Jump to content

Vurderer kjøp av Bavaria S33HT

pebbe

Recommended Posts

pebbe skrev 27 minutter siden:

... Når det gjelder autopilot så er også det med årvåkenhet mot folk og andre objekter i vannet det som bekymrer, så det å ligge i høy hastighet på autopilot vil nok kun være for å slippe å justere kurs løpende for hånd, men allikevel stå som normalt ved rattet og følge med (noe annet er vel helt uansvarlig?)....

Jepp, helt riktig. Og, du vil erfare hvor mye mere avslappende det er å følge med på denne måten sammenlignet med å måtte styre hele tiden også. Og, utkikken blir enda bedre :thumbsup:

Tja, jeg har ganske få gange forladt styrepositionen for at foretage et hurtigt toiletbesøg. Men det har kun været når jeg har sejlet alene og været ude på helt åbent vand i fx Storebælt eller op langs Svenskekysten i Kattegat. 

På radaren kan du jo sætte en guard zone op, så du får et akustisk advarsel hvis der kommer et objekt indenfor en nærmere defineret radius.

jeg advokerer ikke for at man skal sejle uden udkig, men en autopilot gør det muligt i kortere tid at have din opmærksomhed andre steder: Smøre en mad, tage noget at drikke eller et meget hurtigt toiletbesøg. Og det er faktisk også med til at øge sikkerheden at du er mæt, hydreret og af-hydreret når du sejler lange distancer alene. 

Ellers har jeg været fan af Simrad de sidste mange år og kan helt sikkert anbefale både NSS serien og GO9 som jeg har nu. Et andet alternativ fra samme koncern er Lowrance, der også fungerer rigtig godt til mit brug. Men der er meget smag og behag i valget.

Har festet to stk 100W paneler på taket på hardtoppen (monter og glem). I tillegg har jeg et løst 100W panel som jeg flytter litt rundt. Sistnevnte er sammenleggbart. Du kunne jo hatt et par av disse.

Har 4G router fra Telenor, og det har fungert bra både hjemme og nedover svenskekysten. ICE har jeg bestemt meg for å aldri prøve, men det er nok bare fordi jeg ikke har hørt om noen som har god erfaring med det. Høres ut som om det fungerer når man er den eneste som er tilkoplet....

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg har haft begge dele: Både AIS transponder (sender og modtager) og bare modtager. I den nyeste båd har jeg valgt kun modtager.

Min personlige erfaring er, at AIS er et rigtigt godt værktøj i farvande, hvor der er meget nyttetrafik. Det giver en bedre situational awareness. Man ser nyttetrafikken både foran og bag sig og det gør overblikket bedre. Til gengæld har jeg ikke på nogen måde set nytten af at have en sender. Hvis min kone eller børn vil følge med på MarineTraffic, så bruger jeg mobilen, der ofte har en bedre rækkevidde end VHF. Når man tager i betragtning at det er markant dyrere og mere indviklet at have en transponder, så har jeg vurderet, at det er nok med RX only og har derfor købt en Lowrance Link-8 VHF, der sender alt via NMEA 2000. 

Det betyder også, at jeg kan kalde skibe op via DSC gennem bare at trykke på AIS ikonet på plotteren og vælge “opkald”. Det virker smart. 

Veldig  gode innspill og fin inspirasjon, dette! :)

Jeg bet meg merke i et begrep fra en annen her som jeg har adoptert, og det var "båtpenger". Fantastisk begrep! Jeg ser på de tilbakemeldinger jeg her får at jeg må bruke litt båtpenger på å få båten utstyrt slik jeg ønsker.

Jeg har kommet frem til at jeg (i tillegg til alt jeg listet tidligere i posten) også vil ha autopilot og TV. Så vurderer jeg også radar og CHIRP-modul for ekkolodd. AIS-mottaker vil jeg også ha, men ser at det er vanlig å ha dette når man har VHF og plotter integrert? AIS-sender er vel mindre nødvendig for en liten lystbåt?

Ja, men du må da huske at Båtpenger, evt en båtlapp, er en valuta som har en verdi på kun 10% av vanlig kroner. Noen her vet mer om dette enn meg, men jeg tror det har noe med opplevelsene å gjøre. 

Men: Du må huske at det å ha båt er som å ta en kald dusj samtidig som du river istykker tusenlapper som du skyller ned i sluket.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Mit overordnede råd vil være: 

Hvis det er stort, dyrt og besværligt at installere - så få det fra starten. Hvis du er i tvivl om nytteværdien og det er uproblematisk at installere, så vent og se. Der skal jo også ske noget efter du har fået båden, så du er aktiveret :-)

Så hvis du overvejer radar, autopilot, thrustere og den slags, så få det fra starten. Det er tungt at få det senere.

