Jump to content

hvordan frostsikre vannslangen inn til toalettet?

Framtia

Recommended Posts

det jeg er bekymret for er jo at skroggjennomføringen kan fryse, om selve toalettet eller slangen på innsiden fryser så er jo det en detalj. Jeg har derfor pleid å ta av slangen der den går inn på pumpa, og så har jeg klønet med å få frostvæske ut gjennom slangen for så å stenge, slik beskrevet av Eureka over. Men det er ikke spesielt lett å ta slanger av slangestusser, og videre kunne jeg tenke meg en måte som gjør at frostvæske kan pumpes ut uten at en må blåse. Har vurdert å sette på et T-stykke på slangen, slik at man også i løpet av sesongen kan føre inn klor og få tatt knekken på det som gror og skaper drittlukt når man pumper inn vann. 

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Popeye70 skrev On 11/15/2017 at 14.16:

Programmet 7zip burde kunne være et alternativ? http://www.7-zip.org/

Framtia skrev 20 minutter siden:

det jeg er bekymret for er jo at skroggjennomføringen kan fryse, om selve toalettet eller slangen på innsiden fryser så er jo det en detalj. Jeg har derfor pleid å ta av slangen der den går inn på pumpa, og så har jeg klønet med å få frostvæske ut gjennom slangen for så å stenge, slik beskrevet av Eureka over. Men det er ikke spesielt lett å ta slanger av slangestusser, og videre kunne jeg tenke meg en måte som gjør at frostvæske kan pumpes ut uten at en må blåse. Har vurdert å sette på et T-stykke på slangen, slik at man også i løpet av sesongen kan føre inn klor og få tatt knekken på det som gror og skaper drittlukt når man pumper inn vann. 

Jeg har aldri tidligere bekymret meg nevneverdig for inntaket til toalettet. Jeg har alltid bare stengt krana og latt det stå sånn til våren. Jeg har lunk i båten, og saltvann fryser uansett ikke til stålis på null grader - det blir slush først. Skulle strømmen gå blir det aldri veldig kaldt i båten fordi den ligger på vannet og får varme derfra. Men så kom du da - nå bekymrer jeg meg!  :giggle:

Et T-stykke på slangen er sikkert kjekt, da kan du suge frostvæske rett fra en kanne og inn i slangen ved å pumpe toalettet. Og så slipper du å ta av slangen og blåse inn i en slange full av råttent saltvann.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev for 5 timer siden:

Jeg har aldri tidligere bekymret meg nevneverdig for inntaket til toalettet. Jeg har alltid bare stengt krana og latt det stå sånn til våren. Jeg har lunk i båten, og saltvann fryser uansett ikke til stålis på null grader - det blir slush først. Skulle strømmen gå blir det aldri veldig kaldt i båten fordi den ligger på vannet og får varme derfra. Men så kom du da - nå bekymrer jeg meg!  :giggle:

Båten vår har lagt ute mange vintre før på østlandet, jeg forblir ubekymret. Dette kommer ikke til å skje med mindre det blir århundrets kuldevinter og båten blir liggende i en halvmeter tjukk is eller mer. Om jeg var engstelig ville jeg tulla noen håndklær eller tilsvarende rundt gjennomføringene for å isolere mot luftsiden/kulda i båten, dvs hvis båten ligger uten strøm/oppvarming. 

Med strøm er en kort stubb termostatstyrt varmekabel snurra rundt en grei løsning. 

Fant et par tegninger som jeg slo sammen til en og flikket på frostvesketank hvis en ikke har varme og vil frostsikkre.

Har brukt denne metoden i alle år gjort på 10min blander opp 10 l frostveske.. 

Og pumper det inn i systemet.

PS, uten varme i båten så fryser vannflaskene med sjøvann hver vinter hos meg,.

en på toalettet en i byssa og en i akterlugaren.

5a0f0dfe9bdca_Toalett6.jpg.89d403257060f9d0fc5030fe15480654.jpg.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...
On 11/17/2017 at 10:53 AM, Popeye70 said:

Et T-stykke på slangen er sikkert kjekt, da kan du suge frostvæske rett fra en kanne og inn i slangen ved å pumpe toalettet. Og så slipper du å ta av slangen og blåse inn i en slange full av råttent saltvann.

Heller du på fra oven og lar det renne ut er vel strengt tatt den blåseøvelsen overflødig.

• 3 uker senere...

Jeg har satt på et T stykke og en ventil, enkelt og frostsikre toalett og skroggjennomføring.
Men om sommeren pumper jeg også ferskvann gjennom toalettsystemet når jeg forlater båten, sikkert ikke nødvending men da vet jeg at det er rent vann i stystemet når jeg forlater den.
Pass på at Tstykket blir stående over vannlinjen slik at båten ikke fylles med vann skulle noen åpne ventilen ved en feil.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...