen er det bare 1 mm avstand mellom zinkanoden på propellen og aluanoden på drevet. Men siden propellen ikke er i fysisk kontakt med drevet beskyttes kun propellen og ikke drevet av den anoden. Resultatet hos meg var at zinkanoden på propell tæret normalt. Aluanoden på drevet tæret ikke, fikk hvitt belegg på seg. Drevhuset fikk litt tæring (men ingen katastrofe på et år). Problemet ble løst ved å kjøpe zinkanode til drevet av en annen leverandør. Yanmar nekter selvfølgelig for at dette kan ha skjedd og skylder på landstrømmen. De produserer jo anoder i alle tre metallene, men i norge leveres kun alu. Flere anodeprodusenter advarer dog mot å bruke anoder av forskjellig materiale på samme båt.

20170629_171558.jpg

Link to post
Share on other sites

De skrev bare "forskjellige metaller". Men klart, ingen anodeprodusenter har 100% lik legering. Så du har et poeng. Burde hatt helt lik legering, disse anodene. Det er bare gori som produserer anoder til gori tobladere. 

 

Anng. vablene så er det både òg. Mesteparten er pga tykt lag med grunning som jeg ikke orket å slipe. Og litt for ivrig med drevspray/bunnstoff på boks. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...