Ting som aggregat, ekstra batteri, davider og andet kan du anskaffe senere når du/I ser hvad det reelle behov er.

Et sidste råd: Få en batterimonitor! For mig er det helt afgørende at kunne følge med i batteriniveauet og det er med til at holde batterierne i form når du hele tiden ved om du presser dem ned under de 50-60% som er sundt. Det kan virke som en nice to have ting, men stol på mig: Når du først har den, så vil du aldrig undvære den. 

Takk igjen  - gode råd.

Jeg trodde de fleste nyere båter i dag benyttet AGM-batterier og ikke bly-batterier - og da er vel utlading et mindre problem? Jeg tenkte uansett å avvente kapasitet på strøm til jeg har erfaring med hvor store utfordringer jeg kommer til å få rundt dette. Jeg likte løsningen med å supplere med solcellepaneler på targa-bøyle/tak, men jeg får vurdere kost/nytte på ulike løsninger dersom/når det blir behov for å øke kapasitet.

Det jeg er rimelig sikker på at jeg vil ha fra starten er anker bak, autopilot og daviter til jolle. Thruster foran tror jeg er tilstrekkelig, men det er også et "must". Samtidig leveres  vel ingen båter i denne størrelsen uten baugthruster i dag?

Der er mange batteri-eksperter her på forummet og jeg er ikke en af dem. Men jeg har hørt alt for mange historier om ladeproblemer med AGM til at jeg vil have dem. De nyeste ladere og systemer er nok forberedte til det på en anden måde, men jeg holder mig til bly/syre. Batterier er under alle omstændigheder en slid-del, så jeg foretrækker, at de er rimeligere i pris når jeg skal skifte dem end AGM er. 

Men måske bliver alle nyere både leveret med AGM i dag?

Vedrørende batterier, våre std. "rimelige" Sønnak Fritidsbatterier (3 * 115Ah forbruksbank) holdt i 8 år før jeg måtte kjøpe nye. Slke batterier er på tilbud av og til og kan kjøpes for rundt 1.500kr. pr stk. Jeg har valgt å fortsette på den strategien da "gode" batterier fort koster dobbelt så mye og varer, etter det jeg hører og leser, ikke dobbelt så lenge.

• 1 måned senere...

Igjen - tusen takk for alle gode råd i denne tråden. Hjelpen jeg har fått her bidro til at det ble kjøp av en nesten ny Bavaria S33HT (2017-modell, 30 timer gangtid) med en stykk VP D6 370, kjøpt av Bavaria Båt Norge AS. 

Båten var utstyrt med gassbluss i både kabin og i cockpit, oppgraderte trekk på puter ute, LED lyspakke i interiøret, Webasto varmer, landstrøm, Fusion stereo, Garmin 7410 plotter og stor badeplattform for å nevne noe. Basert på rådene herfra valgte jeg også å få montert følgende ekstrautstyr før levering i april: Innvendig svinger for ekkolodd som supplement til dybdemåleren som følger med som standard, Garmin radar (xHD 18), Garmin VHF med AIS-mottaker (210i), Garmin autopilot, ekstra forbruksbatteri (fra to til tre stykk 140Ah), jollelift/daviter for jolle på plattformen, anker med vinsj bak, baugspyd med innebygget stige, solmadrass til dekket forut og skifte fra knappebetjening til joystick for baugthruster.

Jeg har da valgt å vente med å kjøpe brencelcelle eller aggregat for ekstra lading til jeg får mer erfaring med å ligge i uthavn (se an behovet). Jeg valgte også bort å få montert TV etter å ha regnet på kostnadene sammenliknet med strømming over 4G. Valget av innvendig svinger kom av at jeg ikke har behov for avansert ekkolodd/sonar til fiske og jeg slipper nå å lage nytt hull i skroget, selv om funksjonsnivået selvsagt er begrenset med en innvendig svinger. 

Nå gjenstår "bare" det å få landet båtplass, i tillegg til innkjøp av alt tilbehør og utstyr som må til :)

Gratulerer.

-Hvaslags jollelift arrangement er det du skal ha? Har selv snapdaviter og er lysten på å oppgradere.

-Tips: Sett inn LifePo4 (lithium) forbruksbatterier. Da slipper du brenselcelle fordi du kan lade opp rasende fort.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Takk!

Det ble Anchorlift DD2 etter anbefaling fra forhandler. Har lite grunnlag å vurdere ut fra så stoler på at det blir en fin løsning, som visstnok skulle være enkel å løfte båten opp i og som kan tas bort fra plattformen når den ikke er i bruk. 

Jeg er spent på behov og kapasitet for strøm, ja. Her kommer det nok ytterligere diskusjoner utover sesongen eller før neste sesong, vil jeg tro ;)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...